بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

رونق بازار گل مشهد زیرسایه کرونا در آستانه بهار ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۶۱۳۴۷
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
رونق بازار گل مشهد زیرسایه کرونا در آستانه بهار ۱۴۰۰
بازار گل مشهد امسال مانند سال گذشته در آستانه بهار در شرایط کرونایی وضعیت متفاوتی را می‌گذراند و فروشندگان سعی کردند هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و هم فروششان را حداکثر کنند.
طنین همتی|شهرآرانیوز،  در روزهای باقی‌مانده از سال۹۹، بازار گل به‌ویژه در روز‌های تعطیل و با وجود استفاده حداکثری مردم از ماسک، به‌نسبت شلوغ است و بخشی از مردم بیشتر برای حال‌وهوای بهاری حاکم در بازار‌های گل به این مکان‌ها می‌آیند.
 
اما سال گذشته بازار گل مشهد در آستانه سال نو و در شرایط کرونایی با تعطیلی به استقبال فصل بهار رفت که طبق گفته فروشندگان و تولیدکنندگان، همین تعطیلی ضرر هنگفتی به‌ویژه به اصناف تازه‌کاری که وارد این عرصه شده بودند، وارد کرد و باعث شد یک ماه قبل سال و تا یک ماه بعد در سال جدید فروش به‌شدت کاهش پیدا کند. به‌گفته فروشندگان، برخی اقلام مثل ظروف هفت‌سین که قرار بود پارسال به فروش برسد، امسال با یک‌سوم قیمت فروخته می‌شود که بازهم آن‌چنان متقاضی ندارد.
 
 

بازار گل در آستانه سال نو ۱۴۰۰ و رضایت نسبی فروشندگان

به‌گفته یکی از فروشندگان در بازار گل فتح‌آباد مشهد، خوشبختانه امسال در آستانه سال نو واحد‌های صنفی تعطیل نیستند، اما تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرده و مردم رغبتی به خرید ندارند و این دغدغه همه فعالان این حوزه است. باتوجه‌به اینکه مواد اولیه تولید گل و گیاه هم تحت‌تأثیر نوسان دلار است، تقاضا از سوی مردم را با کاهش مواجه کرده است.

به‌گفته یک فروشنده: گل طبیعی شاخه‌بریده بازار خوبی دارد. گل مصنوعی را که اصلا نمی‌خرند. گل برای مردم نیاز دهم است و در اولویت نیست. گل‌های ارزان‌قیمت بیشترین تقاضا را دارند و الان بیشترین متقاضی برای سبزه و هفت‌سین است.

کمالی، عضو اتحادیه گل و گیاه مشهد، در این گزارش میدانی اظهار کرد: بازار گل متأثر از روحیه مردم است و ما هر سال استقبال بسیار خوبی در روز‌های پایانی سال از بازار گل داشتیم. بازار گل مشهد فروشگاه بزرگی از گل است که تولیدکنندگان استان و حتی استان‌های مجاور، محصولاتشان را در این بازار عرضه می‌کنند. در این اوضاع کرونایی که مردم در ماه‌های گذشته بیشتر در خانه بودند، فرصت خوبی است که با گل و گیاه روحیه خود را بهبود ببخشند.
 

کار گل و گیاه یک کار لجستیکی برای روحیه مردم است

وی ادامه داد: ما سال کرونایی را پیش رو داشتیم که بیشتر تولیدکنندگان ضرر‌هایی را متحمل شدند و خودشان و کارگرهایشان را در این اوضاع اقتصادی حفظ کردند. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با حمایتی که از بخش تولید می‌شود، استان ما که در این حوزه یک قطب است، وضعیت بهتری پیدا کند.

کار گل و گیاه یک کار لجستیکی برای روحیه مردم است. در سال جاری قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد و بخش زیادی از تولیدات تولیدکنندگان که نتوانستند عرضه کنند، در مقطعی قیمت گل‌های شاخه‌بریده را تحت‌تأثیر قرار داد. اما اکنون در پایان سال مردم با فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک‌زدن به بازار می‌آیند و این نگرانی از جانب ما هم کم شده است. ما بازاری مشابه سال‌های گذشته نداریم، اما همین که امسال مردم برای مقابله با کرونا مجهز هستند، باعث دل‌گرمی من فروشنده است. در هر صورت با این وضعیت اقتصادی تعطیلی در اوضاع کرونا کارساز نیست.

به‌گفته یکی از فروشندگان، قیمت گل در مقطعی که تولیدکنندگان هم با مشکل مواجه بودند، افزایش چشمگیری داشت. گل و گیاه مستقیم تحت‌تأثیر عرضه و تقاضاست. وقتی تقاضا افزایش یابد، عرضه کم می‌شود و به‌طبع قیمت بالا می‌رود. در حوزه گل و گیاه هم در مقطعی خیلی افزایش تقاضا داشتیم و عرضه هم تحت‌تأثیر کرونا و افزایش هزینه‌های تولید، کم شد. از ابتدای سال خیلی از فروشندگان ما ضرر کردند و بخشی از آن‌ها حتی در این یک‌سال بخش تولید را کنار گذاشتند و طوری شده بود که حتی گل‌هایشان را هم جمع‌آوری نمی‌کردند، چون برایشان مقرون‌به‌صرفه نبود و این باعث شد سطح تولید در استان و کشور کم شود.
 

