جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

ساختمان جدید انتقال خون خراسان رضوی ۶ تا ۷ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر: ۶۴۳۳۹
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
ساختمان جدید انتقال خون خراسان رضوی ۶ تا ۷ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سازمان انتقال خون سازمانی عام‌المنفعه است و وظیفه دارد فراورده‌های خونی را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهد، فراورده‌هایی که بسیار ضروری‌اند.

جانقربان| شهرآرانیوز، دکتر سیدحمیدرضا اسلامی رضوی در جمع خبرنگاران افزود: مردم باید به اهدای خون تشویق شوند. در کشور ما این کار نوعی هدیه‌دادن است به کسانی که نیاز است به شاهراه زندگی بازگردند.
به‌گفته وی، در ماه مبارک رمضان اهدای خون کم می‌شود و اگر همکاری همه‌جانبه نباشد، قطعا برای بیمارستان‌ها مخاطرات جدی به وجود خواهد آورد. مردم ما دغدغه کمک به بیماران دارند و همه جامعه باید به این مهم اهمیت دهد، زیرا تزریق خون خیلی‌ها را به زندگی بازمی‌گرداند.
وی با بیان اینکه خون و فراورده‌های خونی در نجات بیماران بسیار مهم‌اند، افزود: ما به حمایت از سازمان انتقال خون نیاز داریم، ولی متأسفانه این موضوع در مشهد برعکس است و بودجه مناسب به این امر اختصاص نمی‌یابد که این بی‌توجهی، زنگ خطر است.
اسلامی افزود: باتوجه‌به اینکه با کاهش ذخایر خونی روبه‌رو هستیم، با همکاری ستاد کرونا توانستیم منع تردد را هماهنگ کنیم؛ به این صورت که با اعلام شماره پلاک اهداکنندگان، تخلف خروج از جرائم آن‌ها در آن شب حذف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه پرفشاری برای ماست، چون کارکنانمان شبانه‌روزی کار می‌کنند، افزود:این سازمان علاوه بر مشکلات بودجه، از نظر فضای فیزیکی نیز دچار مشکل است و به‌دنبال فعال‌کردن فضای انتقال خون سناباد هستیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان خاطرنشان کرد: ما به‌دلیل کمبود بودجه، از طرف سازمان بودجه استان مجبور شدیم بخشی از کار را پیش ببریم، وزارت بهداشت هم همکاری کرد و ساختمان به‌دست دانشگاه علوم پزشکی درحال ساخت است.
به‌گفته وی، استان ما ۶ دانشگاه علوم‌پزشکی با یک سازمان انتقال خون دارد که همه را پوشش می‌دهیم. سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر بود که نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد کاهش مراجعه داشته‌ایم.
آمار مراجعه همه پایگاه‌ها منفی بوده است و با ۱۲ درصد کاهش مراجعه در مشهد روبه‌رو بوده‌ایم. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گناباد با ۲۱ درصد بوده است. ۱۲۷ هزار و ۴۶۱ خون‌گیری نیز در سال ۹۹ انجام شده است که در مقایسه با سال قبل نیز ۹ درصد کاهش داشته‌ایم.
اهداکنندگان نیز ۱۰ درصد در مشهد کاهش داشته‌اند. در شهر‌های دیگر نیز با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم. امسال ۷۱ هزار و ۱۴۵ اهدای مستمر نیز داشته‌ایم که با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم. ۳۶ هزار و ۶۳ نفر از این اهداکنندگان باسابقه بوده‌اند که ۸ درصد نسبت به سال قبل کم شده‌اند.
۲۰ هزار و ۲۰۸ اهداکننده اولی داشته‌ایم که آن‌هم در سال ۹۹ با کاهش ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است. اهداکنندگان مرد نیز ۱۰ درصد کم شدند، ولی میزان مراجعه بانوان افزایش یافته است و با رشد ۴ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.
بیشترین اهدا در مرکز تقی‌آباد انجام شده است و اهدای خون این مرکز نسبت به سال قبل ۱۲درصد افزایش یافته است. درصد خون‌گیری نسبت به مراجعه در مشهد ۷۴ درصد بوده است.
وی درباره فراورده‌های خونی نیز گفت: تاکنون بشر موفق به ساخت خون نشده است و عناصر خونی بسیار نادرند. ازاین‌رو، مصرف خون کامل در استان ۹ درصد افزایش یافته است. سال گذشته با کاهش فراوری ۱۰ درصدی گلبول، ۵ درصدی پلاسما و ۲ درصدی پلاکت، فقط پلاکت فرزیست ۱۳ درصد افزایش یافته است. در مجموع تولید فراورده‌های سلولی ما ۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان در پاسخ به این سؤال شهرآرانیوز که ساختمان جدید سازمان چه زمانی افتتاح خواهد شد، گفت: بودجه، تعیین‌کننده زمان افتتاح ساختمان سناباد است، ولی اکنون یک یارد از این ساختمان درحال تکمیل است و بین ۶ تا ۷ ماه آینده افتتاح خواهد شد. اعتبار لازم برای همین یک یارد، حدود ۴۰ میلیارد تومان است.

 

ذخایر خونی فقط پاسخگوی چند روز است

دکتر علی حسنی، معاون سازمان انتقال خون استان، در ادامه نیز گفت: کرونا و کمبود ذخایر خونی 2 تهدید برای استان هستند و مدیران حوزه سلامت باید دراین‌زمینه دغدغه داشته باشند. مدیریت سلامت باید به سمت کرونا برود.
به‌گفته وی، اکنون ذخایر ما شکننده است و فقط برای چند روز ذخیره داریم. درنتیجه از همه ارگان‌ها و جمعیت‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم که به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند. پایگاه‌های ما صبح‌ها ۸ تا یک بعدازظهر و بعد افطار ۲۱ تا یک بامداد فعال‌اند.
به گفته وی، امسال آمادگی داریم گروه‌های سیار را نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به مراکز اعزام کنیم.
وی افزود: اهدای خون باعث انتقال کرونا نمی‌شود و همه شیوه‌نامه‌ها دراین‌زمینه رعایت می‌شود. اینجا محل مراجعه افراد سالم است. همچنین این ویروس از طریق اهدای خون نیز منتقل نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->