تذکر ۵۵ نماینده مجلس به وزیر تعاون درباره کمک هزینه معیشت معلولان انجام نخستین عمل جراحی ضایعه عروقی مغز از طریق ورید چشمی در بیمارستان قائم (عج) لحظه به لحظه با ردیابی قاتل الهه حسین‌نژاد؛ از ردیابی موبایل دوم تا آخرین کارت به کارت جزئیات از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ دستگیری عاملان کلاهبرداری ۲.۵ میلیون دلاری در مشهد انتقاد متخصصان از «بستن دهان با چسب»، یک ترفند اشتباه هنگام خواب که بسیار محبوب شده! کشف دپوی ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کدام کیسه، ایمنی بیشتری برای نگهداری غذا دارد؟ معاون علمی رئیس جمهور خبر داد: صادرات تجهیزات پزشکی به ۶۰ کشور ارتباط بدنسازی با مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی سرگردانی ۱۲ ساعته مسافران آبادان پارس ایر در مشهد | اتوبوس جایگزین هواپیما شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) هشدار محیط زیست خراسان رضوی درباره وقوع آتش در طبیعت درخواست نماینده مردم اصفهان در مجلس برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود مجموعه تاریخی «چغازنبیل» خوزستان به نام دولت سند خورد انتقاد نماینده مجلس از کنکور دومرحله‌ای رئیس موسسه تحقیقات آب کشور: چهار سال گرم در پیش است کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات محیط زیست گلستان است تذکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه اعطای وام ازدواج بهترین سن برای تزریق واکسن پاپیلوما چه زمانی است؟ نظارت کامل وزارت بهداشت بر تولید تا عرضه محصولات آرایشی چند توصیه برای تقویت و رشد مجدد ابرو‌ها بخش‌های وی‌آی‌پی بیمارستان‌های دولتی به بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری اضافه شدند جزئیات قتل هانیه بهبودی، ورزشکار فریمانی، از زبان دادستان عمومی و انقلاب فریمان | قاتل دستگیر شد معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست: ۵۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در خلیج‌فارس و دریای سرخ متمرکز است تبر در دست گل فروش انتشار ۲ عنوان دیگر از دانشنامه محیط زیست با هدف آموزش حفاظت از طبیعت به نوجوانان آغاز ثبت‌نام امریه سربازی در دانشگاه‌ها از امروز (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هوای مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش دما در استان طی امروز
سرخط خبرها

تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما

  • کد خبر: ۶۱۱۰۳
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما
در اواخر سال ۱۳۰۴ خورشیدی، چند فروند هواپیمای فرانسوی و روسی خریداری شد که با نام عقاب، سیمرغ، کرکس، تیهو و... خوانده می ‏شدند. محل استقرار این هواپیماها، آبادی قلعه مرغی در جنوب غربی تهران انتخاب شد که وسعت کافی را برای نشستن هواپیما داشت..
به گزارش شهرآرانیوز؛ ..پس از آن، عده‏‌ای دانشجو برای گذراندن دوره‏‌های آموزشی خلبانی به روسیه و فرانسه اعزام شدند تااینکه در همان سال، نیروی هوایی ایران تاسیس شد. پس از مدتی، با تاسیس آموزشگاه‏‌ها و دانشکده ‏های خلبانی و فنی و دیده ‏بانی، تربیت و آموزش نیرو‌ها در داخل کشور آغاز شد.
 
با گذشت ۱۰سال از تاسیس نیروی هوایی ایران و همچنین نخستین فعالیت‌های کشور درزمینه نیروی هوایی و فراهم شدن زمینه‌های فعالیت در این بخش، ضرورت تاسیس یک آموزشگاه فنی (مدرسه مکانیسین) احساس شد و به این منظور، قرار شد ۲۰مکانیسین هوایی از هلند برای تعلیم در مدرسه فنی که در مهر ماه افتتاح می‌شد، استخدام شوند، اما این امر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام در شهریور۱۳۱۱ مدرسه خلبانی تاسیس شد.
 
در سال۱۳۱۲ باتوجه به گسترش قوای هوایی ایران و خرید روزافزون هواپیما‌های جنگی از خارج، دولت وقت تصمیم گرفت برای بی نیازی از خرید هواپیما یا حداقل برای کاستن هزینه خرید آن ها، به تاسیس کارخانه‌های هواپیماسازی اقدام کند. به همین منظور برای خرید ماشین و لوازم کارخانه به آلمان و انگلستان، سفارش‌هایی داده شد و این ماشین‌ها و لوازم را که در سال۱۳۱۴به ایران رسید، در دوشان تپه نصب کردند.
 
تا شهریور۱۳۲۰ که پایان دوران حکومت پهلوی اول است، نیروی هوایی ایران دارای ۲۸۳فروند هواپیما، فرماندهی و ستاد نیرو و منضمات آن، سازمان واحد‌های هوایی شامل پنج هنگ (تبریز، مشهد، هنگ بمباران تهران، هنگ قلعه مرغی تهران و اهواز) و آموزشگاه خلبانی بود. در سال۱۳۴۷به دنبال افزایش روزافزون حضور هواپیما‌های پیشرفته مافوق صوت اف ۴ و اف ۵، نیروی هوایی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها شروع به استخدام کادر جدیدی با عنوان همافری کرد و طی همین سال ها، درخواست سفارش و خرید هواپیما‌های اف ۱۴ هم از دولت آمریکا در دستورکار قرار گرفت که ۷۲فروند از این هواپیماها، بهمن۱۳۵۴ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
 
در سال۱۳۵۷ نیروی هوایی ایران درصدد بود که تعداد جنگنده‌های خود را از ۴۴۷فروند به ۵۰۰فروند برساند. با پیدایش نشانه‌های فروپاشی رژیم پهلوی در سال۱۳۵۷، گسل‌هایی که در آن زمان در نیروی هوایی پدید آمده بود، ازجمله نارضایتی‌های درون سازمانی، باعث شد که نیروی هوایی، زودتر از نیرو‌های دیگر به امواج انقلاب بپیوندد.
 
با شروع جنگ تحمیلی، ضروری‌ترین مسئله‌ای که به ذهن خطور می‌کرد، مقابله به مثل و جلوگیری از پرواز هرچه بیشتر هواپیما‌های عراقی در آسمان ایران بود.
 
در همان روز نخست جنگ، با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی، مثل شهید محمدجواد فکوری، نیروی هوایی توانست با به پرواز درآوردن ۲۰۰هواپیمای جنگنده و عبور دادن ۱۴۰فروند از آن‌ها به داخل مرز‌های عراق، پاسخ کوبنده‌ای به تجاوز‌های نیرو‌های بعث عراق بدهد و مانع پرواز‌های بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود. از طرف دیگر در آن دوران، آماده کردن نیرو‌های پروازی، تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها و تامین قطعات یدکی ازجمله مسائلی بود که نیروی هوایی با آن روبه رو بود و پشتیبانی ابرقدرت‌ها از عراق و تحریم علیه کشورمان، دو چالش مهم دیگر محسوب می‌شد. به طورکلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت و دلاوری و پایمردی سربازانش در دوران دفاع مقدس و اهدای شهیدان، جانبازان و آزادگان بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام، توانست خدمات ارزنده‌ای را به کشورمان ارائه دهد. هم اکنون نیروی هوایی کشورمان در زمره قدرتمندترین نیرو‌های نظامی دنیا بوده و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فراوانی در عرصه مهندسی هوایی داشته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->