آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

تب اکسیژن در بازار؛ افزایش قیمت کپسول‌ اکسیژن در موج جدید کرونا

  • کد خبر: ۶۴۸۵۴
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تب اکسیژن در بازار؛ افزایش قیمت کپسول‌ اکسیژن در موج جدید کرونا
روایت عینی خبرنگار شهرآرا از کمبود کپسول‌های اکسیژن کرایه‌ای حکایت دارد.
امیررضا وثوقی - این روز‌ها شاهد اوج گیری موج چهارم کرونا در کشور هستیم؛ موجی که به گفته متولیان وزارت بهداشت سهمگین‌تر از موج‌های قبلی، همه کشور را فراگرفته است و روزانه بر تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ می‌افزاید.

آنچه از تجربه درگیری با سه موج جدی کرونا به آن دست یافته ایم، نشان می‌دهد که افزایش تعداد مبتلایان و بستریان این بیماری، بازار تجهیزات مراقبتی به ویژه کپسول‌های اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز را که وسیله‌ای ضروری برای نگهداری از مبتلایان در منزل است، پررونق کرده است. حالا باتوجه به شرایط فوق حاد یا همان قرمز کرونایی این روز‌های مشهد، افزایش قیمت کپسول‌های اکسیژن به دردسر تکراری بیماران مبتلا به کرونا تبدیل شده است.

وضعیت توزیع کپسول اکسیژن در خیابان پاسداران

برای بررسی و پیگیری چگونگی توزیع کپسول اکسیژن، سری به خیابان پاسداران (مرکز پخش تجهیزات و کالا‌های پزشکی شهر مشهد) زده ایم و در این بازدید، کم وکیف کمبود یا افزایش قیمت کپسول را بررسی کرده ایم. باتوجه به کمبود کپسول اکسیژن و اکسیژن ساز در موج‌های قبلی کرونا، بهبود شرایط نسبت به دوره‌های گذشته به وضوح احساس می‌شود.

برخی فروشگاه‌های مرتبط با کالا‌های پزشکی در این خیابان، کپسول ۱۰ لیتری برای فروش دارند و با اندکی پرس وجو و با پرداخت مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می‌توان یک کپسول نو خرید. اما برای تهیه کپسول اکسیژن کرایه‌ای که خواهان بیشتری دارد، همچنان کمبود اساسی به چشم می‌خورد و با پاسخ منفی همه فروشگاه‌های این خیابان برای کرایه کپسول مواجه می‌شویم.

یکی از فروشنده‌های منطقه با اشاره به اینکه هم زمان با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، درخواست برای کپسول نیز افزایش یافته است، به خبرنگار ما می‌گوید: تلاش کردیم نسبت به دوره‌های گذشته کمتر غافلگیر شویم و بتوانیم تقاضای شهروندان را پاسخ بدهیم، با این حال دردسر‌های ناشی از کرایه کپسول و سود کم آن باعث شده است به جز یکی دو تا از فروشگاه‌های این خیابان، بقیه کپسول کرایه‌ای ندهند. او با تایید افزایش قیمت خرید و شارژ کپسول ادامه می‌دهد: اینکه افزایش تقاضا اندکی بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد، امری طبیعی است، اما درعوض کمبود کپسول فروشی نداریم.

در جریان این بازدید با شهروندی که در جست وجوی کپسول کرایه‌ای به قول خودش همه خیابان پاسداران را از اول تا آخر متر کرده است، هم صحبت می‌شویم. او به خبرنگار ما می‌گوید: کپسول کرایه‌ای آب شده و رفته است داخل زمین. اینکه برای رفع نیاز یک هفته‌ای به کپسول، حدود ۵/۱ میلیون تومان بپردازیم، واقعا زور دارد. حتی اگر کپسول هم بخریم یا کرایه کنیم، هزینه هر بار شارژ کپسول ۱۰ لیتری حدود ۵۵ هزار تا ۷۰ هزار تومان است که درمجموع خرج زیادی را روی دست خانواده‌ها می‌گذارد.

