برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
سرخط خبرها

چه کسانی نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند؟

  • کد خبر: ۶۵۶۵۶
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
چه کسانی نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند؟
بعد از ماه‌ها درگیری سهامداران عدالت برای دریافت کارت اعتباری و استفاده از تنها ۵۰ درصد سهامشان در قالب مشخص شده آن هم با پرداخت ۱۸ درصد سود، این بار آنان با بهانه جدیدی از چرخه دریافت وام خارج می‌شوند؛ نداشتن کارت ملی جدید.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین بار در خرداد پارسال موضوع پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت مطرح شد، ولی به حاشیه رفت و با وجود پیگیری مردم ماه‌ها در حد حرف و وعده باقی ماند.

همان روز‌ها هم اعلام شد که کارت‌های اعتباری به صورت پول نقد نیست و متقاضیان برای استفاده از آن فقط می‌توانند به فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک مراجعه کنند. ضمنا بازپرداخت تسهیلات نیز در اقساط ۳۶ ماهه و با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود.

پذیرش چنین محدودیتی در کنار پرداخت نرخ ۱۸ درصدی طبیعتا برای مردم ثقیل بود و موجب اعتراضات گسترده سهامداران شد. با این حال نیاز به مبلغ وام در شرایط سخت شیوع کرونا و تورم بی‌سابقه در همین دوران راهی به جز رضایت به استفاده از ۵۰ درصد سهامشان در قالب تعیین شده باقی نگذاشت.

از بهمن سال ۹۹ بالاخره بانک‌ها اعطای کارت‌های وعده داده شده را آغاز کردند، اما نه همه، فقط دو بانک ملی و تجارت. پاسخ سایر بانک‌ها به مراجعان همچنان همان یک جمله بود: «چیزی به ما ابلاغ نشده است».

در بحبوحه عدم ابلاغ یا شاید عدم تمکین شبکه بانکی به بخشنامه مربوطه، مشخص شد که مبلغ وام هم آب رفته. ابتدا قرار بود سهامداران وام ۷ تا ۱۴ میلیون تومانی دریافت کنند، اما ناگهان مسئولان این مبالغ را تکذیب کردند و گفتند این وام معادل ۵۰ درصد ارزش سهام است بنابراین مبلغ وام برای سهام یک میلیون تومانی به سه تا نهایتا هفت میلیون تومان رسید.

با این حال باز هم صدای اعتراض مردم به جایی نرسید و وضعیت سخت معیشتی آن‌ها را برای دریافت همین مبلغ اندک روانه ثبت‌نام واقدام برای دریافت وام در قالب کارت اعتباری کرد تا این که با غافلگیری جدیدی در شبکه بانکی مواجه شدند:

 

پرداخت وام به شرط کارت ملی جدید

«آقا من رفتم دنبال دریافت کارت اعتباری، ولی بانک ملی میگه از طریق ایوا پیگیری کنید. از اونجام پیگیری کردم میگه کارت ملی جدید میخواد تا اسکن بشه. در صورتی که کارت ملی‌های جدید چند سال میشه تا برسه دستمون حالا باید چکار کنیم؟ یکی راهنمایی کنه»

«چرا حتما باید کارت ملی جدید باشه؟ اونایی که هنوز کارت ملی‌هاشونو ندادن چیکار باید کنن؟ چه وام مسخره‌ای!»

«من خیلی وقته که درخواست کارت ملی هوشمندکردم و یه برگه بهم دادن، پولشم گرفتن. الان بهم کارت سهام نمیدن میگن بایدکارت هوشمند داشته باشید. خب ما باید چیکار کنیم؟»

من نمی‌فهمم این همه زجرمون دادن برای این دوزار پول الانم کارت ملی جدید می‌خوان. انگار دست خودمونه که ده ساله منتظر رسیدن کارت ملیمونیم. جمع کنید این مسخره‌بازیاتونو نمی‌خواید خب بگید نمی‌دیم یک ساله مارو مسخره خودتون کردید»

 

بیش از ۱۰ میلیون نفر در صف انتظار

بهانه جدیدی که احتمالا قرار است بسیاری از متقاضیان را از صف دریافت وام خارج کند مشکل امروز و دیروز نیست.

از آنجا که جنس بدنه کارت‌های هوشمند ملی، با کارت‌های بانکی و سوخت فرق می‌کند، واحد‌های تولیدکننده چندانی در ایران یافت نمی‌شوند که تکنولوژی و توان تولید پلی کربنات به کار رفته در این کارت‌ها را داشته باشند.

سازمان ثبت احوال از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ وعده داد که بدنه این کارت‌ها در ایران تولید می‌شود؛ امری در عمل، به صورت محدود اتفاق افتاد و به دلیل مشکلات تامین اعتبار به تولید انبوه نرسیده است؛ بنابراین با ابهاماتی که در مورد کاربرد کارت هوشمند ملی وجود دارد، اکنون بیش از دو سال است که بیش از ۱۰ میلیون متقاضی دریافت کارت ملی، در صف انتظار ایستاده‌اند. مشکل هم تحریم، کمبود اعتبار و چالش‌های مربوط به تولید بدنه این کارت‌ها، در داخل کشور است.

با این حال به نظر می‌رسد این باره گره ایجاد شده برای مردم در برخورد با شبکه بانکی تکرار قصه ضامن و وثیقه نیست که به دست خود سهامداران باز شود. حالا باید دید آیا تدبیری برای این مشکل اتخاذ می‌شود یا بعد از انتظار برای آزادشدن سهام و واریز ذره ذره حقشان این بار سهامداران باید برای صدور کارت‌ملی انتظار بکشند؟

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->