جابه جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ درباره بنای مصلی‌ها که نمونه‌های بزرگ شده محراب‌ها هستند | شکوهی ۳۰۰ ساله در پایین خیابان گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری
سرخط خبرها

داستان «خین‌عرب»

  • کد خبر: ۶۱۴۲
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
داستان «خین‌عرب»
مهدی سیدی خراسان‌پژوه

در صفحه‌ اول روزنامه شهرآرا این تیتر درشت آمده بود که «تعمیرکاران خین‌عرب نگران روزهای سرد». این عنوان و نام «خین‌عرب» توجهم را جلب کرد و با خودم گفتم مردم مشهد قطعا این نام را بارها شنیده‌اند؛ چراکه خین‌عرب نام آبادی خیلی قدیمی در کنار کشف‌رود بوده (به قدمت دست‌کم هزارساله) و قدیم‌ها از جاده‌ مشهد به فردوسی، کمی بعد از کارخانه‌ قند آبکوه جاده‌ای خاکی جدا می‌شد و به آن آبادی در کنار کشف‌رود می‌رفت؛ لذا به جاده‌ خین‌عرب مشهور شده بود.بعدها که مشهد از هر طرف دست‌وپایش را دراز کرد و روستاهای کهن و تازه اطراف خودش را بلعید (مثل تقی‌آباد، الندشت، احمدآباد، آبکوه، سرده، سعدآباد و...) این خین‌عرب، خدابیامرز! و جاده‌اش هم ضمیمه شهر مشهد و محل تجمع چوب‌برها و انبارهای چوب شد و در پی آن‌هم آتش‌سوزی‌های مکرر اتفاق افتاد که مردم مشهد دست‌کم به دلیل این آتش‌سوزی‌های مکرر، نام خین‌عرب را زیاد شنیده‌اند (تا آنجا که یک‌بار یک خلبان هلی‌کوپتر امدادگر آتش‌نشانی هم در هنگام اطفای حریق خین‌عرب جانش را از دست داد).
خلاصه اینکه از خودم پرسیدم که چند درصد مردم مشهد می‌دانند، یا از خود پرسیده‌اند که «خین» و «خین‌عرب» یعنی چه؟
بعد هم این سؤال به ذهنم آمد که همین سؤال را درباره‌ «باغ خونی» مشهد هم می‌شود از مردم پرسید که «خونی» در نام این باغ به چه معناست و چه ارتباطی با «خین» و «خونیک» و «ماخونیک» و «خانیک»های جنوب خراسان دارد؟این چند سؤال مرا واداشت که در یک جمله بگویم: آهای ملت فارسی‌زبان! خین و خونی و خانی و خانیک و... همگی واژه‌ای پهلوی (زبانی که مردم ایران قبل از حمله‌ اعراب با آن زبان صحبت می‌کردند)، به معنی «چشمه» است؛ چنان‌که هنوز کردهای خراسان و ایران به چشمه «گانی» یا «کانی» و اهالی سنتی ماسوله‌ گیلان هم چشمه‌هاشان را «خانی» یا «خونی» می‌گویند و می‌نویسند.اما دیدم مشکل تنها همین یک کلمه و نام نیست، بلکه مشهدی‌ها خیلی چیزهای دیگر از شهر خودشان را هم نمی‌دانند؛ مثلا اینکه «میلان» و «فلکه» و «گل‌کاری»، حتی «خیابان» و «قلعه‌خیابان» و... یعنی چه؟ و از کی در مشهد رایج شده‌اند؟یا مثلا آن نماد آهنی بسیار بلندی که در میدان جلو ساختمان راه‌آهن مشهد ساخته‌ شده، نماد چیست و کی و به‌وسیله چه کسی ساخته‌ شده است؟ و ده‌ها سؤال دیگر از این نوع.برای همین تصمیم گرفتم از این به بعد با عنوان «آنچه مشهدی‌ها باید بدانند، و نمی‌دانند!» مطالبی بنویسم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->