قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

سه گانه‌ای برای خواندن در شب‌های قدر

  • کد خبر: ۶۵۹۲۳
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
سه گانه‌ای برای خواندن در شب‌های قدر
علی اکبر سبزیان - مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
شاید دغدغه مهم ما این باشد که شب‌های قدر را که سرنوشت یک ساله انسان در آن مقدر می‌شود، چگونه بگذرانیم. مخصوصا که احیا و شب زنده داری در این شب‌های عزیز از مستحبات است. تا صبح چه کنیم و چه بگوییم؟ بزرگان ما چه می‌کردند؟ سیره عالمان دین در این شب‌ها چه بوده است؟ آیا فقط باید دعا کرد و نماز خواند؟ کار دیگری هم می‌شود کرد؟ جالب است بدانیم مذاکره علمی و یادگیری احکام و علوم اسلامی و مطالعه کتاب‌های علمی و دینی از بافضیلت‌ترین اعمال شب قدر است که در سیره عالمان دین و فق‌های شیعه فراوان دیده شده است، از این رو برای بهره گیری بیشتر از شب‌های قدر این سه گانه را حتما بخوانیم.


۱- قرآن کریم

قرآن کتاب زندگی است. کتابی است از جانب خدا برای انسان سازی و اینکه انسان چگونه باید در دنیای مادی، زندگی خود را تنظیم کند و پیش ببرد و درعین تنظیم امور ماده زندگی خود، چگونه زندگی اش را رنگ خدایی بزند و هم دنیای خود را براساس فطرت خویش و خواست خدا آباد کند و هم آخرت خود را قرین رضایت پروردگار عالم سازد. با این منطق شب قدر، قرآن کریم را با نگاه خودسازی و تنظیم زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و بهره گیری از دستور‌های نورانی اش برای زندگی بهتر و سعادت دنیا و آخرت بخوانیم.


۲ -نهج البلاغه

رابطه نهج البلاغه با قرآن، رابطه‌ای تنگاتنگ و نزدیک است و از همین رو نهج البلاغه را برادر قرآن (اخ القرآن» نامیده اند. نهج البلاغه کلمات بلند امیرالمومنین علی (ع) با سه موضوع اصلی است:
۱- اعتقادات که علی (ع) آن را با یک بینش و ذوق معنوی و عرفانی بیان کرده است
۲- مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط به زمان خود، کل جامعه و کل تاریخ
۳-اخلاق، سبک زندگی و تربیت نفس و تزکیه انسان
این کتاب برای هر نوع سلیقه، سواد و جایگاه، مطالب مفید و معارف بلندی دارد. توصیه می‌کنم در شب‌های قدر برای انس بیشتر با این کتاب ارزشمند، کلمات قصار آن را که بسیار کوتاه، گویا، شیرین و زندگی ساز است، حتما بخوانید.


۳- صحیفه سجادیه

این کتاب شریف، دومین کتاب تدوین شده در صدر اسلام است و ازنظر اهمیت، بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه قرار دارد و «اخت القرآن»، «زبور آل محمد» و ««انجیل اهل بیت» لقب گرفته و در لباس دعا، معارف اسلامی، مفاهیم اخلاقی و سبک زندگی را بیان کرده است. صحیفه سجادیه درس حکمت، عبرت و راهنمای زندگی سعادتمندانه است و شامل ناله‌های عاشقانه «انسان ساز» و «جامعه ساز» است. اگر فرصت خواندن همه دعا‌های این کتاب ارزشمند را پیدا نکردید، حتما دعا‌های یکم، هفتم، دوازدهم و بیستم آن را در این شب‌ها بخوانید؛ و حرف آخر اینکه این روز‌ها به شدت به روشنگری راه، طوفان فکری برای پیدا کردن مسیر و تغییر ادبیات نیایش برای رسیدن به محبوب هستی نیازمندیم.
خواندن این سه گانه در شب‌های قدر و تدبر در آن‌ها و عمل به آن‌ها تا پایان مسیر زندگی، برایمان راهگشا و روشنگر است. ان شاءا...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->