وجود حدود ۹۵۰ عنوان کتاب‌های درسی غیرانگلیسی در مدارس کشور تلاش دولت درراستای کاهش هزینه‌های مهدکودک برای مادران شاغل پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) | رگبار باران پراکنده در برخی نقاط استان چطور پس از تعطیلات به روال عادی زندگی برگردیم؟ احکام جدید حقوق ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟ گردشگران خاک بر دست شایع‌ترین بیماری‌های خون در ایران زمان برگزاری آزمون اعزام فرهنگیان به مدارس جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ اعلام شد ماجرای پرتاب شیء آتش‌زا به داخل برج مسکونی باران مشهد چیست؟ + فیلم رئیس سازمان بهزیستی: مدارس جدید با تمرکز بر مهارت‌های شغلی و سلامتی راه‌اندازی می‌شوند راهکارهایی برای کاهش نشانه‌های آزاردهنده حساسیت فصلی | بهار حساس‌ها زمان واریز حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین اجتماعی، کشوری و لشکری اعلام شد + جدول تکذیب نقص موتور پرواز مشهد- رامسر (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) آلرژی بهاری هر لحظه شما را تهدید می‌کند زنگ خطر بلوغ زودرس کودکان | هشدار: این موسیقی‌ها خانمان‌سوزند! عذرخواهی، درس نخوانده ما و مسئولان! نوروز و دغدغه‌های مردم در ۱۵ روز ابتدای سال | از جای خالی متخصص‌ها تا نیمه‌فعال‌بودن ادارات پلمب ۲۲۴ مرکز متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی در خراسان رضوی (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) مهم‌ترین چالش داروخانه‌ها در آغاز سال جدید جزئیاتی از  پرونده نزاع مرگ بار در روز اول سال ۱۴۰۴ تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ برای زنان بسیار مهم است زلزله ۷.۲ ریشتری پاپوآ گینه‌نو در اقیانوس آرام را لرزاند آیا معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در فروردین ۱۴۰۴ پرداخت می‌شود؟ غرق‌شدن کودک سه‌ساله در رودخانه کارون (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) هشدار پلیس به مسافران: ترافیک سنگین در جاده‌های خراسان رضوی و کلان‌شهرها ادامه دارد گردشگری نوروزی در اوج: ۴۰ درصد ایرانی‌ها به سفر رفتند تعمیرات موفقیت‌آمیز ایستگاه پمپاژ | آب، یکشنبه (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) به یزد می‌رسد زاینده‌رود دوباره زنده شد | لحظه ورود آب به سی‌وسه پل اصفهان پس از خشکی طولانی + فیلم (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) توهین به مقدسات بی‌پاسخ نماند | دادستانی گرگان وارد عمل شد واژگونی خودرو در سبزوار خراسان رضوی | یک نفر جان باخت (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) زمین لرزه ۳.۹ ریشتری در بندرلنگه هرمزگان (۱۵ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما

  • کد خبر: ۶۱۱۰۳
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما
در اواخر سال ۱۳۰۴ خورشیدی، چند فروند هواپیمای فرانسوی و روسی خریداری شد که با نام عقاب، سیمرغ، کرکس، تیهو و... خوانده می ‏شدند. محل استقرار این هواپیماها، آبادی قلعه مرغی در جنوب غربی تهران انتخاب شد که وسعت کافی را برای نشستن هواپیما داشت..
به گزارش شهرآرانیوز؛ ..پس از آن، عده‏‌ای دانشجو برای گذراندن دوره‏‌های آموزشی خلبانی به روسیه و فرانسه اعزام شدند تااینکه در همان سال، نیروی هوایی ایران تاسیس شد. پس از مدتی، با تاسیس آموزشگاه‏‌ها و دانشکده ‏های خلبانی و فنی و دیده ‏بانی، تربیت و آموزش نیرو‌ها در داخل کشور آغاز شد.
 