قیمت‌ها را از یکی از مراکز فروش و کرایه دستگاه اکسیژن ساز هم جویا می‌شویم. فروشنده پس از بیان شرایط اولیه دریافت کپسول اکسیژن کرایه‌ای که هفت خانی متشکل از چک ضمانتی و ۲۰ میلیون پول نقد و... است، ادامه می‌دهد: هزینه کرایه دستگاه در انواع مختلف، روزانه بین ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان است، اما اگر قصد خرید داشته باشید، قیمت دستگاه اکسیژن ساز از ۱۵ میلیون تومان شروع می‌شود و در برند‌های خارجی تا ۴۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

با پرس وجوی فراوان برای تهیه کپسول کرایه‌ای سرانجام یکی از فروشنده‌های این خیابان شماره فردی بی نام ونشان را به خبرنگار ما می‌دهد. در تماس با این شخص، شرایط دریافت کپسول اکسیژن کرایه‌ای را جویا می‌شویم. او با اشاره به اینکه پس از ثبت درخواست باید مدتی کوتاه در نوبت دریافت کپسول اکسیژن منتظر بمانید، می‌گوید: کرایه روزانه کپسول ۱۰ لیتری حدود ۳۰ هزار تومان است و برای کپسول ۴۰ لیتری نیز باید روزانه ۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.
 
برای دریافت کپسول نیازی به ضامن یا مدرک شناسایی نیست، فقط ابتدا باید هزینه خرید را پرداخت کنید. این هزینه پس از تحویل کپسول بازگردانده می‌شود. او درباره شارژ کپسول نیز توضیح می‌دهد: هزینه هر مرتبه شارژ کپسول ۱۰ لیتری حدود ۶۰ هزار تومان و برای کپسول ۴۰ لیتری حدود ۱۵۰ هزار تومان است. این کپسول‌ها همگی بدون مانومتر هستند که قیمت آن‌ها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان است و باید از فروشگاه‌های کالا‌های پزشکی تهیه شان کنید.

برای بررسی دقیق‌تر ماجرا سری به سایت‌های مختلف و درگاه اینترنتی دیوار می‌زنیم تا بتوانیم قیمت کپسول اکسیژن را با نرخ‌های کف بازار مقایسه کنیم. در سایت دیجی کالا قیمت کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. این دستگاه در سایت دیوار مشهد نیز حول وحوش همین مبالغ به فروش می‌رسد.

کمبودی نداریم

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی مشهد در گفتگو با شهرآرا، از افزایش تقاضا برای کپسول اکسیژن در شهر را تایید می‌کند و می‌گوید: هم زمان با موج جدید شیوع کرونا، تقاضا برای کپسول اکسیژن افزایش یافته است و در بعضی مواقع تقاضای روزانه به ۱۵۰ کپسول نیز رسیده است. مرتضی مقدم می‌افزاید: البته برخی افراد بدون اینکه به کرونا مبتلا شده باشند و فقط برای احتیاط بیشتر اقدام به خرید کپسول می‌کنند، از این رو تمام تقاضا‌های خرید کپسول مربوط به بیماران کرونایی نیست.
 
وی با بیان اینکه این روز‌ها تقاضا برای خرید کپسول چینی در بازار افزایش یافته است، می‌گوید: برخی کپسول‌های اکسیژن ایرانی در هنگام شارژ شدن دچار مشکلاتی می‌شوند و همین مسئله سبب شده است که درخواست برای کپسول‌های چینی بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش تقاضا مشکلی در تامین کپسول موردنیاز شهروندان وجود ندارد، بیان می‌کند: با این حال موج جدید کرونا سبب شده است که قیمت کپسول اکسیژن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش بیابد.

با این حال وی با اشاره به افزایش درخواست برای کپسول اکسیژن کرایه‌ای می‌گوید: در این بخش تقاضا بیش از عرضه افزایش یافته است. با این حال یکی از بیمارستان‌های دولتی کپسول‌هایی را برای کرایه در اختیار بیماران قرار می‌دهد. اما اکنون به دلیل رشد تقاضا تهیه همین کپسول‌ها کمی سخت شده است.
پیکان کلانتری، رئیس اتحادیه کشوری گاز‌های طبی و صنعتی، هم به ایلنا گفته است که مراجعه کنندگان و متقاضیان در دفتر تهران ما، پیش از این روزانه ۲۵ تا ۳۰سیلندر اکسیژن تقاضا می‌کردند، اما اکنون این میزان به ۸۵ تا ۹۰سیلندر رسیده است. در برخی استان‌ها نیز میزان تقاضا ۴ یا ۵برابر نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->