ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اولین تجربه دختران ایرانی در وزنه‌برداری فوق‌سنگین

  • کد خبر: ۶۵۲۷۷
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
اولین تجربه دختران ایرانی در وزنه‌برداری فوق‌سنگین
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بانوان آسیا از بیست‌وهشتم فروردین آغاز شد و روز گذشته در ازبکستان به پایان رسید.
مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ در آخرین روز از مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا، رقابت دسته فوق‌سنگین زنان ۸۷+کیلوگرم برگزار شد و تیم‌ملی ایران اولین‌بار یک نماینده داشت، هرچند این دختر آهنین نتوانست عنوانی بهتر از هفتمی کسب کند.

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از بیست‌وهشتم فروردین آغاز شد و روز گذشته در ازبکستان به پایان رسید. نتیجه این رقابت طولانی، یک عنوان پنجمی، ۲ ششمی و یک هفتمی در آسیا برای دختران وزنه‌بردار بود. تیم چهارنفره وزنه‌برداری بانوان ایران با کسب ۲۵۵ امتیاز در رده نهم مسابقات قهرمانی آسیا به‌میزبانی تاشکند قرار گرفت. ۱۷ تیم در بخش بانوان این رقابت‌ها حضور داشتند که درنهایت تیم‌های چین، کره و ازبکستان اول تا سوم شدند. دختران آهنین ایرانی فقط ۳ سال است که به‌صورت رسمی مجوز فعالیت در این رشته را کسب کرده‌اند و در این مدت فقط در ۳ رویداد بین‌المللی روی تخته رفته‌اند.
 
البته در دسته فوق‌سنگین بانوی وزنه‌بردار ایرانی تاریخ‌ساز شد و اولین ملی‌پوش ایرانی در این دسته بود که با رقبای قدرتمند خود رقابت کرد. قطعا کسی از دختران ایرانی توقع کسب سهمیه المپیک توکیو را ندارد، اما با استعدادی که در استان‌های کشور وجود دارد، می‌توان به وزنه‌زدن در بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی فکر کرد. روز گذشته فاطمه یوسفی در اولین رقابت بین‌المللی خود رکورد ۸۷کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۲۱کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۰۸کیلوگرم را در دسته فوق‌سنگین قهرمانی زنان آسیا ثبت کرد و در جایگاه هفتم آسیا قرار گرفت.
 
پیش از این فروغ یونسی در دسته ۷۱کیلوگرم وزنه‌برداری زنان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا نتوانست عنوانی بهتر از ششم در بین نفرات حاضر در گروه اول رقابت‌ها کسب کند. همچنین پوپک بسامی هم در دسته ۵۵کیلوگرم گروه دوم اوت کرد و از رقابت‌ها خارج شد. در ادامه این رقابت‌ها هم الناز باجلانی در دسته ۸۱کیلوگرم گروه اول به روی تخته رفت و در این رقابت‌ها با مجموع ۲۰۲کیلوگرم در رده ششم آسیا ایستاد. سیده‌الهام حسینی، عضو تیم‌ملی وزنه‌برداری زنان ایران در دسته ۸۱کیلوگرم، در پیکار‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان به روی تخته رفت و در این رقابت‌ها در مجموع با ۲۱۳کیلوگرم به مقام پنجم آسیا رسید.


چراغ سفید داوران و چراغ قرمز هیئت ژوری

عملکرد یوسفی در فوق‌سنگین درخور تقدیر بود و ۷ وزنه‌بردار در این دسته شرکت کردند. یوسفی در اولین حرکت یک‌ضرب، ۸۲کیلوگرم را از پشت سر انداخت. پس از آن درحالی‌که برای حضور دوباره روی تخته آماده می‌شد، الناز باجلانی، دیگر ملی‌پوش ایران، سعی می‌کرد او را آرام کند و به یوسفی گفت که فکر کند در تمرین است و چیز خاصی نیست. یوسفی در دومین حرکت، ۸۲کیلوگرم را مهار کرد. او در حرکت سوم نیز ۸۷کیلوگرم را بالای سر برد و به کار خود در یک‌ضرب پایان داد. همچنین فاطمه یوسفی در اولین حرکت دوضرب ۱۱۰کیلوگرم را مهار کرد.
 
در حرکت دوم ۱۱۹کیلوگرم را بالای سر برد و داوران ۳ چراغ سفید به او دادند، اما هیئت ژوری وزنه او را نپذیرفت و چراغ قرمز داد. اکبر خورشیدی، مشاور فنی تیم‌ملی زنان ایران، کارت چلنج داد تا هیئت ژوری دوباره حرکت یوسفی را بررسی کند، اما بازهم هیئت ژوری همان رأی قبلی را داد و وزنه قبول نشد. کادر فنی برای حرکت سوم، وزنه او را به ۱۲۱کیلوگرم افزایش داد و دختر ملی‌پوش ایران این وزنه را بالای سر برد. او با مجموع ۲۰۸کیلوگرم به کار خود پایان داد.
 
وزنه‌بردار چین با مهار وزنه ۱۴۸یک‌ضرب و ۱۸۷دوضرب رکورد یک‌ضرب و دوضرب جهان را هرکدام یک کیلوگرم و رکورد مجموع جهان را ۳ کیلوگرم افزایش داد. پیش از این رکورد فوق‌سنگین جهان ۱۴۷یک‌ضرب، ۱۸۶دوضرب و مجموع ۳۳۲کیلوگرم بود. ون ون لی از چین با رکورد ۱۴۸یک‌ضرب، ۱۸۷دوضرب و مجموع ۳۳۵کیلوگرم (۳مدال طلا) به قهرمانی رسید. یونگ سان از کره‌جنوبی با رکورد ۱۲۰یک‌ضرب، ۱۵۹دوضرب و مجموع ۲۷۹کیلوگرم (۳مدال نقره) به نایب‌قهرمانی رسید و آیزادا موپتیلدا از قزاقستان با رکورد ۱۱۸یک‌ضرب، ۱۵۱دوضرب و مجموع ۲۶۹کیلوگرم (۳مدال برنز) روی سکوی سومی ایستاد.


حسینی در یک‌قدمی مدال...

ملی‌پوش دسته ۸۱کیلوگرم تیم‌ملی وزنه‌برداری زنان ایران که یکی از امید‌های ایران برای کسب سکو بود، بعد از پنجمی در آسیا گفت: در مسابقات قهرمانی آسیای ازبکستان تا یک‌قدمی مدال در یک‌ضرب و دوضرب رفتم و مدالی کسب نکردم، باوجوداین، به آینده امیدوارم. سطح مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان بسیار خوب بود و همه برای مدال درحال جنگیدن بودند و فاصله‌ها هم بسیار کم بود. نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری زنان ادامه داد: همه تلاشم را برای به‌دست‌آوردن مدال کردم و در یک‌ضرب و دوضرب تا یک‌قدمی کسب مدال رفتم، اما درنهایت نتوانستم به آن برسم و باید بیشتر تلاش و تمرین کنم تا بتوانم با خیال راحت به مدال برسم.
 
او تصریح کرد: ۴ ماه پیش از این، در مسابقات مینیسک زانویم را عمل کردم و همه تلاشم این بود که به این رقابت‌ها برسم و تا نزدیک مدال رفتم، اما نشد و امیدوارم در مسابقات بعدی به مدال برسم. حسینی بیان کرد: دقیق در جریان مسابقات بعدی نیستم، مسابقاتی که قرار است در آن شرکت کنم، اما فکر می‌کنم که بازی‌های کشور‌های اسلامی و مسابقات جهانی را در پیش داشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->