معاون اجرایی رئیس جمهور: تکمیل کریدورهای ریلی اولویت دولت چهاردهم است سند آمایش سرزمینی نیاز به بازنگری دارد پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟
سرخط خبرها

تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیپ ۵ در سال ۱۴۰۰ متوقف می‌شود

  • کد خبر: ۶۳۹۱۴
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیپ ۵ در سال ۱۴۰۰ متوقف می‌شود
طبق جدیدترین گفته‌های فرشاد مقیمی، مدیر عامل ایران خودرو، احتمالا در سال ۱۴۰۰، جرقه خداحافظی با خانواده پژو ۲۰۶ زده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از شکل گیری پروژه K۱۳۲ یا همان تارا در ایران خودرو، برای بسیاری از کارشناسان این سوال به وجود آمد که چرا به جای مونتاژ محصولات قدیمی پژو، خودرو‌های ملی مشابه با آن‌ها را تولید نمی‌کنیم؟ این انتقاد همواره به خودروسازان ایرانی وارد بوده است. اما از صحبت‌های تازه فرشاد مقیمی، مدیر عامل ایران خودرو، می‌توان برداشت کرد که گویی به اجرای این ایده، اکنون از هر زمان دیگری نزدیک‌تر شده ایم. طبق جدیدترین گفته‌های وی، احتمالا در سال ۱۴۰۰، جرقه خداحافظی با خانواده پژو ۲۰۶ زده می‌شود.

 

خودرو‌های فرانسوی سالهاست که در بازار و صنعت خودرو ما جا خوش کرده اند. بسیاری از خودرو‌های ملی ما بر اساس همین خودرو‌ها شکل گرفته اند و دیگر باید امتیاز پلت فرم‌های آن‌ها را متعلق به خودمان بدانیم. برند پژو بدون شک، سردمدار قدیمی بازار خودرو ایران است. شراکت ایران خودرو و پژو از سال‌های دور، منجر به سلطه سیری ناپذیر این شرکت بر بازار کشور شده است.

 

در این میان، با اینکه پژو دائما در رفت و آمد بوده و اکنون بسیاری از محصولاتش، بدون حضور مستقیم خود او و با تکیه بر توان داخلی به تولید می‌رسند، اما به نظر می‌آید که همچنان در پشت پرده، منافعی برای این خودروساز فرانسوی در بازار بزرگ ایران، وجود دارد.

 

پس از خداحافظی دیر هنگام با پژو ۴۰۵ در سال ۹۹، اکنون نوبت به دیگر مدل‌های این برند رسیده است. هر چند که ایران خودرو فروش خیره کننده‌ای را با خانواده پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ تجربه می‌کند. اما سیاست‌های جدید این شرکت، بر توسعه محصولات با نشان ملی استوار گردیده اند. طبق شنیده‌ها، در سال ۱۴۰۰ از خانواده پژو ۲۰۶، قرار است که تولید ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۵ و ۲۰۶ صندوقدار V۸، به تدریج رو به کاهش رود. تیپ ۵ پر طرفدارترین تیپ ۲۰۶ در بین جوانان است. با این حال، گویی ایران خودرویی‌ها بالاخره جسارت خداحافظی با آن را به خود داده اند.



می‌توان حدس زد که پژو ۲۰۷ دنده‌ای، جانشین احتمالی این خودرو باشد. معمولا قریب به ۹۰ درصد طرفداران تیپ ۵، تیپ دنده‌ای ۲۰۷ را هم می‌پسندند. هر چند که خرید ۲۰۷، پرداخت هزینه بیشتر برای آن‌ها را به دنبال دارد و شاید این موضوع، تنها نکته منفی پیرامون حذف تیپ ۵ به شمار آید.


از طرفی، آبی‌های جاده مخصوص فعلا برنامه‌ای برای توقف تولید تیپ ۲ اعلام نکرده اند. تیپ ۲ اگرچه به اندازه دیگر تیپ‌های ۲۰۶ پر فروش نبوده است، اما در نقش یک هاچ بک اقتصادی برای مقابله با خودرو‌های سایپا، جایگاه مهمی در سبد محصولات ایران خودرو دارد.

 

پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ که تنها تیپ باقی مانده از این خودرو بود هم، کم کم غرل خداحافظی را خواهد خواند. از یک سو به نظر می‌رسد که شرکت ایران خودرو بر روی نسخه‌های جدید رانا، حساب ویژه‌ای باز کرده است.
رانا پلاس می‌تواند جایگزینی ایده آل برای V۸ باشد. به خصوص که ایران خودرو هیچ گاه از فروش رانا راضی نبوده و اکنون با اخراج ۲۰۶ SD V۸ از خط تولید، بهترین فرصت برای درخشش بیشتر رانا پلاس، فراهم می‌گردد. در عوض، ایران خودرو هم سعی می‌کند با ایجاد جذابیت‌های جدید در این خودرو همچون سقف شیشه‌ای پانورامیک، فرمان الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و گیربکس ۶ دنده، مشتریان بیشتری را برای خرید آن، متقاعد سازد.

 

در یک جمع بندی، سیاست کاری جدید ایران خودرو در راستای تقویت جایگاه برند ملی با حذف همزمان برند‌های مونتاژی را راه و روشی درست و منطقی باید دانست. به خصوص که شرکت‌هایی همچون پژو، هیچ گاه احساس مسئولیتی در قبال قرارداد‌های خود با ایران نکرده اند و بنابراین به نظر می‌رسد که اکنون با استفاده از دستاورد‌های حاصل شده از دوران تحریم، بهترین فرصت برای پایان دادن به چند دهه باج دهی به خودروسازان فرانسوی باشد.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->