آغاز سال نو در خراسان رضوی همراه با بارش باران فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

سوء‌استفاده شیطانی با هویت تقلبی

  • کد خبر: ۶۴۰۴۱
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
سوء‌استفاده شیطانی با هویت تقلبی
مزاحمت‌های سایبری مرد جوان که به‌ظاهر می‌خواست حق پدرزنش را بگیرد
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ زن جوان با چهره‌ای درهم کشیده و پر اضطراب وارد پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی شد و با شرح موضوع شکایتش به اتاق کارشناس مربوط هدایت شد. زن که از چندی پیش هدف مزاحمت‌های سایبری فردی ناشناس قرار گرفته بود در برگه اظهاراتش نوشت: «از چندی پیش فردی ناشناس با ارسال پیام‌هایی تهدیدآمیز در شبکه‌های اجتماعی از من می‌خواست تا به درخواست‌های نامتعارف و شیطانی‌اش تن بدهم. او که اطلاعات دقیقی از جزئیات زندگی فعلی‌ام داشت مدام با تهدید قتل یا اسیدپاشی از من می‌خواست تا تسلیم خواسته شومش شوم. هر روزم را باید با پیام‌های او در شبکه اجتماعی آغاز می‌کردم. این اواخر از ترس تهدید‌های فرد مزاحم مجبور بودم تا برای مدت طولانی در خانه بمانم که همین موضوع موجب بروز مشکل برای محل کارم نیز شده بود.»

زن جوان ادامه داد: «او از جزئیات زندگی‌ام خبر داشت و حتی نشانی خانه‌ام را می‌دانست. از همین روی بود که هراس داشتم از خانه بیرون بیایم. از سوی دیگر با توجه به اینکه شماره تلفن همراهم را به دلیل اهمیت کاری‌ام نمی‌توانستم تغییر دهم برای همین هر روز مجبور بودم تا روزم را با پیام‌های تهدیدآمیز این فرد به شب برسانم.»


آغاز تحقیقات شناسایی

کارشناسان حوزه فضای مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی، پس از دریافت اطلاعات کاملی از پرونده، تحقیقات سایبری خود را آغاز کردند و در اقدامی تخصصی در حوزه فضای مجازی موفق به ردزنی متهم این پرونده در شهر مشهد شدند.

سوژه مورد نظر که مردی میان‌سال بود به پلیس فتا احضار شد و در برابر شواهد پرونده قرار گرفت، اما در تحقیقات ابتدایی منکر هرگونه جرمی از سوی خودش برای شاکیه شد. مشخصات مرد میان‌سال به عنوان مالک سیم‌کارتی که فرد مزاحم برای شاکیه سلب آسایش کرده بود، در اپراتور مورد نظر به ثبت رسیده بود، اما این فرد در اظهاراتش مدعی شد سیم‌کارت مورد نظر چند سال پیش مفقود شده و برای مسدودسازی آن اقدام نکرده است.

مأموران با این احتمال که فردی دیگر با این سیم‌کارت و هویت جعلی برای زن جوان ایجاد مزاحمت داشته تحقیقات خود را ادامه دادند تا اینکه با نقطه‌زنی‌های اطلاعاتی موفق به ردزنی متهم اصلی در یکی از مناطق شهر مشهد شدند.


برملا شدن هویت مزاحم سایبری

فرد مزاحم که مردی جوان بود به پلیس فتای مرکز استان احضار شد. شاکی به محض مشاهده وی او را شناخت و به مأموران گفت که این فرد داماد صاحب‌خانه‌اش است. با توجه به اینکه هویت فرد مزاحم برای مجریان قانون فاش شده بود، اما هنوز موضوع ارتباطش با پرونده برای ضابطان قضایی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

مرد جوان در اظهاراتش مدعی شد که هیچ نقشی در این پرونده نداشته و مرتکب هیچ‌گونه خطایی نشده است. او همچنین ادعا می‌کرد که شماره سیم‌کارت مورد نظر که از طریق آن برای شاکیه ایجاد مزاحمت شده متعلق به او نیست و هیچ اطلاعی از آن ندارد.
انکار‌های دومین مظنون این پرونده ادامه داشت تا اینکه مأموران موفق به کسب چند سرنخ از این فرد شدند. مستندات به‌دست آمده جا برای هیچ‌گونه ابهامی باقی نمی‌گذاشت و واقعیت را برای مأموران مثل روز روشن می‌کرد. سرنخ‌های به‌دست آمده از گوشی تلفن همراه مرد جوان هویت مجرمانه او را فاش کرد و طولی نکشید که این فرد به بزه انتسابی‌اش اعتراف کرد.


احقاق حق پدرزن با نیت شوم

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: شاکیه به تنهایی در خانه‌ای مسکونی زندگی می‌کرده که صاحب خانه با اطلاع از تنها بودن وی، از او می‌خواهد تا خانه‌اش را خالی کند. در مقابل زن جوان معتقد بوده که تا زمان پایان قرارداد حق دارد در خانه بنشیند. درگیری‌های مرد صاحب‌خانه و مستأجر تنهایش ادامه داشته تا اینکه داماد خانواده از موضوع مطلع می‌شود.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: متهم با توجه به اطلاعاتی که از زن جوان داشته با هدف شوم و به ظاهر گرفتن حق پدر همسرش اقدام به ارسال پیام‌هایی تهدید‌آمیز در فضای مجازی برای این زن می‌کند. متهم برای اینکه هویتش فاش نشود با شماره سیم‌کارت مفقود شده که چند سال قبل آن را پیدا کرده بوده اقدام مجرمانه خود را عملی می‌سازد.

این مقام ارشد پلیس فتای استان خراسان رضوی ادامه داد: متهم به محض رویارویی با مستندات پرونده لب به بیان حقیقت گشود و به جرمش اعتراف کرد. این فرد که تسلیم افکار پلید و شیطانی خود شده است ضمن ابراز پشیمانی از اقدام خود بیم داشت که با اطلاع همسرش زندگی زناشویی‌شان متلاشی شود. این فرد پس از هماهنگی‌های قضایی برای سیر مراحل قانونی در اختیار دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد قرار گرفت.

سرهنگ جهانشیری به شهروندان توصیه کرد با گزارش سریع گم‌شدن سیم‌کارت به مراجع ذی‌ربط با سلب مسئولیت حقوقی خود مانع از سوء‌استفاده از سیم‌کارت‌هایی که به نامشان هست شوند. شهروندان می‌توانند با ارسال کد ملی به سرشماره ۳۰۰۵۰۴۹۰۱ و یا ۳۰۰۰۱۵۰ از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان هست مطلع شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->