به گزارش شهرآرانیوز - حجت الاسلام سعید اصفهانیان در گفتوگو با ایرنا گفته است: از ابتدای دهه ۸۰ شمسی که تلویزیون ما ناآگاهانه در دام موج های جهانی رسانه با موضوع «جن و شیطان» و سحر و طلسم قرار گرفت، این فضا به سوی جامعه ما سرازیر شد و توسط شبکه های تلویزیونی در ماه ضیافت الله، روش و مدلی بومی به خود گرفت.
وی افزود: از نیمه دهه ۸۰، زمانی تلویزیون ما اجنه و شیاطین را با اسم او یک فرشته بود بر آنتن تلویزیون برد که دقیقا خداوند در همان زمان، دست و پای شیاطین را می بست! ما در این ماه می بایست ولایت خدا بر مومنان و نجات ایشان را نشان دهیم نه آنکه در ۲۸ شب قدرت نمایی جبهه باطل را به تصویر بکشیم تا در یک شب بگوییم خدا هم هست! این مساله با عنوان ضیافت الله معارض است. در سال های بعد نیز این ماجرا تکرار شد و بعد از آن هم تلویزیون به سمت سریال هایی رفت که «روح» را شاخص تصویرگری در ماه رمضان قرار می داد!
این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: البته با اعتراضات گسترده کارشناسی این روند که موج آن از غرب آمد و در ماه مبارک رمضان بومی سازی شده بود، متوقف شد. چون وظیفه رسانه انسان ساز، ذائقه سازی صحیح است نه این که ذائقه غربی را بومی کند! البته امسال ظاهرا قرار است مجددا سریالی با همین موضوع پخش شود و تبلیغات آن در تلویزیون هم اکنون در حال پخش است. بنا براین آزمون و خطاهای دهه ۸۰ مجددا در حال روی دادن است.
وی افزود: یا در مثال دیگر؛ این هنر نیست که یک آیه قرآن را در ابتدای یک برنامه تلویزیونی قرار دهیم و سپس هر چه می خواهیم تصویر کنیم! در ماه رمضان یکی از سال های پیشین، سریالی با موضوع قرآنی ربا پخش شد، اما به قدری پردازش موضوع و تصویرگری نامطلوب بود که به دستور ریاست وقت سازمان، این سریال در میانه راه متوقف شد و چند قسمت از آن نیز پخش نشد.
اصفهانیان اضافه کرد: اگر در ماه مبارک رمضان، رسانه های کشور کمک کار عبودیت مردم باشند و برنامه هایی با داستان های قرآنی و با شکل دادن فضای گفت و گو و محفل های جذاب قرآنی را شکل دهند، «باقیات الصالحات» آن برای همگان خواهد بود اما اگر تمرکز این مجموعه ها بر موج تصویرگری جن و شیطان باشد که سال ها پیش غرب شکل داده و تا حدی بومی شده است، و یا پردازشگر غلطی از دستورات دینی و قرآنی باشد، مسیر جامعه را گرفتار مخاطرات خواهد نمود.
وی ادامه داد: توصیه می کنم کسانی که در این فضا در دهه ۸۰ ورود کردند و آسیب های آن را مورد بررسی قرار دادند، مسئولان مربوطه را بر توقف این نوع از آثار و تولید آثار مطلوب قانع کنند. این که یا فقط تلاوت قرآن کنیم و یا با مدل های رسانه ای ناکارآمد، جامعه را به لبه پرتگاه سوق دهیم، هر دو حکایت از عدم برنامه ریزی صحیح در اتاق های اندیشه ای کشور دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: امیدوارم که تجربه های خوب اندیشمندان، شاخص برنامه های رسانه ای در ماه مبارک رمضان باشد تا ارتقاء کمیت و کیفیت مباحث قرآنی کشور در شکل بصری عیان گردد.
وی تاکید کرد: اگر برخی از مراکز پژوهشی به کمک رسانه ها بشتابند و رسانه ها نیز ذائقه سازی دینی را در طی سال بر اساس نقطه عطف سال مانند ماه رمضان یا ماه محرم تدارک ببینند و در برنامه هایی مشترک، گفت و گوهایی در حوزه های اجتماعی، روان شناسی و سایر حوزه ها شکل دهند و برآیند آن را در اختیار صداوسیما قرار دهند، آنگاه شاهد آثاری خواهیم بود که با محتوای مناسب شکل گرفته و کمک کار جوانان ما در حوزه عبودیت خواهد بود که اینک در معرض شدیدترین حملات فرهنگی قرار گرفته اند.
سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیهکنندگی محمودرضا تخشید قرار است در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش شود. تاکنون ۸۰ درصد از تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی انجام شده و مراحل فنی همزمان در حال انجام است تا این مجموعه جدید تولید مرکز سیمافیلم برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما آماده شود. افخمی پیشتر مجموعههای تلویزیونی تب سرد (۱۳۸۳)، او یک فرشته بود (۱۳۸۴) و پنج کیلومتر تا بهشت (۱۳۹۰) را در پرونده کاری خود دارد.
منبع: ایرنا