ایران و پاکستان در پایان سفر رئیس‌جمهور، بیانیه مشترک صادر کردند واکنش بورل به درخواست اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استاندار خراسان رضوی : شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از «طرح نور» هستیم سلاجقه: کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌‌آبی را در ۲۰ کشور با دانش ایرانی اجرایی می‌کنیم بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار جمعی از کارگران با مقام معظم رهبری | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم + عکس و فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به مواضع کشور‌های درگیر با توافق هسته‌ای پیش از جلسه کمیسیون مشترک در وین

  • کد خبر: ۶۳۰۰۶
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
نگاهی به مواضع کشور‌های درگیر با توافق هسته‌ای پیش از جلسه کمیسیون مشترک در وین
مقامات بلندپایه ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است امروز سه شنبه ۱۷ فروردین در پایتخت اتریش گرد هم جمع شوند تا در قالب کمیسیون مشترک برجام درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌ای بحث و رایزنی کنند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مقامات بلندپایه ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است امروز سه شنبه ۱۷ فروردین در پایتخت اتریش گرد هم جمع شوند تا در قالب کمیسیون مشترک برجام درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌ای بحث و رایزنی کنند. این جلسه قرار است برای بررسی بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک، رفع تحریم‌های ایران و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای اش برگزار شود.
 
در همین راستا، شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا آورده است که رابرت مالی، نماینده آمریکا در نشست وین خواهد بود؛ بنابراین گزارش، مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، قرار است در وین حاضر شود تا نماینده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم با ایران باشد.


نگرانی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین، در استقبال از جلسه پیش روی کمیسیون مشترک برجام در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «یک موقعیت منحصر به فرد درباره برجام وجود دارد. هدف همه شرکت کنندگان (طرف‌های برجام) و اکنون ایالات متحده، احیای توافق است. به نظر می‌رسد اهداف استراتژیک در هم زمانی هستند و دلایلی برای خوش بینی وجود دارد. با وجوداین تلاش‌ها برای پرداختن به این موضوع موانع زیادی را نیز نمایان کرده است که باید از طریق تلاش‌های مشترک از بین بروند.» اشاره اولیانوف به موانع احتمالا به کارشکنی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مسیر احیای برجام اشاره دارد.
 
توضیح آنکه فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان، در گفتگو با شبکه سی. ان. ان بار دیگر درخواست این کشور برای مشارکت در هرگونه مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران را تکرار کرد و گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از دیگران در معرض خطر قرار خواهند گرفت؛ بنابراین منطقی است که بخواهند در این رایزنی‌ها حضور داشته باشند.» همچنین گابی اشکنازی، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از تماس تلفنی اش با آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، خبر داده است. وی در این پیام نوشته است که در گفت وگوی خود با بلینکن درباره گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کرده و همتای آمریکایی اش او را در جریان مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای قرار داده است.


با آمریکا مذاکره‌ای نداریم

با وجود برخی امیدواری‌ها به احیای برجام در روز‌های آتی به دنبال توافق میان ایران و آمریکا با پادرمیانی دیگر اعضای برجام، موضع ایران پیش از جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین، همانی است که پیش‌تر اعلام شده است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در آستانه سفر به وین در توضیح مواضع کشورمان در جلسه کمیسیون مشترک برجام به شبکه خبر گفت: «آنچه در وین در کمیسیون مشترک دنبال می‌کنیم دقیقا مبتنی بر مواضع قطعی نظام هست که توسط مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بار‌ها اعلام شده است.
 
ما در وین هیچ گونه مذاکره‌ای با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشور‌های عضو ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان را برای بازگشت به برجام به آن‌ها اعلام خواهیم کرد. شرط ما این است که اول آمریکا همه تعهدات برجامی اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم و برمی گردیم. اگر کشور‌های ۱+۴ توانستند آمریکا را به هر روشی که می‌دانند راضی کنند، ما به همان شیوه عمل می‌کنیم. گفتگو‌ها در وین کاملا فنی هست، درباره تحریم‌هایی که باید برداشته شود، در مورد اقداماتی که باید انجام شود، در مورد ترتیب این‌ها و اینکه آمریکا باید اول اقدام کند و راستی آزمایی شود.
 
ما هیچ طرح یا پیشنهاد گام به گامی نداریم و نه چنین طرحی را قبول می‌کنیم. از نظر ما یک گام بیشتر وجود ندارد و آن گامی است که همه تحریم‌هایی را که در دوران ترامپ مجددا اعمال شد، یا جدیدا اعمال شد یا برحسب آن‌ها عوض شد باید توسط آمریکا برداشته شود. ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد به تعهداتمان برمی گردیم.» همچنین نمایندگان مجلس در جلسه روز گذشته مجلس در بیانیه‌ای تأکید کردند که سیاست قطعی ایران، ملزم کردن طرف‌های متعاهد به لغو کامل تحریم‌ها و در عین حال با فرض ماندگاری تحریم ها، برنامه ریزی برای خنثی سازی تحریم ها، پیشرفت اقتصادی و ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->