سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

۸۰۰۰ دوز واکسن برای شرق کشور

  • کد خبر: ۵۹۸۵۰
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
۸۰۰۰ دوز واکسن برای شرق کشور
محموله دوم واکسن کرونا در راه مشهد است و به محض ورود به شهر، ۳۵۰۰ دوز از آن به کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا تزریق می‌شود.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ حدود ۴ روز پیش اولین مورد ابتلا به نوع جهش یافته کرونا، موسوم به کرونای انگلیسی، بعد از تهران و خوزستان و البرز و قزوین سرانجام در شهر مشهد تأیید شد و حالا آن طور که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده، تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی در مشهد به ۶ نفر افزایش یافته است. مهدی قلیان اول در نشست خبری با موضوع کرونای انگلیسی، با بیان اینکه این ۶ مورد کرونای انگلیسی بعد از بررسی ۴۰ مورد مشکوک پیدا شده است، گفت: اولین نفری که در مشهد به کرونای انگلیسی مبتلا شده است، فردی هفتادساله است که در این مدت سابقه سفر به اروپا داشته است و از ۵ نفر دیگر تنها یک نفر با ایشان در تماس بوده است و بقیه نه سفر خارجی و نه هیچ گونه تماسی با افرادی که از خوزستان و عراق و اروپا به ایران آمده اند، داشته اند.

وی ادامه داد: نفر اولی که مشخص شد کرونای نوع انگلیسی دارد در بیمارستان و در محیطی ایزوله بستری است و ۵ نفر دیگر در خانه در قرنطینه هستند و از سوی اداره بهداشت و علوم پزشکی مداوم رصد می‌شوند که از منزل و قرنطینه خارج نشوند.


فوتی‌های کرونا هنوز تک رقمی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر حفظ آرامش از سوی مردم بیان کرد: میانگین بستری اکنون در کل استان ۱۳۲ نفر است و کل بستری‌ها ۴۸۲ مورد بوده است، ضمن اینکه آمار مرگ ومیر‌ها هنوز هم تک رقمی است. قدرت سرایت ویروس جدید ۷۰ درصد بیشتر از نوع قبلی است و بیشتر افراد زیر ۲۰ سال و خردسالان را درگیر می‌کند و همین مسئله عامل اصلی شکننده بودن و پایدار نبودن وضعیت فعلی است. قلیان تنها راه مبارزه با کرونای انگلیسی را جدی گرفتن بیش ازپیش فاصله اجتماعی دانست و تصریح کرد: مردم باید از حضور در تجمعات و مراسم عزا و عروسی خودداری کنند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اکنون ورود پلاک غیربومی به مشهد تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است و افرادی که در سامانه‌های وزارت بهداشت تست مثبت کرونا داشته باشند، سامانه خرید بلیت اجازه دریافت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما را به آن‌ها نخواهد داد.


مدرسه‌ها باید تعطیل شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدنیزدر ادامه این نشست، با اشاره به میزان سرایت افزایش یافته کرونای انگلیسی گفت: علائم با گذشته فرقی نکرده است و کرونا در کودکان خودش را با دل درد و علامت‌های گوارشی نشان می‌دهد و با توجه به قدرت سرایت این بیماری، احتمال افزایش بستری‌ها وجود دارد.
بهروز بنیادی ادامه داد: باید از کودکان و به ویژه آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند به شکل ویژه تری مراقبت کرد، چون این ویروس آن‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و با حضور و گردش کرونای انگلیسی در مشهد و استان، مدارس باید بسته شوند.


بیشترین ابتلا در رستوران، کافی شاپ و باشگاه ورزشی

مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه کرونا در هر پیک به یک گروه سنی خاص تمایل نشان می‌داد، اما در پیک فعلی همه گروه‌های سنی در معرض ابتلا به گونه جدید هستند، تصریح کرد: دوره نهفتگی ویروس کرونای رایج ۲ تا ۱۰ روز است، درحالی که در کرونای انگلیسی این دوره ۲۴ تا ۴۸ ساعت است و این موضوع نشان دهنده افزایش سرایت و شدت واگیری این ویروس است.
رزیتا خداشـــاهی افزود: از علامت‌های کرونا در بزرگ سالان سرفه و گلودرد و بدن درد شدید بیشتر از هر علامت دیگری گزارش شده است. راه درمان کرونای انگلیسی همان روش‌های قبلی است و هیچ تفاوتی نکرده است.

