سرخط خبرها
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در همایش نکوداشت روز جهانی ناشنوایان:

زبان اشاره زنده است

  • کد خبر: ۶۴۱۳
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
زبان اشاره زنده است

فیضی - همایش نکوداشت روز جهانی ناشنوایان هفته گذشته برگزار شد.
شامگاه روز یکشنبه هفتم مهرماه، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی میزبان ناشنوایان و کم‌شنوایان در بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان بود. در این مراسم که با حضور مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، رئیس آموزش و پروش استثنایی و معاون فرهنگی اجتماعی سازمان حج و اوقاف برگزار شد ناشنوایان خراسان رضوی آموزش سراسری زبان اشاره را به‌عنوان مطالبه اصلی خود از دستگاه‌های دولتی اعلام کردند.
دکتر حمیدرضا پور یوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این همایش ضمن اشاره به زنده‌بودن زبان اشاره همانند دیگر زبان‌های رسمی، ارتباط را حق اولیه و مسلم ناشنوایان و کم‌شنوایان دانست.
وی مطالبه‌گری نیازهای طیف‌های گوناگون افراد دارای معلولیت را وظیفه اصلی بهزیستی دانست و ادامه داد: «من و همکارانم در بهزیستی خراسان رضوی قول می‌دهیم با تمام توان پیگیر مطالبات تمامی افراد دارای معلولیت به‌خصوص ناشنوایان و کم‌شنوایان باشیم».
پوریوسف در ادامه به وجود مترجم زبان‌های مختلف در ارگان‌هایی که مراجع غیرفارسی‌زبان دارند اشاره کرد و افزود: حضور مترجم زبان اشاره در ادارات دولتی حق مسلم ناشنوایان است.
خانم ترابی، رئیس کانون ناشنوایان خراسان رضوی، با پخش فیلم‌های کوتاهی از خدمات ارائه‌شده به ناشنوایان در برخی کشورها، حضور افراد آشنا به زبان اشاره در دستگاه‌های دولتی و اماکن عمومی را حق جامعه ناشنوایان دانست و فعالیت‌های انجام‌شده تاکنون توسط سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را در عین مؤثر بودن ناکافی دانست.قاسمی‌پور، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی سخنران بعدی این همایش بود که در ابتدای سخنانش به همبستگی فوق‌العاده و کم‌نظیر ناشنوایان اشاره کرد و این امر را پتانسیل بالقوه ناشنوایان برای فتح قله‌های موفقیت دانست. وی در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده در آموزش‌وپرورش استثنایی، بهزیستی و دیگر ارگان‌های دارای مسئولیت در قبال ناشنوایان اشاره کرد و این تلاش‌ها را باوجود محدودیت‌های موجود در جامعه، قابل‌تقدیر برآورد کرد.
دکتر فیروزی، معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی که در ابتدای سخنانش چندجمله‌ای به زبان اشاره برای ناشنوایان حاضر در همایش صحبت کرد، با ذکر چند روایت از ائمه اطهار، بزرگداشت افراد دارای معلولیت ناشنوایی را توصیه مؤکد و سیره اهل‌بیت(ع) خواند. وی افزود در کشوری که تمسک به معصومان(ع) اولین وبرترین ارزش در میان جامعه است، حل مشکلات پیش رو بااراده جمعی ناشنوایان امری دست‌نایافتنی نیست. فیروزی شرط اول در دست‌یابی به این هدف را خواست قلبی ناشنوایان دانست و اضافه کرد فرد دارای معلولیت ناشنوایی به خاطر نبود علائم ظاهری، گاهی اوقات با برخوردهای نامناسبی از طرف جامعه روبه‌رو می‌شود. وی راه‌حل رفع این مشکل را فرهنگ‌سازی و آشنا کردن عامه مردم با این معلولیت دانست.
این کارشناس شنوایی‌شناسی گفت: درگذشته‌ نه‌چندان دور، قابل‌باور نبود که بتوان به یک کودک کم‌شنوا و ناشنوا سخن گفتن آموزش داد و چنان بود که حتی برخی افراد سطوح بالای علمی هم اعتقاد داشتند که وقتی دستگاه شنوایی یک نفر اختلال جدی دارد امکان به‌کار گرفتن دستگاه گفتاری وجود ندارد.
وی افزود: اما امروز توان‌بخشی و علم شنوایی‌شناسی به مدد فناوری‌های جدید، تحولی عظیم در این زمینه ایجاد کرده و کودکان دارای اختلالات شنوایی، قادر هستند سخن بگویند و با دیگران ارتباط داشته باشند به‌طوری که حتی قادر به تشخیص ناشنوا یا کم‌شنوا بودن آن‌ها نشویم. در پایان این مراسم تعدادی از ناشنوایان و کم‌شنوایان که مقام‌های علمی و ورزشی کسب کرده بودند توسط جمع مسئولان حاضر موردتقدیر و تشویق قرار گرفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->