با گذشت ۱۰سال از تاسیس نیروی هوایی ایران و همچنین نخستین فعالیت‌های کشور درزمینه نیروی هوایی و فراهم شدن زمینه‌های فعالیت در این بخش، ضرورت تاسیس یک آموزشگاه فنی (مدرسه مکانیسین) احساس شد و به این منظور، قرار شد ۲۰مکانیسین هوایی از هلند برای تعلیم در مدرسه فنی که در مهر ماه افتتاح می‌شد، استخدام شوند، اما این امر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام در شهریور۱۳۱۱ مدرسه خلبانی تاسیس شد.
 
در سال۱۳۱۲ باتوجه به گسترش قوای هوایی ایران و خرید روزافزون هواپیما‌های جنگی از خارج، دولت وقت تصمیم گرفت برای بی نیازی از خرید هواپیما یا حداقل برای کاستن هزینه خرید آن ها، به تاسیس کارخانه‌های هواپیماسازی اقدام کند. به همین منظور برای خرید ماشین و لوازم کارخانه به آلمان و انگلستان، سفارش‌هایی داده شد و این ماشین‌ها و لوازم را که در سال۱۳۱۴به ایران رسید، در دوشان تپه نصب کردند.
 
تا شهریور۱۳۲۰ که پایان دوران حکومت پهلوی اول است، نیروی هوایی ایران دارای ۲۸۳فروند هواپیما، فرماندهی و ستاد نیرو و منضمات آن، سازمان واحد‌های هوایی شامل پنج هنگ (تبریز، مشهد، هنگ بمباران تهران، هنگ قلعه مرغی تهران و اهواز) و آموزشگاه خلبانی بود. در سال۱۳۴۷به دنبال افزایش روزافزون حضور هواپیما‌های پیشرفته مافوق صوت اف ۴ و اف ۵، نیروی هوایی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها شروع به استخدام کادر جدیدی با عنوان همافری کرد و طی همین سال ها، درخواست سفارش و خرید هواپیما‌های اف ۱۴ هم از دولت آمریکا در دستورکار قرار گرفت که ۷۲فروند از این هواپیماها، بهمن۱۳۵۴ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
 
در سال۱۳۵۷ نیروی هوایی ایران درصدد بود که تعداد جنگنده‌های خود را از ۴۴۷فروند به ۵۰۰فروند برساند. با پیدایش نشانه‌های فروپاشی رژیم پهلوی در سال۱۳۵۷، گسل‌هایی که در آن زمان در نیروی هوایی پدید آمده بود، ازجمله نارضایتی‌های درون سازمانی، باعث شد که نیروی هوایی، زودتر از نیرو‌های دیگر به امواج انقلاب بپیوندد.
 
با شروع جنگ تحمیلی، ضروری‌ترین مسئله‌ای که به ذهن خطور می‌کرد، مقابله به مثل و جلوگیری از پرواز هرچه بیشتر هواپیما‌های عراقی در آسمان ایران بود.
 
در همان روز نخست جنگ، با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی، مثل شهید محمدجواد فکوری، نیروی هوایی توانست با به پرواز درآوردن ۲۰۰هواپیمای جنگنده و عبور دادن ۱۴۰فروند از آن‌ها به داخل مرز‌های عراق، پاسخ کوبنده‌ای به تجاوز‌های نیرو‌های بعث عراق بدهد و مانع پرواز‌های بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود. از طرف دیگر در آن دوران، آماده کردن نیرو‌های پروازی، تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها و تامین قطعات یدکی ازجمله مسائلی بود که نیروی هوایی با آن روبه رو بود و پشتیبانی ابرقدرت‌ها از عراق و تحریم علیه کشورمان، دو چالش مهم دیگر محسوب می‌شد. به طورکلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت و دلاوری و پایمردی سربازانش در دوران دفاع مقدس و اهدای شهیدان، جانبازان و آزادگان بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام، توانست خدمات ارزنده‌ای را به کشورمان ارائه دهد. هم اکنون نیروی هوایی کشورمان در زمره قدرتمندترین نیرو‌های نظامی دنیا بوده و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فراوانی در عرصه مهندسی هوایی داشته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->