شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

اردوغان به‌دنبال بهبود روابط با آمریکا

  • کد خبر: ۵۹۴۴۳
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
اردوغان به‌دنبال بهبود روابط با آمریکا
پس از شدت‌گرفتن تنش‌ها و اختلافات میان ترکیه و آمریکا، روز شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با لحنی آشتی‌جویانه اعلام کرد که دولت این کشور به‌دنبال روابطی براساس معادله «برد-برد» با ایالات‌متحده آمریکاست.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز - پس از شدت‌گرفتن تنش‌ها و اختلافات میان ترکیه و آمریکا، روز شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با لحنی آشتی‌جویانه اعلام کرد که دولت این کشور به‌دنبال روابطی براساس معادله «برد-برد» با ایالات‌متحده آمریکاست.

اردوغان در تلویزیون ملی کشورش گفت: «معتقدیم که میان ما و آمریکا، منافع مشترک بسیار بیشتری نسبت‌به اختلاف نظر‌ها وجود دارد.» وی افزود: «آنکارا خواستار تقویت همکاری از طریق یک چشم‌انداز بلند‌مدت براساس معادله برد-برد است.» اردوغان همچنین با اشاره به اینکه روابط ترکیه و آمریکا اخیرا «به‌طور جدی» مورد آزمایش قرار گرفته است، گفت: «ترکیه به روشی که شایسته روابط متحدانه و استراتژیک بین دو کشور است، به ایفای نقش خود ادامه خواهد داد.»

در سال‌های اخیر روابط میان ترکیه و آمریکا بر سر مسائل گوناگون متشنج شده است. هرچند اکنون اردوغان می‌گوید که خواستار بهبود روابط با دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن است، در‌عین‌حال از واشینگتن درخواست کرده است که به پشتیبانی خود از یگان‌های مدافع خلق (YPG) به رهبری کُرد‌ها در سوریه پایان دهد. دولت اردوغان، آمریکا را به همدستی با مبارزان کُردی متهم کرده است که به گفته مقامات دولت ترکیه، در این ماه جان ۱۳ ترک را در شمال عراق گرفته‌اند. آنکارا از حمایت ایالات‌متحده آمریکا از مبارزان کُرد در سوریه، که آن‌ها را «تروریست» می‌داند، بسیار خشمگین است. در مقابل، دولت جو بایدن از اقدامات آنکارا در نقض حقوق و آزادی‌های بشر انتقاد کرده است.

اما به نظر می‌رسد در این میان، مسئله تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، بیشتر برای دولت اردوغان حائز اهمیت است. در ماه دسامبر سال‌۲۰۲۰، ایالات‌متحده آمریکا ترکیه را به‌دلیل خرید سامانه‌های دفاعی اس-۴۰۰ روسی تحریم کرد. در همین راستا، ابراهیم کالین، مشاور سیاست خارجی اردوغان، در گفت‌وگویی تلفنی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده، موضوع اختلافات بر سر سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی را مطرح و تأکید کرد این موضوع باید میان دو کشور حل‌وفصل شود. علاوه‌بر‌این، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و همتای آمریکایی وی، آنتونی بلینکن در اولین تماس تلفنی درباره اختلافات دو کشور بر سر این سامانه‌ها گفتگو کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->