سرخط خبرها
در گفتگو با معاون اجرایی شهردار منطقه مطرح شد

یوسفیه و آسیب قانون‌گریزی

  • کد خبر: ۶۶۲۹
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
یوسفیه و آسیب قانون‌گریزی

عاطفه چوپان -یوسفیه یکی از قدیمی‌ترین محلات واقع در منطقه 10 است که مسائل و مشکلات متعدد ساختاری، اجتماعی، فرهنگی و ... دارد. این مشکلات تا به حال چندین بار از سوی شهرآرامحله مطرح و بررسی شده است و این بار برای اطلاع از آخرین وضعیت محله و اقدامات انجام شده با معاون اجرایی شهردار منطقه به گفت‌‌وگو نشستیم.
به گزارش شهرآرامحله، علی خان محمدی گفت: محله یوسفیه و نهضت جزو قدیمی‌ترین بافت قاسم‌آباد هستند. ساکنان این محله‌ها در قدیم‌الایام کسانی بودند که برای بزرگ مالکان محدوده قاسم‌آباد زراعت می‌کردند و بعدها، تعاونی نهضت زمین‌ها را به قطعات 200 متری تقسیم و هر قطعه را به دو نفر واگذار کردند.
وی ادامه داد: قرار بود در این زمین‌ها قطعات 200 متری چند طبقه ساخته و طبقات بین دو مالک تقسیم شود، اما به دلایلی از جمله تفاهم نداشتن، بی‌بضاعتی مالکان و ... زمین‌ها به قطعات 100 متری تقسیم و بین دو مالک تقسیم شد.
معاون اجرایی شهرداری منطقه 10 اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز به این صورت در محله یوسفیه شکل گرفت و با توجه به تقاضای زیادی که واحدهای متراژ پایین داشت تقسیم اراضی و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز ادامه پیدا کرد تا آنجا که این محله را به محفلی برای قانون‌گریزی و سپس بستری برای مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی و ... تبدیل کرد.
خان محمدی بیان کرد: با افزایش تقاضا، تقسیم زمین‌ها به واحدهای کوچک‌تر تا آنجا پیش رفت که هر قطعه 100 متری تا 16 واحد تقسیم شد و واحدهایی با متراژ حتی 30 متر هم در این محله ساخته شده است. این میزان تراکم جمعیت از یک سو و ساخت و سازهای غیراصولی و رعایت نکردن اصول شهرسازی از جمله رعایت عرض خیابان و کوچه و ... از سوی دیگر این منطقه را با مشکلات حادی از جمله کمبود جدی پارکینگ روبه‌رو کرده است.
وی افزود: شهرداری منطقه نیز متوجه مشکل جدی کمبود پارکینگ و مشکلات ناشی از آن از جمله درگیری و نزاع و ... در این محله هست اما متأسفانه با توجه به اینکه اکنون ساخت‌و‌ساز انجام شده است و اهالی حاضر به همکاری نیستند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به ارزان‌قیمت بودن خانه‌ها در این مناطق شاهد شکل‌گیری بافت نابهنجاری از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در منطقه هستیم که این موضوع خود مسائل را تشدید می‌کند و باعث می شود طرح‌های بازسازی، نوسازی و بهسازی در این محله‌ها حلال مشکلات نباشد.معاون اجرایی شهردار منطقه تصریح کرد: مشکل دیگری که در این محله وجود دارد ناایمن بودن واحدهای مسکونی است. زمین‌های چند واحدی در عرض 2ماه ساخته می‌شود و این واحدها آن‌قدر ناایمن است که با وزش یک باد شدید امکان تخریب آن وجود دارد و این برای اهالی آن محله تبعات خطرناکی دارد.


بازآفرینی شاه‌کلید حل مشکلات
خان‌محمدی با اشاره به مشکلات شهرسازی موجود در محله یوسفیه اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود بازسازی، بهسازی و نوسازی در این محله نتیجه‌ای ندارد و رسیدگی به مشکلات باید از طریق موضوع بازآفرینی انجام شود، نیازمند تعریف یک سری سیاست‌های تشویقی، اعطای تسهیلات بانکی و... هستیم تا بتوانیم از این طریق به مشکلات این محله رسیدگی کنیم.
معاون اجرایی شهردار منطقه تصریح کرد: اکنون موضوع بازآفرینی در این منطقه فقط برای محله امام هادی مطرح است اما ما در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم یک طرح نیز برای این محله مصوب کنیم تا اقدام رو به جلویی برای حل مشکلات متعدد محله یوسفیه برداریم.
خان محمدی خاطرنشان کرد: البته مواردی در طرح تفصیلی پیش بینی شده است اما یک بسته تشویقی و طرح مشخص برای این محله به صورت جداگانه نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->