شهر اصفهان در امنیت و آرامش است+فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
سرخط خبرها

همکاری ایران و چین؛ موازنه مثبت در روابط دیپلماتیک

  • کد خبر: ۶۳۸۸۲
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
همکاری ایران و چین؛ موازنه مثبت در روابط دیپلماتیک
امضای سند همکاری ایران و چین و پیامد‌های آن، محل بحث‌های مختلفی میان نخبگان و توده مردم قرار گرفته است و همچنان بحث‌ها درباره این سند ادامه دارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سند جامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، در تهران امضا شد. این سند راهبردی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور به امضا رسیده است. با‌این‌حال، امضای این سند و پیامد‌های آن، محل بحث‌های مختلفی میان نخبگان و توده مردم قرار گرفته است و همچنان بحث‌ها درباره این سند ادامه دارد.


منافع ملی ایجاب می‌کندایران با شرق و غرب روابط داشته باشد

روح‌ا... اسلامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با «ایرنا» درباره سند جامع همکاری ایران و چین گفت: حفظ منافع ملی بدون هر‌گونه چشمداشت نسبت‌به شرق یا غرب و فارغ از تأثیر شعار‌های جناحی ایجاب می‌کند ایران با دیگر کشور‌های جهان ارتباطات خوب و روابط راهبردی داشته باشد. سند اخیرا امضاشده همکاری جامع بین ایران و چین به‌عنوان یک نقشه راه، برای انعقاد قرارداد‌های راهبردی بلندمدت درنظر گرفته شده است تا امکان برنامه‌ریزی برای تعامل‌های امنیتی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی در آن وجود داشته باشد. چین با حدود ۷۰کشور جهان قرارداد‌های بلندمدت راهبردی منعقدکرده دارد، زیرا پکن به‌دنبال حفظ منافع اقتصادی خود و احیای راه ابریشم است تا بتواند محصولات تولیدی خود را از مسیر زمین و دریا به اروپا صادر کرده و نیازهایش را نیز از همین طریق وارد کند.
 
ایران بر همین اساس باید تلاش کند از امکانات سرمایه گذاری و فناوری چین بهره بگیرد و کشورمان را با نقشی مؤثر در طرح جاده ابریشم بگنجاند و تثبیت کند. ساخت پالایشگاه، راه‌های مواصلاتی و فرودگاه‌های بین‌المللی، استخراج معادن، برپایی سکو‌های نفتی و سرمایه گذاری در بنادر ایران می‌تواند قسمتی از مفاد اجرایی این سند جامع همکاری باشد. ایران باید با انعقاد چنین سند‌هایی موازنه لازم را در روابط دیپلماتیک و حرفه‌ای بین الدولی و بین المللی خود با هدف جلب اعتماد و سرمایه دیگر کشور‌ها به‌ویژه همسایگان ایجاد و تثبیت نماید.


همکاری ایران و چین؛ فرصتی مناسب برای جذب سرمایه

امیرحسین ملکی‌زاده، استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، نیز در گفتگو با «ایرنا» درباره سند همکاری بیست‌و‌پنج‌ساله ایران و چین گفت: شرایط خاص تحریم در تحلیل و بررسی سند جامع همکاری ایران و چین باید مد‌نظر قرار گیرد؛ زیرا زمانی‌که ایالات متحده و برخی کشور‌ها به‌دنبال قطع کامل مناسبات تجاری با ایران و جلوگیری از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران هستند، این قرارداد را می‌توان یک فرصت دید، البته به‌شرطی‌که بر‌اساس منافع متقابل و بر‌مبنای دیدگاه‌های مشترک و کسب نظر حقوق‌دانان منعقد شود. نباید فراموش کنیم که تحریم‌های شدید و ظالمانه ایالات متحده آمریکا که با خروج این کشور از برجام و نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اجرا درآمد، از سوی دیگر با تحریم‌های ثانویه آمریکا بر دیگر دولت‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران تشدید شد.

برنامه همکاری‌های جامع فیمابین چین و ایران بر‌اساس بند دوم این سند، دستیابی به اهدافی از‌جمله گسترس همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری، تعامل مؤثر بین دستگاه‌های عمومی دولتی و بخش خصوصی و مناطق آزاد ویژه، افزایش میزان اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و گردشگری، مشارکت راهبردی در حوزه‌های مختلف اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->