وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی

  • کد خبر: ۶۶۳۲۷
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
«فیلیس ما» در پروژه عکاسی‌اش قارچ‌ها را خارج از شکوه و جلال همیشگی‌شان نشان داده است. درواقع این پرتره‌ها بر زیبایی غیرطبیعی قارچ‌ها تأکید می‌کنند.
ترجمه کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - «فیلیس ما» در پروژه عکاسی‌اش قارچ‌ها را خارج از شکوه و جلال همیشگی‌شان نشان داده است. درواقع این پرتره‌ها بر زیبایی غیرطبیعی قارچ‌ها تأکید می‌کنند.
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 

جان کیج، موزیسین آوانگارد، که یکی از علاقه‌مندان به قارچ‌ها بود، در مقاله‌ای در سال ۱۹۵۴ درباره عادتش به رفتن به جنگل و شناسایی قارچ‌ها حرف زده است. او در گفت‌و‌گویی با دانیل چارلز، نوازنده فرانسوی، گفته است: «هرچه بیشتر قارچ‌ها را بشناسید، اطمینانتان از شناخت آن‌ها کمتر می‌شود. هر کدام از آن‌ها منحصر به فرد هستند. هر قارچ همان چیزی است که هست؛ مرکز جهان خودش. بی‌فایده است که تظاهر کنید قارچ‌ها را می‌شناسید. آن‌ها از دانش شما فراتر هستند.» حالا در پروژه عکاسی «فیلیس ما» بیشتر می‌توانیم به این گفته‌ها فکر کنیم. او در جلد آخر مجموعه «قارچ‌ها و دوستان» تصاویری از قارچ‌ها آورده که بیشترشان را در جنگل‌های نیویورک جمع کرده است.
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Hortiboletus rubellus
 

قارچ‌هایی که او به تصویر کشیده است بیشتر به پرتره‌هایی جان‌دار شبیه هستند تا طبیعتی بی‌جان. قارچ‌های او فراتر از طبقه‌بندی معمول شخصیت پیدا می‌کنند. یک جفت بوته یاقوتی (Hortiboletus rubellus) چنان زیر نور و از ریشه هم‌دیگر را در آغوش گرفته‌اند که انگار به غروب طلایی بیرون از قاب خیره شده‌اند.
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
دسته‌ای از قارچ‌های صدفی صورتی در نمایی بسته (Pleurotus)

در ذهن انسان که مشغول مرگ و گذشت زمان غیرقابل بازگشت شده است، هرگونه تأمل جدی درباره جهان قارچ‌ها به سمت کابوس نابودی می‌رود. حتی یک قارچ معمولی که از سوپر مارکت می‌خریم از نظر فیزیکی بسیار شکننده و عجیب و غریب به نظر می‌رسد. برخی از قارچ‌ها خوراکی هستند و برخی دیگر کاملا سمی. قارچ‌ها مثل گیاهان ریشه دارند و رشد می‌کنند، اما آن‌ها گیاه نیستند. قارچ‌ها مانند حیوانات غذا را هضم می‌کنند، اما آن‌ها حیوان هم نیستند.

 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Tolypocladium paradoxum
 
پرتره‌های «فیلیس ما» از نوعی قارچ که مثل انگل در بدن جیرجیرک‌ها و ملخ‌های مرده ریشه می‌زند دو شاخک را نشان می‌دهد که از بدن حشره بیرون زده است. یک تجسم ترسناک از وحشت حیوانی که با لنز دوربین به تفکری مهم تبدیل شده است: به وجود آمدن یک زندگی از یک زندگی دیگر.
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Chanterelle waxy caps

«فیلیس ما» می‌گوید بعد از یک سفر اکتشافی، وقتی به استودیو خودش برگشته و یافته‌هایش را بررسی می‌کرده است به این رسیده که کلاهک‌ها و ساقه‌هایی که ما از قارچ‌ها می‌بینیم درواقع بدن بارده ارگانیسم‌های پیچیده‌تری هستند که در زیر زمین و در مواد طبیعی ریشه دارند و از دید ما پنهان‌اند. وقتی آن‌ها از ریشه جدا شوند به سرعت جلو چشمان ما تغییرشکل می‌دهند؛ برخی رنگ جدیدی به خود می‌گیرند و برخی دیگر از ترس جمع می‌شوند. او می‌گوید: «احساس می‌کنم قارچ‌ها به من می‌گویند که چه کاری باید انجام دهم و چطور می‌توانم جلوه بهتری داشته باشم.»

 
مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 

کیج نوشته است که «آنچه به ما اجازه می‌دهد هم‌دیگر و زمینی که در آن ساکن هستیم را دوست داشته باشیم این است که ما و زمین ناپایدار هستیم. ما از بین می‌رویم. زندگی ما ابدی نیست؛ مثل قارچ که برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد.» این جمله کنار کار‌های دیگر کیج درباره قارچ‌ها در کتاب «جان کیج: تلاشی برای شناخت قارچ‌ها» به همراه یک کتاب هنری سال پیش منتشر شده است.

ناشر این کتاب، مجموعه‌ای از کارت‌پستال هم با عنوان «هر قارچ، قارچ خوبی است» تهیه کرد که نقاشی‌های خود کیج را با نمونه‌های اصلی‌اش تطبیق می‌داد. برخی از آثار اصلی از مجموعه «قارچ‌ها و دوستان» فیلیس ما بود. شاید عکس‌ها صحنه‌آرایی‌شده به نظر برسند، اما نوعی صداقت هم در آن‌ها احساس می‌شود؛ یک عکس فوری از یک لحظه خصوصی قارچ‌ها.
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Berkeley’s polypore
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Amanita muscaria
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Two stinkhorns
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
Leccium scabrum
 
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
پنج گونه قارچ
 
 
 
مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی
 
کتاب «جان کیج: تلاشی برای شناخت قارچ‌ها» 
 
 
منبع: نیویورکر
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->