پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکنش‌ها به انتشار کلیپی از «فروش مرغ زنده» و هجوم مردم برای خرید

  • کد خبر: ۶۲۹۹۶
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
واکنش‌ها به انتشار کلیپی از «فروش مرغ زنده» و هجوم مردم برای خرید
حاشیه‌های یک ویدئو که از نیکشهر دست به دست شده است، اما ماجرا چه بود و دلیل این همه حاشیه‌هایی که بعد از دست به دست شدن این ویدئوکلیپ ایجاد شد، چیست؟
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ سروصدای مرغ‌ها هر روز به نوعی به گوشمان می‌رسد؛ یک مرتبه با نایاب شدن آن و به دنبالش صف‌های طولانی که کناروگوشه شهر‌ها به چشم‌ می‌خورد، روزی دیگر با تشکیل قرارگاهی برای سامان دادن به اوضاع آن و بار دیگر با انتشار کلیپی که در آن مرغ‌هایی دارند در دست مردم بال بال می‌زنند. اما ماجرا چه بود و دلیل این همه حاشیه‌هایی که بعد از دست به دست شدن این ویدئوکلیپ ایجاد شد، چیست؟
 
 

شایعه است، مرغ زنده می‌فروشیم

آنچه در فضای مجازی مطرح شده است، عنوان هجوم مردم به یک مرغداری در نیکشهر را به خود گرفته است. آنچه هم در این ویدئوکلیپ کوتاه دیده می‌شود، فضای محدود و جمعیت فراوانی است که مرغ‌های زنده‌ای را در دست گرفته اند و از سویی به سوی دیگر می‌روند. این درحالی است که مدتی بعد از پربازدیدشدن این ویدئو، مسئول مرغداری، رئیس جهاد کشاورزی نیکشهر و اداره پلیس به این ماجرا واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند. مسئول مرغداری دراین باره گفت: «همه وزن کردند، پول دادند و مرغ‌ها رو بردند. هیچ نوع سرقتی اینجا رخ نداده و هیچ خسارتی هم به ما وارد نکردند.»
 
او در تکمیل سخنانش از این گفت که محل یادشده تولیدی نیست، مرغ فروشی است و مرغ زنده می‌فروشد. او در جواب خبرنگار که از او پرسید مردم چرا تمایل ندارند در این منطقه مرغ کشتار روز بخرند، گفت: «توی سیستان وبلوچستان ذائقه مردم مرغ زنده ست.» یکی دیگر از همکار‌های او هم در تأیید همین ماجرا گفت: «اینا که اومدن برای تسویه حساب، ترازوی ما یکی بود، کارت خوان ما هم یکی بود، یه کم طول کشید. جمعیت هم داشت فشارش بیشتر می‌شد تا زمانی که اینا همه تموم شد. ولی اینجا شایعه شده که مشکلی پیش اومده، درگیری شده، خسارت زدند و مرغ دزدیدند. همچین اتفاقی پیش نیومده.»
 
 

بخش بنت، شهرستان نیکشهر، فروشگاه مرغ زنده

اداره پلیس هم علاوه بر اینکه اعلام کرد فردی که اقدام به انتشار کلیپ و تشویش اذهان عمومی کرده است شناسایی و به زودی دستگیر می‌شود، گفت موضوع توزیع مرغ زنده تعاونی بوده است، مردم مرغ‌ها را خریدند و تجمع و شلوغی بابت تقاضای زیاد بوده است. این موضوع پای رئیس جهاد کشاورزی نیکشهر را هم به میدان باز کرد. او این شایعه را تکذیب کرد و گفت موضوع منتشرشده در فضای مجازی جوسازی است و فیلمی که پخش شده مربوط به زمانی است که سهمیه ۱۰۰۰ مرغ از بخش «بنت» شهرستان نیکشهر دریافت شده و حین فروش و تحویل مرغ به مردم بی نظمی شده است: «درواقع در لحظات فیلم برداری، مردم درحال دریافت مرغ خریداری شده هستند، اما صف به هم ریخته است و به همین دلیل صدای کسی را نیز می‌شنوید که در فیلم به طور واضح می‌گوید «در را ببندید» که قصد دارد مردم بیشتری برای خرید وارد فروشگاه مرغ نشوند تا بی نظمی مدیریت شود.»

این‌ها نتیجه کمبود و نبود مرغ است

حال و روز که در چندماه گذشته به واسطه نادرشدن مرغ، گرانی‌اش و صف بستن مردم برای خرید آن ایجاد شد و از همه مهم‌تر ادامه این وضعیت، در برداشت‌ها از این ویدئو دخیل است. حتی بعد از تکذیب این خبر بازهم کاربرانی بودند که در واکنش به این موضوع داغ فضای مجازی، این تکذیب را باور نکردند. نکته‌ای که در انبوه خبر‌های ضدونقیضی که هرروز روانه فضای مجازی می‌شود، بعد از مدتی خبر تکذیب می‌شود یا منظور و مقصود دیگری برای آن بیان می‌شود، چندان هم عجیب نیست. به هرحال واکنش‌ها فقط به این شکل نبود.
 
عده‌ای هم بودند که دراین میان به همین نکته‌ها اشاره کردند و حتی پیش از تکذیب رسمی، از این سخن به میان آوردند که: «اصل قضیه اتفاق عجیبی نیست. بیشتر مردم این خطه مرغ رو زنده می‌خرن و خودشون ذبح می‌کنن.» شخص دیگری هم از این گفت که: «کمبود مرغ یا بهتره بگم نبود مرغ، باعث شده خیلی‌ها با رسیدن اولین کامیون عجله کنن و این شلوغی و بی نظمی ایجاد بشه.»
 
 

اولین تصمیم، افزایش قیمت مرغ است!

با هر رویکرد، انتشار این ویدئو باعث شد بحث اخلالی که در بازار مرغ ایجاد شده است و مسئولان آن را ناشی از مشکل در بخش توزیع و نظارت می‌دانند، دوباره مطرح شود و سر گله و شکایت مردم هم از این وضعیت باز شود. یکی از کاربران از گذشته یاد کرده بود و نوشت: «یادتونه جوجه یک روزه‌ها رو معدوم می‌کردید؟ چرا قبل از این کار نمی‌گید هرکس هرتعداد می‌خواد بیاد جوجه یک روزه رو مجانی ببره؟ خیلی‌ها خصوصا در شهر‌های کوچک امکان نگهداری در حیاط و باغچه رو داشتند.»
 
کاربر دیگری هم گفت: «به هرحال چیزی که مشخصه اینه که الان در بسیاری از نقاط کشور دسترسی مردم به این کالا هم با مشکلات زیادی همراهه.» مشکلی که حالا مدتی است برای سامان دهی آن قرارگاهی با عنوان قرارگاه سامان دهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شده و نکته جالب‌تر اینکه اولین تصمیم و اولین قدم این قرارگاه، افزایش قیمت مرغ بوده است. براساس تصمیم قرارگاه سامان دهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده از کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان به کیلویی ۲۴هزار و ۹۰۰تومان افزایش یافته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->