سرخط خبرها

قهرمانان بزرگی به نام «آتش‌نشانان»

  • کد خبر: ۶۰۰۷
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
قهرمانان بزرگی به نام «آتش‌نشانان»
سهیلا حسنی کتابدار محله محمدآباد

مسیری را که یک آتش‌نشان برای ادامه زندگی خویش انتخاب می‌کند بسیار متهورانه و قابل تحسین است زیرا با اطمینان می‌توان گفت هر فردی حاضر و قادر به انجام وظیفه در این کسوت نیست. انجام وظیفه به‌عنوان یک آتش‌نشان نیازمند توانایی‌های بالای جسمی و روحی است از این جهت که فرد در شرایطی مملو از فشارهای روحی و جسمانی قرار می‌گیرد به طوری که خطر فناپذیری و مرگ جزئی از داستان هر روزه یک آتش‌نشان است.جالب است بدانید براساس آنچه در کتب تاریخ ثبت شده اولین ساختار منظم آتش‌نشانی در روم باستان (ایتالیای کنونی) و در فاصله بین سال‌های 1500تا 1600 میلادی ایجاد شد. در آن زمان سربازهای عضو ارتش وظیفه آتش‌نشانی را برعهده داشتند. خدمات آتش‌نشانی در ایران از یک قرن پیش راه‌اندازی شده است.آیا می‌دانستید در برخی کشورها از جمله ایران، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. برای مثال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، وظایف خود را بدین گونه برشمرده‌ است:
مقابله با هرگونه آتش‌سوزی/ نجات محبوس‌شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و...
مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان
نجات سقوط‌کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و.../ مقابله با حیوانات وحشی و موذی
نجات مصدومان حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای
همه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر است.
پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در همه تصرفات شهری و...
اصول نانوشته و خصوصیات برجسته و خاصی برای آتش‌نشان شدن و آتش‌نشان ماندن لازم و ضروری است مثل:درست‌کاری، راست‌گویی و صداقت، وجدان‌کاری، افتخار به خویش، شهامت و شجاعت
سالانه اتفاقات زیادی مثل آتش‌سوزی‌های بزرگ اتفاق می‌افتد. مهار آتش بسته به نوع حریق مثل حریق در محیط بسته، جنگل‌ها، مراتع، خودرو، زیرزمین یا حریق در طبقات فوقانی برای یک گروه آتش‌نشان به نوعی متفاوت است و با چالش خاصی روبه‌رو هستند.در ایران هم متأسفانه هرساله اتفاقات ناگوار زیادی در زمینه حریق می‌افتد. ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری حدود ساعت8 صبح روز پنجشنبه30دی 1395 دچار حریق شد و حدود ساعت 11 و 30دقیقه ساختمان به طور کامل فروریخت و تعدادی از آتش‌نشانان که در حال اطفای حریق بودند، زیر آوار گرفتار شدند.کتاب «آتش‌نشان‌ها» از مجموعه شگفتی‌های جهان، به یاد و احترام جان‌باختگان آتش‌نشان حادثه غم‌انگیز پلاسکو تهران ترجمه و منتشر شده است. این کتاب با تاریخچه‌ای از حرفه آتش‌نشانی و تجهیزات این حرفه در گذشته شروع می‌شود و انواع فعالیت زنان و مردان قهرمان آتش‌نشان را بیان می‌کند. از آنجایی که حرفه آتش‌نشانی به شدت مورد توجه و علاقه نوجوانان است، این کتاب می‌تواند خواننده را با جنبه‌های مختلف این حرفه آشنا و انگیزه خدمت به اجتماع را در مخاطبان تقویت کند. این کتاب اگر چه برای نوجوانان نوشته شده است؛ اما برای دیگر سنین هم بسیار جذاب و خواندنی است. همیشه آماده‌باش بودن، کارکردن در شرایط مختلف آب و هوایی و رویارویی با خطرهایی مانند سقوط از ساختمان، انفجار وسیله نقلیه و... بخشی از ویژگی‌های این شغل است. ازخودگذشتگی و جان‌فشانی آتش‌نشانان برای کمک به دیگران کاری عاشقانه است. آنان در حوادث مختلف با ازخودگذشتگی این عشق را به اثبات رسانده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->