خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

دوسرباختِ سلامتی و هتلداری مشهد در نوروز ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۶۳۲۵۳
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
دوسرباختِ سلامتی و هتلداری مشهد در نوروز ۱۴۰۰
چراغ سبز به سفر‌های نوروزی نیز به هتلداران کمک چندانی نکرد و در تعطیلات کرونایی کمتر از ۱۹ درصد هتل‌های مشهد پُر شد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ نوروز و باز شدن جاده‌ها هم نتوانست حال خراب صنعت هتل داری مشهد را جا بیاورد. با اینکه رنگ شهر‌ها به دلیل شیوع کرونا به صورت مستقیم بر روی فعالیت هتل‌ها تأثیر نمی‌گذارد، هتل داران تبلیغات منفی مسئولان برای جلوگیری از سفر با هدف پیشگیری از شیوع کرونا را علت اصلی بهبود نیافتن حال این صنعت در تعطیلات نوروزی می‌دانند. از نظر آن ها، مسئولان باید به جای پاک کردن صورت مسئله، شرایط را برای انجام سفر‌های ایمن مهیا کنند.

حتما کش وقوس‌های تصمیم گیری برای شرایط سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ را به یاد دارید. درنهایت نیز با افزایش میزان شیوع کرونا و گله مسئولان وزارت بهداشت، مردم و مسافران مقصر این ماجرا شناخته شدند و حرف وحدیث‌ها در این باره زیاد شد، تاجایی که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی در سخنانی گلایه آمیز گفت: مگر فعالان صنعت گردشگری در دیگر کشور‌های دنیا چه کار می‌کنند؟ برخی صنایع مثل گردشگری باید دندان روی جگر بگذارند.
اما با وجود همه این کش وقوس ها، فعالان این صنعت می‌گویند که زمان نامناسب تصمیم گیری و اعلام وضعیت شهر‌ها از یک سو و تبلیغات منفی ازسوی دیگر باعث شد که آزاد شدن سفرها، تأثیر مثبت چندانی بر رونق این صنعت نگذارد.

در این گزارش می‌خواهیم به صورت اجمالی وضعیت بخش هتل داری را در این صنعت بررسی کنیم. بد نیست بدانید که حدود ۵۵ درصد هتل‌های کشور در خراسان رضوی مستقر است و این یعنی پررنگ بودن نقش این صنعت در استان و به ویژه شهر مشهد. برای اینکه با قاطعیت بتوانیم بگوییم صنعت هتل داری از حالت زیان دهی خارج شده است، باید حداقل ۵۰ درصد ظرفیت هتل‌ها اشغال شود، اما به گفته رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در تعطیلات بهاری امسال، میزان اشغال مجموع ۲۴۰ هتل خراسان رضوی به ۱۹ درصد هم نرسید.
 
با توجه به اینکه بیشتر هتل‌های خراسان رضوی در مشهدقرار دارند میزان اشغال هتل‌هادر این شهر نیز همان ۱۹ درصد است. اگر بخواهیم درصد اشغال را برای ۱۱۲ هتل فعال محاسبه کنیم، بازهم این شاخص حدود ۴۰ درصد خواهد بود که این به معنی زیان دهی و خزان هتل‌ها در بهار سال جدید است.
 
 

قوانین ستاد کرونا ۴۰ درصد رزرو‌ها را لغو کرد

مرادی، مدیر یکی از هتل‎‌های مشهد که می‌توان گفت از نظر مسافت نزدیک‌ترین هتل به بارگاه منور رضوی است، به شهرآرا می‌گوید: ستاد کرونا خیلی دیر شرایط باز بودن جاده‌ها و رنگ شهر‌ها را اعلام کرد. ازسوی دیگر گفته شد اگر شهری قرمز شد، مسافران باید در مدت ۷۲ ساعت از آن خارج شوند. همین اقدامات ستاد باعث شد که ۴۰ درصد رزرو‌های نوروزی ما لغو شود و درنهایت عید خوبی نداشته باشیم. ازسوی دیگر تغییر قیمت‌ها تناسبی با تورم نداشت. او ادامه می‌دهد: هرچند هتل ما بسیار به حرم نزدیک است و مسافران خاص خود را دارد، در نوروز امسال به صورت میانگین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیتمان اشغال شد و بازهم سودی نکردیم. درحقیقت کسانی که هتل خود را باز نکردند، به نفعشان بود.
 
