انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهام عدالتی‌های کدام استان‌ها رکورددار ثبت‌نام در سجام هستند؟

  • کد خبر: ۵۹۶۶۷
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
  • ۱
سهام عدالتی‌های کدام استان‌ها رکورددار ثبت‌نام در سجام هستند؟
در حالی که تنها دو هفته به برگزاری انتخابات شرکت‌های سهام عدالت باقی مانده، حدود ۴۴ درصد دارندگان سهام عدالت هنوز در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند؛ آمار‌ها نشان می‌دهد که استان کرمان بیشترین درصد سجامی‌ها را داراست و در مقابل استان تهران در قعر جدول سجامی‌ها قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس آخرین آمار ارائه شده تا چهارم اسفندماه، تعداد ۳۰ میلیون و ۹۳ هزار سهامدار سهام عدالت در کل کشور وجود دارد که از این میزان ۱۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۵۶۴ نفر، تاکنون اقدامی را برای سجامی شدن انجام نداده‌اند و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۲۰ نفر جزو ثبت نام کنندگان سجام به شمار می‌روند.

 

نخستین گام برای آغاز معامله در بازار سرمایه دریافت کد سهامداری است، اجرای این اقدام مستلزم ثبت‌نام در سجام و احراز هویت است.

 

آزادسازی سهام عدالت در فصل بهار ۹۹

در کنار روند صعودی شاخص بورس و تحت تاثیر قرار گرفتن مردم برای ورود به این بازار، از ابتدای سال به طور جدی به موضوع آزادسازی سهام عدالت پرداخته شد که این موضوع توانست تاثیر شگرفی را در افزایش تعداد سهامداران این بازار و ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در سامانه سجام داشته باشد.

 

طرح آزادسازی سهام عدالت بعد از سال‌ها تلاش، در نهایت در اردیبهشت‌ماه سال جاری و به دستور رهبر معظم انقلاب به مرحله اجرا رسید تا از این طریق مردم بتوانند در اداره شرکت‌ها و سرمایه خود مشارکت داشته باشند.

 

انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم برای سهام عدالت

براساس انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم، مشمولان سهام عدالت به دو دسته تقسیم شدند و از همان ابتدا اعلام شد که در شرایط جاری نخستین گام برای ورود به موضوع سهام عدالت، ثبت‌نام در سامانه سجام است.

 

سهامداران با انتخاب روش مستقیم، مدیریت سهام را در اختیار خود گرفتند که در ادامه، سهام ۳۶ شرکت بورسی در پنل کد بورسی این افراد درج شد، اما لازمه اجرای معامله و خرید فروش سهام در بورس توسط مشمولان سهام عدالت، ثبت‌نام در سجام و دریافت کد بورسی بود و فقط با اجرای این اقدام می‌توانستند نسبت به دارایی خود مدیریت داشته باشند.

 

در مقابل خرید و فروش سهام برای سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند نیازمند زمان بیشتری بود و قرار بر این بود تا مدیریت سهام این افراد از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود، هر استان دارای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است که اکنون هر یک از آن‌ها در حال ثبت و پذیرش در بورس هستند.

 

استان‌های رکورد دار ثبت‌نام در سجام

بررسی آمار وضعیت سهامدارانی که تا چهارم اسفندماه در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند بیانگر آن است که استان کرمان بیشترین درصد سجامی‌ها را دارا است و در مقابل استان تهران با وجود بالاترین تعداد سهامداران در قعر جدول سجامی‌ها قرار دارد.

 

تعداد کل سهامداران در استان کرمان، یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۳۶۱ نفر (معادل ۷۴.۵ درصد) است که از این تعداد یک میلیون و ۴۰ هزار و ۹۹ نفر سجامی شده اند، اما ۳۵۵ هزار و ۲۶۲ سهامدار تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

 

پس از کرمان، استان‌های فارس با ۶۸.۹ درصد، همدان با ۶۷.۳ درصد و یزد با ۶۶.۷ درصد دارای بیشترین شمار ثبت‌نام‌کنندگان در سجام هستند.

 

کمترین ثبت‌نام در سجام به کدام استان‌ها تعلق دارد؟

رتبه کمترین میزان ثبت‌نام دارندگان سهام عدالت در سجام به استان تهران تعلق دارد. استان تهران با وجود دارا بودن بیشترین شمار دارندگان سهام عدالت، کمترین میزان ثبت‌نام را به خود اختصاص داده است.

 

در استان تهران، تنها ۳۶.۶ درصد از دارندگان سهام عدالت اقدام به ثبت نام در سامانه سجام کرده اند که کمترین میزان در میان همه استان‌ها به شمار می‌رود.

 

بر اساس آمار، از سه میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۶۰ نفر سهامدار استان تهران، همچنان دو میلیون و ۱۱۴ هزار و ۴۶۸ هزار نفر سجامی نشده‌اند و فقط یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر، مراحل مربوط به ثبت‌نام در سجام را انجام داده و سجامی شده‌اند.

 

پس از تهران، کمترین میزان ثبت‌نام در سجام به استان بوشهر با ۴۴.۲ درصد تعلق دارد. در این استان ۱۶۴ هزار و ۷۸۹ دارنده سهام عدالت در سجام ثبت‌نام کرده‌اند.

 

استان مازندران با ۴۴.۷ درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۸.۳ درصد نیز جزو کمترین دارندگان سجامی سهام عدالت هستند.

 

برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت تا ۲ هفته آینده

براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی معاون وزیر اقتصاد، شرکت‌های استانی سهام عدالت با دارایی بسیار زیادی همراه هستند و براساس محاسبات انجام شده مجموع این دارایی به بیش از ۳۸۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به چنین سرمایه‌ای، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همیشه با ضعف در فعالیت خود همراه بودند و هیچ گاه سهامداران هیچ اطلاعی از میزان دارایی ها، سرمایه و نیز شرایط شرکت‌ها نداشتند.

 

از همان ابتدا قرار بر این شد تا به دنبال این تصمیم، شرکت‌ها به صورت استانی تفکیک و شکل جدیدی را به خود بگیرند و در هر استان، شرکتی تشکیل و به عنوان یک شرکت بورسی فعالیت کنند، اما آغاز این فعالیت مستلزم تعیین اعضای هیات مدیره جدید است که انتخاب اعضای هیات مدیره به مردم و سهامداران واگذار شد.

 

اجرای چنین تصمیمی نیازمند برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت است که براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر برگزاری این انتخابات در تاریخ ۲۰ اسفند است و مسوولان برگزاری این انتخابات را به عنوان یکی از بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور می‌دانند.

 

نکته قابل توجه این است که لازمه حضور در این انتخابات الکترونیکی، ثبت‌نام در سجام توسط سهامداران غیرمستقیم است و براساس آمار ارائه شده از ۳۰ میلیون سهامداری که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند بیش از ۵۳ درصد یعنی حدود ۱۶ میلیون نفر تاکنون سجامی شده‌اند.

 

با توجه به سفارش‌های مکرر از سوی مسوولان برای ثبت‌نام در سجام، اما همچنان تعداد زیادی از مردم نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند و حتی نخستین مراحل از اجرای سجامی شدن را در سامانه مربوطه انجام نداده اند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تورج داوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
چگونه برای سهام عدالت یا سجام ثبت نام کنیم .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->