وی با انتقاد از فعالیت رســـتوران ها، باشگاه‌های ورزشی و کافی شاپ‌ها در مشهد نیز گفت: این ۳ مکان بیشترین جایی است که افراد در آن به کرونا مبتلا شده اند، اما متأسفانه این مجموعه‌ها بدون رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند، درحالی که قرار بود رستوران‌ها به صورت بیرون بر باز باشند. وی بیان کرد: طبق توصیه اخیر سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با این ویروس باید از یک ماسک پارچه‌ای و یک ماسک جراحی استفاده کرد تا ویروس امکان نفوذ به دهان و بینی را نداشته باشد.


بیمارستان هراسی مانع اصلی درمان کرونا

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: مردم تشخیص کرونا را به مراکز درمانی، پزشکان و سامانه ۴۰۳۰ دانشگاه علوم پزشکی بسپارند و از حضور در بیمارستان و درمانگاه هراسی نداشته باشند. مراجعه دیرهنگام به بیمارستان یکی از اشتباه‌های رایج مبتلایان و همراهانشان است و این باور غلط که درمانگاه و بیمارستان جای مطمئنی نیست، باید از بین برود.

علیرضا صداقت ادامه داد: کرونا درمان مؤثر دارد، اما بیمارستان هراسی باعث شده است برخی مبتلایان به بیمارستان مراجعه نکنند و زمانی بیمار به بیمارستان انتقال داده شود که علائم و عوارض کرونا در او شدت گرفته و ممکن است کاری از دست گروه درمانی برنیاید. وی در ادامه به آمار بیماران بستری شده در بخش کرونا و مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام‌رضا (ع) هم اشاره کرد و افزود: در پیک کرونا ۴۲۰ بیمار در بخش و ۱۶۰ نفر در I.C.U بستری بودند که این آمار فعلا به ۴۲ نفر در بخش و ۳۰ نفر در مراقبت‌های ویژه رسیده است، اما این وضعیت شکننده است و عادی انگاری مردم و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند آمار را دوباره افزایش دهد.


۸۰۰۰ دوز واکسن برای شرق کشور

محموله دوم واکسن کرونا در راه مشهد است و به محض ورود به شهر، ۳۵۰۰ دوز از آن به کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا تزریق می‌شود.
رئیس اداره امور بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در فاز دوم واکسیناسیون کرونا ۸۷۸۰ دوز واکسن برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در قطب شرق کشور پیش بینی شده است، تصریح کرد: از این تعداد دوز واکسن، ۳۵۰۰ دوز سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر زیرمجموعه آن هستند. بقیه سهم سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مستقر در شرق کشور شامل نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام و بیرجند و اسفراین می‌شود.
زهرا نهبندانی ادامه داد: طبق اولویت این واکسن‌ها به سایر کادر درمان با اولویت بندی کارکنان شاغل در خط مقدم مبارزه با کرونا مثل بخش‌های کووید ۱۹ و اورژانس انجام خواهد شد.


کرونای نیویورکی هم آمد

هنوز تب و تاب ورود کرونای انگلیسی به مشهد تمام نشده است که نوع جدیدی از ویروس کرونای جهش یافته در حال شیوع در نیویورک است که جهش آن ممکن است تأثیر واکسن را کم کند.
به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، کرونای ایرانی نداریم و هنوز جهش داخلی شایان‌توجهی که آن را به عنوان جهش ملی اعلام کنیم وجود ندارد، اما هرلحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشور دچار جهش جدید ویروس شویم.
طبق اعلام وزارت بهداشت، ۶۹ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۸۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز شناسایی شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->