۸۰ درصد نیاز رز هلندی بازار، در مشهد تولید می‌شود

شاهزاده، یکی‌دیگر از فروشندگان، گفت: بازار گل و گیاه باتوجه‌به این یک‌سال گذشته اکنون وضعیت متعادلی را سپری می‌کند و گل رز هلندی در دسته‌بندی گل‌های شاخه‌بریده در صدر فروش و تقاضاست. بیشتر گل هلندی که در مشهد توزیع می‌شود، در استان خراسان رضوی و مشهد تولید می‌شود. ۸۰درصد نیاز گل هلندی مشهد در خود استان تولید می‌شود.

محسن شاهزاده در پاسخ به اینکه چه گل‌هایی وارداتی است، گفت: واردات گل و گیاه در کل ممنوع است. برخی گیاه‌های خاص مثل بنسای یا بذر و قلمه را که با مجوز جهاد کشاورزی وارد می‌شود، در گلخانه‌های اینجا تکثیر می‌شود و رشد می‌کند و سپس در بازار عرضه می‌شود. اما همه گل‌هایی که در بازار موجود است، تولید خود کشور و حتی خود استان است.

به‌گفته این فروشنده، بیشترین افزایش قیمت گل به این دلیل بود که بازار تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفته بود. پارسال در آستانه سال نو تولیدکننده‌ای داشتیم که برای تولید لاله و سنبل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان وام گرفته بود، اما بازار به‌دلیل کرونا تعطیل شد و ضرر هنگفتی کرد. بعضی تولیدکنندگان امسال هم ریسک نکردند که به این بازار وارد شوند. یکی از عوامل کاهش تولید هم همین موضوع بود.

عالمی، یکی‌دیگر از فروشندگان در بازار گل فتح‌آباد، هم گفت خوشبختانه امسال بازار از اول اسفندماه توانست روز‌های خوبی را سپری کند. با وجود اینکه پارسال با تعطیلی واحد‌های گل‌فروشی مواجه بودیم، امسال نگرانی تعطیلی را نداشتیم و مردم هم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این بازار را تنها نگذاشتند.

متأسفانه پارسال با شروع کرونا شوکی به این بازار در روز‌های پایانی سال وارد شد که هم‌زمان با شب و روز عید بود. در طول سال باتوجه‌به اینکه مجلسی هم نبود، صدمات زیادی را متحمل شدیم، اما امسال رغبت مردم به‌سمت گل است. درنهایت بازهم صدمات این حوزه جبران‌ناپذیر است. باتوجه‌به مناسبت‌هایی که در اسفندماه داشتیم، بازار ما هم رونق پیدا کرد.
 

گران‌ترین و ارزان‌ترین گل

عالمی ادامه داد: به‌دلیل اینکه واردات گل و گیاه نداریم، آن‌چنان گل گران‌قیمتی در بازار نیست. خوشبختانه کشورمان کشور چهارفصلی است و باتوجه‌به زیرساخت‌هایی که وجود دارد، به‌جرئت می‌توان گفت توان تولید ۹۵ درصد گل‌هایی که در کشور است، در ایران وجود دارد.

عضو اتحادیه فروشندگان گل و گیاه مشهد افزود: اکنون هم باتوجه‌به اینکه مردم از نظر مادی زیر فشارند، گل‌هایی بین قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان را خرید می‌کنند. امیدواریم سنبل که در روز‌های آینده به بازار عرضه می‌شود و هنوز قیمتش مشخص نیست، قیمت مناسبی داشته باشد تا مردم هم بتوانند این گل زینتی را بخرند. در روز‌های گذشته به‌دلیل مناسبت‌ها گل رز بیشتر از عرف گران شده، اما اکنون همه گل‌ها قیمتش مناسب شده است.


کاربرد سنبل در ایران فقط به‌عنوان سین سفره هفت‌سین

به‌گفته یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد: اصل پیاز گل سنبل وارداتی است و از کشور هلند وارد می‌شود، اما در ایران، چون جنبه زیبایی در سفره هفت‌سین دارد، فقط در روز‌های پایانی سال استفاده می‌شود. حتی در اطراف مشهد هم این گل تولید می‌شود، اما این گل در کشور‌های دیگر در طی سال استفاده می‌شود.


بازار گل مصنوعی آن‌چنان تقاضا ندارد

به‌گفته یکی از فروشندگان گل مصنوعی، اگر بازار گل مصنوعی را در مقایسه با گل طبیعی در نظر بگیریم، مسلما آن‌چنان تقاضا ندارد، اما امسال در آستانه بهار خداراشکر درگیر تعطیلی‌های کرونایی در استان نیستیم. این بازار تقاضای نسبی خود را دارد، اما نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا افت چشمگیری دارد. درنهایت امسال وضعیت بازار گل و گیاه نسبت به پارسال مناسب است. همچنین باتوجه‌به اینکه قیمت‌ها تحت‌تأثیر دلار و موارد دیگر افزایش یافته، توان خرید مردم هم کم شده و تقاضا را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->