 

دلسردی هتل‌ها از کسب درآمد در نوروز

وزیرپور، صاحب یکی از هتل‌های واقع در خیابان امام رضا (ع)، نیز می‌گوید: شاید میزان پذیرش در برخی هتل‌ها آن هم باتوجه به عوامل بی شماری ازجمله مسافت تا بارگاه منور رضوی، قیمت‌ها و شرایط بهداشتی و... در نوروز کمی بیشتر شد، اما در بهترین شرایط، میزان اشغال آن‌ها به ۵۰ درصد هم نرسید و رفتار مسئولان در ستاد ملی کرونا علاوه بر اینکه به صنعت گردشگری کمکی نکرد، بیشتر باعث ضرر به این صنعت شد و خیلی از هتل داران را از کسب حداقل سوددهی در نوروز دلسرد کرد.

او اضافه می‌کند: با وجود افزایش هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های سنگین اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و تورم چندصددرصدی در بسیاری از اقلام، برخی هتل‌ها ازجمله خود ما قیمت‌ها را نسبت به نرخ رزرو نوروز ۹۹ تا ۳۰ درصد کاهش دادیم؛ چون قدرت مالی مسافران باوجود تورم‌ها کاهش یافته است، از این رو فعالیت ما فقط به معنی زنده بودن است و سودی در کار نیست.
 
 

بیکاری ۱۵ هزار نفر در صنعت گردشگری

رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی نیز در این باره به شهرآرا می‌گوید: هنوز آمار‌های رسمی میزان اشغال هتل‌های استان اعلام نشده است، اما در این مدت ۴۶ درصد هتل‌های استان به تعداد ۱۱۲ مورد فعال بوده اند که طبق آمار غیررسمی مشخص شد میانگین اشغال آن‌ها در تعطیلات نوروز کمتر از ۴۰ درصد بوده است که اگر این رقم را با احتساب همه هتل‌های استان درنظر بگیریم، به کمتر از ۱۹ درصد خواهد رسید.

امیر سزاوار با تاکید بر اینکه عده زیادی از طریق این صنعت، نان بر سر سفره خود می‌برند، اظهار می‌کند: تاکنون از حدود ۲۰ هزار نفری که در صنعت گردشگری استان فعال بوده اند، بیش از ۱۵ هزار نفر بیکار شده اند و این یعنی نان ۱۵ هزار خانواده از این سفره قطع شده است.

او نیز تبلیغات منفی وزارت بهداشت را عامل اصلی بی تأثیر بودن گشایش جاده‌ها در بهتر شدن وضعیت صنعت گردشگری به ویژه هتل داری می‌داند و می‌افزاید: دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای برای هتل‌ها درنظر گرفته شده است که با وجود آن‌ها می‌توان گفت شیوع کرونا از این مکان‌ها امکان پذیر نیست، بنابراین مسئولان به جای تبلیغات منفی باید به فکر ایجاد بستری مناسب برای انجام سفر‌های سالم باشند.

رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی با گلایه از سخنان معاون کل وزیر بهداشت می‌گوید: فعالان صنعت گردشگری مدت هاست صبوری می‌کنند و برای جان مردم اهمیت قائلند، اما مسئولان بگویند در این مدت چه اقدام موثری برای نجات این صنعت انجام داده اند که خود را با دیگر کشور‌های دنیا مقایسه می‌کنند؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->