شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۵ درصد جمعیت ایران ناقل ژن تالاسمی هستند

  • کد خبر: ۶۶۴۴۴
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
۵ درصد جمعیت ایران ناقل ژن تالاسمی هستند
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد جمعیت ایران ناقل ژن بتا تالاسمی بوده و حدود ۱۸ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در ایران ثبت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: میزان شیوع بیماری تالاسمی در مناطق زیر پوشش دانشگاه ۷ بیمار در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

دکتر بابک اقبالی به مناسبت روز جهانی تالاسمی خاطر نشان کرد: شناسایی زوجین ناقل تالاسمی از سال ۱۳۷۶ همزمان با کل کشور با انجام آزمایش خون در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره تالاسمی در متقاضیان ازدواج آغاز شده و زوجینی که به عنوان ناقل تالاسمی شناسایی می‌گردند تحت مراقبت ویژه‌ی تالاسمی در مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت شان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که بصورت صفت مغلوب از والدین به فرزندان منتقل می‌شود گفت: به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد جمعیت ایران ناقل ژن بتا تالاسمی بوده و حدود ۱۸ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در ایران ثبت شده است.

دکتر اقبالی با بیان اینکه تالاسمی ماژور بیماری ارثی است که کنترل و درمان آن بسیار سخت و هزینه بر است. خاطر نشان کرد: ناقلین ژن تالاسمی علامت و درمان خاصی ندارند، ولی در صورتی که والدین هر دو ناقل ژن تالاسمی باشند، در هر بارداری مادر، احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور یک چهارم می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه یک بیمار در طول زندگی خود ۱۰۰ هزار دلار برای کشور هزینه در بردارد گفت: با هدف کاهش هزینه‌های گزاف و تامین سلامت افراد جامعه، طرح پیشگیری از بروز موارد جدید بیماری بتا تالاسمی ماژور از سال ۱۳۷۰ بصورت پایلوت در برخی از دانشگاه‌های کشور اجرا و از سال ۱۳۷۶ برنامه غربالگری و مراقبت این بیماری در کل کشور آغاز گردید.

این پزشک خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح همه ساله از تولد ۱۵۰۰ کودک بیمار پیشگیری خواهد شد که این امر ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: شبکه گسترده مراکز مشاوره ازدواج و آزمایشگاه‌های ژنتیک تشخیص پیش از تولد باعث دسترسی زوج‌های ناقل ژن بتاتالاسمی به این خدمات شده است که این امر، گام مهمی در پیشگیری از تولد نوزاد بیمارمی باشد.

دکتر اقبالی آموزش و اطلاع رسانی اقشار مختلف جامعه بویژه دانشجویان و جوانان در سن ازدواج، روحانیون و مبلغین دینی، عاقدین و سردفترداران ازدواج و از همه مهمتر زوج‌های ناقل و مشکوک نهایی تالاسمی را از اهم اهداف مراقبت از این بیماری برشمرد که در حوزه بهداشت در حال اجراست.

وی ثبت قانونی ازدواج‌ها در دفاتر رسمی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری بیماری‌های ژنتیکی و توجه به توصیه‌های کارشناسان بهداشت را از جمله مهمترین انتظارات حوزه بهداشت از همشهریان برشمرد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در سال گذشته ۳۹ هزار زوج متقاضی ازدواج از نظر بیماری تالاسمی در ۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت ارائه دهنده خدمات زمان ازدواج تحت پوشش دانشگاه، غربالگری شدند.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->