مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

موج چهارم کرونا پشت دروازه‌های مشهد

  • کد خبر: ۵۹۰۶۰
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
موج چهارم کرونا پشت دروازه‌های مشهد
پس از اهواز، ساری و اصفهان، اکنون مشهد در نوبت خیز چهارم کووید ۱۹ است
امیررضا وثوقی  | شهرآرانیوز؛ در روز‌های گذشته شاهد تغییرات گسترده در رنگ برخی کلان شهر‌ها و شهرستان‌های کشور بوده ایم؛ تغییراتی که در سایه بی تفاوتی و اهمال در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بی توجهی به هشدار‌های پرتعداد، منجر به بازگشت رنگ قرمز به برخی شهر‌های جنوبی همانند اهواز شد و برای برخی دیگر از شهر‌های مرکز و غرب کشور نیز رنگ نارنجی را به ارمغان آورد. همه این عوامل گمانه زنی‌های مختلف در زمینه ورود کشور به پیک چهارم کرونا را داغ کرده است. درهمین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند افزایشی در تعداد بستریان کرونایی شهر مشهد درباره وقوع پیک چهارم در مشهد هشدار داد.
 

خیز جدید کرونا در راه است

مهدی قلیان به خبرنگار ما گفت: وقتی خیز چهارم در شمال، غرب و جنوب کشور و در شهر‌هایی مانند اهواز، ساری و اصفهان ایجاد شده است و شاهد افزایش شهر‌های نارنجی و قرمز در کشور هستیم، بدان معناست که جریان و خیزی در کشور در حال به وقوع پیوستن است. وی با تأکید بر اینکه همیشه موج‌ها و پیک‌هایی که در شهر مشهد ایجاد می‌شود، ۲ تا ۳ هفته عقب‌تر از سایر کلان شهر‌های کشور است، افزود: برای مثال شهر اصفهان اگر پیک سوم را میانه مهرماه تجربه کرد، ما در مشهد شاهد اوج گیری کرونا و ایجاد پیک سوم در اوایل آبان ماه بودیم.


صدای زنگ خطر در مشهد

وی با انتقاد از بی تفاوتی گسترده در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، بیان کرد: اینکه استان‌های مجاور و نزدیک با روند افزایشی در ابتلا و بستری بیماران مواجه شده اند، زنگ خطر و هشداری برای ایجاد پیک چهارم و اوج گیری مجدد کرونا در مشهد به حساب می‌آید. قلیان با اشاره به اینکه هنوز اثری از افزایش چشمگیر کرونا در شهر مشهد مشاهده نشده است، ادامه داد: با این حال ۱۰۰ درصد در معرض خطر هستیم و همیشه باید در حال آماده باش باشیم. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید مجدد بر اینکه مراجعه بیماران سرپایی با علائم کرونایی در مطب‌ها و کلینیک‌های شهر افزایش یافته است، گفت: افزایش تعداد مراجعان سرپایی زنگ خطر را برای مشهد به صدا درآورده است؛ زیرا بخشی از این افراد ۲ تا ۳ هفته بعد از بیمارستان‌ها سر در خواهند آورد و یکباره آمار بستریان کرونا در بیمارستان‌های شهر افزایش خواهد یافت.


کرونای انگلیسی در کمین است

وی گفت: تابه حال نمونه یا مدرکی مستند از ابتلای فردی به کرونای انگلیسی در مشهد وجود نداشته و تست تمام نمونه‌های مشکوک به کرونای انگلیسی در شهر منفی بوده است؛ بااین حال طبق هشدار وزارت بهداشت و درمان، با مشاهده نمونه‌هایی از کرونای انگلیسی در شهر‌های مختلف کشور مانند تهران، قزوین و غرب کشور باید هرگونه نمونه یا علامتی را کرونای انگلیسی فرض کنیم، مگر اینکه خلاف این مسئله ثابت شود.
قلیان گفت: با توجه به حجم زیاد ورود مسافر به شهر مشهد و رفت وآمدی که در این استان وجود دارد، بی شک جابه جا شدن این ویروس به شهر مشهد یا دیگر شهر‌های کشور اتفاقی دور از انتظار نیست.

 

شیوع نامحسوس خیز چهارم کرونا در خراسان رضوی

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اعلام کرد که اکنون علائمی از شیوع خیز چهارم کرونا در استان‌های جنوبی مشاهده می‌شود که این شرایط در استان خراسان رضوی به صورت نامحسوس وجود دارد. علی اصغر انجیدنی افزود: ممکن است علت افزایش تعداد بیماران کرونایی خیز ویروس جهش یافته کرونا باشد که دراین صورت آمار ابتلا، بستری و مرگ ومیر افزایش خواهد یافت؛ البته امیدواریم که این نگاه بدبینانه عملی نشود.

 

ابتلای ۲۴ نفر به کرونای انگلیسی

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با اشاره به اینکه میزان انتقال ویروس کرونای انگلیسی نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است، گفت: تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که متأسفانه ۲ نفرشان تاکنون فوت کرده اند. پیام طبرسی درگیری بیشتر جوانان و نوجوانان به این ویروس را حائز اهمیت دانست و افزود: به هرحال ویروس مرز ندارد، مگر اینکه قرنطینه‌ای بسیار قوی داشته باشیم، مانند آنچه که در چین دیده می‌شود. علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ ومیرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است. وی ادامه داد: هرکس که علائم سرماخوردگی دارد، بیماری را کرونا فرض و خودش را قرنطینه کند.

 

غربالگری مستمر در فرودگاه مشهد

از سوی دیگر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت که غربالگری مسافران پرواز‌های داخلی و خارجی مشهد و در مرز دوغارون به صورت مداوم انجام می‌شود. شاپور بدیعی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه ترموکمرا برای شناسایی بیماران دارای تب، افزود: یکی از این دستگاه‌ها در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نصب و در حال پایش و غربالگری مسافران پرواز‌های داخلی و خارجی است. وی با اشاره به اینکه دستگاه دیگری نیز در مرز دوغارون نصب و برای پایش تردد در مرز‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: تعداد ۸ دستگاه نیز در سایر واحد‌های دانشگاه نصب و راه اندازی شده است.

 

واکسن ایرانی، اثربخش‌ترین واکسن

به گفته عضو علمی ستاد مقابله با کرونا، هیچ واکسنی به اندازه «کوو ایران برکت» مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبوده است. مینو محرز افزود: نتیجه آزمایش‌های واکسن «کوو ایران برکت» نشان داده که این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس انگلیسی دارد و تاکنون هیچ واکسنی در دنیا به این اندازه نتیجه بخش نبوده است.
همچنین به گفته سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت دریافت کرده اند.
طبق اعلام وزارت بهداشت ۶۷ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۸۰۴۲ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->