سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم
سرخط خبرها

پایان پنهان‌کاری با پهپاد

  • کد خبر: ۵۹۲
  • ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
پایان پنهان‌کاری با پهپاد
سیر تا پیاز ماجرای انهدام پهپاد آمریکایی در آسمان ایران

ایمان فروزان‌نیا - بامداد پنجشنبه یک پهپاد جاسوسی مدل گلوبال هاوک آمریکا که روی آب‌های خلیج فارس در حال پرواز بود، وارد مرزهای هوایی ایران شد و بلافاصله با آتش پدافند هوافضای سپاه در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان در آسمان منهدم شد تا به داغ‌ترین خبر چند روز گذشته در جهان تبدیل شود. این اولین بار نیست که پهپادهای جاسوسی آمریکا از سوی نیروهای سپاه پاسداران شکار شده‌اند. تا قبل از این 5 پهپاد آمریکایی دیگر به دام پدافند نیروی هوایی افتاده‌اند که احتمالا آرکیو170 که در سال 90 به صورت سالم در مرزهای شرقی کشورمان زمین‌گیر شد را به خاطر دارید. با این حال پهپادی که پنجشنبه در آسمان ایران منهدم شد پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی دشمن است که تا به حال با آن سعی در تجاوز به حریم کشورمان داشته است. در اینفوگرافیک پیش رو درباره این پهپاد جاسوسی و سامانه موشکی که موفق به انهدام آن شده است، اطلاعات جالبی آورده‌ایم و سپس به مرور واکنش‌های چهره‌های سیاسی در مورد این اتفاق ‌پرداختیم. 

 

ضرب شست «سوم خرداد»

با سامانه موشکی که غول دویست‌میلیون‌دلاری آمریکا را منهدم کرد، آشنا شوید:
سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالاست که در سال ۱۳۹۳ از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و راهبردی، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد ازجمله مأموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به‌خوبی اهداف خود را سرنگون کند.

 

واکنش‌ها به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی

بیانیه سپاه پاسداران و اعلام سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان.

در ابتدا مقام‌های آمریکا منکر ماجرا شدند و اعلام کردند که هیچ هواپیمای آمریکایی در زمان مورد اشاره، فعالیتی در حریم هوایی ایران نداشته است. اما کمی بعد ارتش آمریکا هم‌زمان با تأیید هدف قرار گرفتن پهپاد این کشور ادعا کرد که پهپاد مورد اشاره در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

اولین توئیت محمدجواد ظریف: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به سازمان ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید».

اولین واکنش توئیتری ترامپ: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».

کمی پس از توئیت اول ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با یک تغییر موضع ادعاهای جدید را مطرح کرد: «این حادثه می‌تواند محصول یک اشتباه فردی بوده باشد. آن‌ها مرتکب یک اشتباه شدند. فکر می‌کنم یک ژنرال یا یک نفر بوده است که مرتکب اشتباه شده است. خوشبختانه آن هواپیما غیرمسلح بود و سرنشینی نداشت. آن پهپاد به‌روشنی بر فراز آب‌های بین‌المللی بود».

توئیت دوم محمدجواد ظریف: «در 00:14 بامداد، پهپاد در وضعیت پنهان‌کاری از امارات متحده عربی به هوا برخاست و حریم هوایی ایران را نقض کرد. پهپاد در ساعت 04:05 در مختصات (25°59'43"N57°02'25"E ) در نزدیکی کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما بخش‌هایی از پهپاد نظامی ایالات متحده را در آب‌های سرزمینی ایران، در جایی که هدف قرار گرفت، بازیابی کردیم».

دبیرکل سازمان ملل با بالاگرفتن تنش‌ها از طرف‌ها خواست تا از خود حداکثر خویشتن‌داری را نشان دهند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، مختصات دقیق محل اصابت پهپاد آمریکایی را که در حریم ایران بود، ارائه داده و تأکید کرده‌ایم که به دنبال جنگ نیستیم اما در برابر هرگونه تعدی، دفاع خواهیم کرد.

دیروز ظهر سردار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد همراه با پهپاد آمریکایی یک هواپیمای پی‌8 آمریکایی با 35 سرنشین به مرزهای هوایی ما تعرض کرده بود و ما می‌توانستیم آن را مورد هدف قرار بدهیم، اما این کار را نکردیم؛ چرا که هدف ما از سرنگونی پهپاد آمریکایی اخطار به نیروهای تروریست آمریکایی بود.
هواپیمای پی‌8 (پوسایدون) که سردار حاجی‌زاده به آن اشاره کرده است، اولین هواپیمای نظامی جهان است که به صورت خاص برای عملیات مشترک با هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده است. به این صورت که می‌توان گلوبال هاوک را از درون پی‌8 هدایت کرد تا اهداف را کشف کند و پی‌8 آن‌ها را هدف حمله قرار دهد.

دونالد ترامپ عصر دیروز و بعد از هجمه رسانه‌های آمریکایی علیه او چندین توئیت نوشت و مدعی شد قصد حمله به ایران را داشته اما ناگهان منصرف شده است. «دوشنبه آن‌ها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به 3 سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ یک ژنرال گفت: «۱۵۰ نفر قربان». 10 دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم. اقدام من با شلیک به یک پهپاد بدون سرنشین متناسب نبود. عجله‌ای ندارم، ارتش ما در حال بازسازی است و با قوایی جدید آماده است به بهترین ارتش دنیا تبدیل شود. تحریم‌ها گزنده‌ بوده‌اند و شب گذشته هم تحریم‌های بیشتری وضع شدند...»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->