علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان
سرخط خبرها

بازسازی کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای در مشهد تا ۳ ماه آینده به‌پایان می‌رسد

  • کد خبر: ۶۲۸۸۰
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
بازسازی کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای در مشهد تا ۳ ماه آینده به‌پایان می‌رسد
خروجی دومین جلسه کمیته بازآفرینی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی در آذر سال ۱۳۹۹ تصویب طرح ارائه‌شده دفتر تسهیلگری محله سرشور برای بازسازی گذر تاریخی آیت‌ا... خامنه‌ای بود؛
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ خروجی دومین جلسه کمیته بازآفرینی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی در آذر سال ۱۳۹۹ تصویب طرح ارائه‌شده دفتر تسهیلگری محله سرشور برای بازسازی گذر تاریخی آیت‌ا... خامنه‌ای بود؛ طرحی که البته در این جلسه فقط کلیات آن به‌تصویب رسید و اعتبارات آن در ماه‌های پایانی پارسال به‌دست شهرداری و سازمان بازآفرینی رسید. با این همه، اما فاز نخست بازسازی این گذر تاریخی منتهی به حرم‌مطهر در اسفند پارسال آغاز شد و آن‌طور که شهردار منطقه ۸ گفته است، تا ۳ ماه آینده به‌پایان خواهد رسید.

حسین عبدا... زاده با بیان اینکه پروژه کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای از زیرمجموعه‌های پروژه حرم‌شهر است، گفت: در پروژه حرم‌شهر که پارسال از سوی شهرداری مشهد اجرایی شد، قرار بر این است که بخشی از مسیر‌ها و گذر‌های تاریخی و ارزشمند منتهی به حرم مطهر رضوی بازسازی شوند که کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای یکی از این گذرهاست؛ مطالعات بازسازی جداره این کوچه ارزشمند پارسال آغاز و با توجه به اهمیت پروژه، مطالعات آن کمی طولانی شد و اعتبارات مربوط به اجرای آن نیز در روز‌های پایانی بهمن پارسال به شهرداری منطقه ابلاغ شد.


احیا با بیشترین شباهت به گذشته

وی با اشاره به اجرای فاز نخست این پروژه با جداره‌سازی مسجد حاج‌داداش، افزود: نمای ۳ خانه مدقق، نوریان و سنچولی نیز در این فاز بازسازی خواهد شد و در مرحله دوم نیز نمای هتل‌صابر به بافت تاریخی محله نزدیک می‌شود و کف‌سازی که از اسفند پارسال آغاز شده است، به‌پایان خواهد رسید.
عبدا... زاده با اشاره به استفاده از آجر‌های سنتی منطبق با بافت تاریخی مشهد در این پروژه، تصریح کرد: از آنجا که تأکید داریم تا در این بازسازی نمای کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای از مصالح مشابه با چهل‌پنجاه سال پیش این گذر استفاده کنیم، علاوه بر استفاده از آجر‌های سنتی گناباد، از مصالح سالم و باقی‌مانده از خانه‌های قدیمی تخریب‌شده در بافت منطقه‌ثامن در این پروژه استفاده شده است تا جداره‌سازی این گذر تاریخی بیشترین شباهت را با گذشته خود داشته باشد.

اما جدا از بازسازی و جداره‌سازی کوچه خامنه‌ای، در سال ۱۴۰۰ قرار است بخش دیگری از گذر‌های تاریخی منتهی به حرم مطهر رضوی در منطقه ۸ نیز احیا شود؛ پروژه‌هایی که کار مطالعات آن‌ها آغاز شده است. شهردار منطقه ۸ در این باره اظهار کرد: پیشنهاد اجرای پروژه کف‌سازی کوچه برنجیان به سازمان بازآفرینی داده شده و به‌تأیید رسیده است و منتظر تخصیص اعتبار هستیم؛ کف‌سازی و جداره‌سازی سرشور ۵ نیز که متصل به گذر آیت‌ا... خامنه‌ای است و خود این کوچه و از همه مهم‌تر احیای مسیر متصل‌کننده کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای به سینماآسیا نیز در مرحله مطالعه قرار دارد و امیدواریم عملیات عمرانی آن‌ها امسال آغاز شود.

سعید گلستانی، مدیر دفتر تسهیلگری محله سرشور نیز با تأکید بر پایان نگارش ضوابط نماسازی در کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای و ارائه آن به سازمان بازآفرینی برای تأیید و تصویب افزود: شهرداری در پروژه‌های پیشرو به ۲ شکل عمل می‌کند؛ یا برای تشویق همه هزینه‌ها را تقبل می‌کند یا فقط ۱۰ درصد هزینه‌ها را به‌عهده خواهد گرفت؛ با این همه، اما کار تدوین یک ضابطه برای نما و جداره‌سازی این کوچه به‌پایان رسیده است که پس از تأیید سازمان بازآفرینی و ابلاغ به مشاور طرح تفصیلی، هر مالکی که اقدام به ساخت یا بازسازی کند، باید این ضوابط را رعایت کند تا به جداره‌سازی و احیای نمای تاریخی این کوچه خلل و خدشه‌ای وارد نشود.


آب‌انبار تشکری احیا می‌شود، مطب دکترشیخ شاید تخریب!

آب‌انبار تشکری و مطب دکترشیخ ۲ بنای ارزشمند هستند که مدت‌هاست موضوع بازسازی و احیای آن‌ها مطرح شده، اما هنوز هیچ اتفاق مثبتی برای آن‌ها نیفتاده است و کماکان سایه تخریب بر سر آن‌ها سنگینی می‌کند.
گلستانی درباره آخرین وضعیت تملک و بازسازی این بنا‌های ارزشمند گفت: مالک آب‌انبار تشکری برای بازسازی اعلام آمادگی کرده و شهرداری نیز قرار است در احیای این بنای تاریخی مشارکت کند؛ مالک مطب دکترشیخ در بازار سرشور نیز تمایل به واگذاری و فروش این بنا دارد که شهرداری اینک بودجه‌ای برای تملک این بنای ارزشمند ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->