شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

ارتقای روحیه نوع دوستی با کمپین‌های اجتماعی

  • کد خبر: ۶۴۵۹
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
ارتقای روحیه نوع دوستی با کمپین‌های اجتماعی
مجید خرمی مدیر مسئول

زیست جمعی اقتضائات و الزامات خود را دارد. باید «باهم بودن» را چنان پررنگ کنیم که «هیچ شهروندی» در مشکلاتی که بر سرش آوار می‌شود، احساس تنهایی نکند. برای تقویت و توسعه این نگاه است که باید به کمپین‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم و به‌روز، موضوعی و متناسب با نیازها آن را تعریف و طراحی و اجرایی کنیم. این یک تکلیف اخلاقی برای آحاد جامعه‌ای است که امامی چون حضرت امام حسن مجتبی(ع) دارند که آوازه کرامت و دستگیری‌اش، 14 قرن است که آواز می‌شود و درسی است که به هر خوانش، زندگی‌هایی را نجات می‌دهد. در همین مکتب حسنی است که بیشتر به این واقعیت پی می‌بریم که «ما به هم ربط داریم» و باید نسبت به غم و شادی هم احساس مسئولیت کنیم. تقسیم شادی یک سنت است و غم‌زدایی از چهره‌ها یک ضرورت اجتماعی که در کمپین‌ها باید بدان توجه داشته باشیم. این باعث ارتقای روحیه تعاون و بالاتر از آن روحیه اخوت در جامعه می‌شود.
چندی پیش که در مراسم سالگرد روزنامه شهرآرا تأکید کردم «ما به هم ربط داریم» و تبلیغات شهرآرا بدان اختصاص یافت، برخی افراد گفتند که مأموریت حل مشکلات شهروندان با حکومت است و ما تکلیفی نداریم. در پاسخ گفتم که آموزه‌های دینی، بطلان این گزاره را به تأکید بیان می‌کند و ما را به همگرایی و بودن باهم و برای هم می‌خواند. نگاه به کارکرد دولت‌ها در تعریف مدرن و امروزی آن‌ها نشان می‌دهد که برای اصلاح امور نیازمند به فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی هستیم و تجربه نیز گواهی می‌دهد آنچه دولت‌ها و نهادهای دولتی به دلیل ساختارهای بوروکراتیک نتوانند، مردم توانند و به انجام رسانند. تجربه جهانی گره‌گشایی کمپین‌ها یا همان «همگرایی» خودمان نشان می‌دهد که می‌توان با همراهی همگان این گره‌ها را گشود. اینکه از کمپین سخن می‌گوییم، فراتر از معنای لغوی این واژه و به‌دوراز فعالیت‌های مقطعی سیاسی و ناظر به انتخابات است، بلکه با پذیرش مقطعی بودن کمپین به کارکرد اجتماعی، انسانی آن در راستای ارتقای روحیه «تعاون بر خیر و تقوا» است که فرمان قرآن است و نه‌تنها گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند، بلکه بر گسست‌های اجتماعی در جامعه، راه می‌بندد و آحاد جامعه را به اخوت دینی نزدیک‌تر می‌کند. با نگاه به این کارکرد است که می‌گوییم حتی اگر نهادهای حکومتی و عمومی بتوانند همه مشکلات جامعه و آحاد آن را حل کنند، باز برای ارتقای روحیه نوع‌دوستی و اخلاق زیستی همکاری در امور خیر، ضرورت دارد کمپین‌های اجتماعی و گره‌گشا به انجام رسد تا جلو واگرایی اجتماعی را بگیرد و این واقعیت مشحون از حقیقت را به ما یادآورد که؛ ما به هم ربط داریم. این هم فراتر از یک شعار، یک راهبرد همه‌جانبه و عمیق است که می‌تواند ما را به مقصود و مقصد عالی برساند؛ چه به فرموده حضرت حافظ:
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند...
و چنان‌که روزنامه‌نگار قدیمی شهرمان پیش‌تر نوشته بود: این فقط ساختمان‌ها نیستند که به هم تکیه می‌دهند تا بگویند به هم ربط دارند؛ ما شهروندانی که در این خانه‌ها زندگی می‌کنیم، بیشتر از سازه‌ها به هم ربط داریم. پس باید گامی چند به‌ پیش برداریم. همین امروز هم باید شتاب دهیم گام‌ها را که فردا گاهی خیلی دیر می‌شود!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->