زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار در بازار آزاد به کانال ۶۲ هزار تومان (۶ اردیبهشت) معاون وزیر جهاد کشاورزی: شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی باید به ۲۰ درصد برسد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت ریزش قیمت سکه چه بود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ضرر ۳۵۰ میلیاردی کرونا به اصناف خراسانی

  • کد خبر: ۶۶۶۷۶
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
ضرر ۳۵۰ میلیاردی کرونا به اصناف خراسانی
رئیس اتاق اصناف مشهد از آمادگی واحد‌های صنفی برای همکاری با دولت در تسریع روند واکسیناسیون خبر می‌دهد.
محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ هرچند براساس اطلاعات نرم افزار ماسک، مشهد از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی تغییر رنگ داده است، قرار گرفتن چندهفته‌ای این شهر در وضعیت قرمز و محدودیت‌های درنظرگرفته شده برای اصناف، سبب شده است خسارت زیادی به واحد‌های صنفی وارد شود. خسارت واردشده به اصناف به حدی رسیده است که رئیس اتاق اصناف مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز، از ابراز تمایل اصناف برای کمک به شتاب بخشیدن در روند واکسیناسیون خبر داده و این پیشنهاد را راهکاری برای حمایت از اقتصاد شهر می‌داند.

به تازگی محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، در گفتگو با ایسنا، از کاهش فروش روزانه ۵ هزار میلیارد تومانی اصناف در محدودیت‌های اخیر کرونایی خبر داده و گفته است که شاغلان در بخش مشاغل کوچک و متوسط با خانواده هایشان حدود ۳۵میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند که باید در این شرایط، اوضاع آن‌ها را درک کرد.


خسارت اصناف مشهد

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، از تأثیر زیاد موج چهارم کرونا بر واحد‌های صنفی این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: رقم اعلام شده درباره خسارت اصناف کشور ۵ هزار میلیارد تومان است. با توجه به نسبت کل و جمعیت، حدود ۷درصد این رقم به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد که روزانه مبلغی حدود ۳۵۰میلیارد تومان می‌شود. البته باید توجه کرد که به دلیل نقش مشهد در اقتصاد خراسان رضوی، بخش مهمی از خسارت واردشده مربوط به این شهر است.

محمود بنانژاد می‌افزاید: البته در استان‌های مختلف برحسب میزان فعالیتشان، میزان خسارت واردشده به اصناف متفاوت است، اما مشهد، شهری زائرپذیر است که تا قبل از شیوع بیماری کرونا سالانه میزبان ۳۰میلیون نفر زائر بود و بر همین اساس نیز ۵۷درصد واحد‌های اقامتی کل کشور در مشهد قرار دارد. همین مسئله سبب شده است که خسارت واردشده ناشی از موج جدید کرونا بر مشهد، بیش از سایر شهر‌ها باشد.

خزانه دار اتاق اصناف ایران ادامه می‌دهد: از طرف دیگر بسیاری از مشاغل براساس حضور زائر در مشهد، شکل گرفته است که این موضوع، میزان خسارت و ضربه‌ای را که به کسبه وارد شده است بیشتر می‌کند. برای نمونه در مدت سه هفته اخیر بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری، رستوران‌ها و فروش سوغات به زائران در مشهد و نواحی اطراف این شهر، دچار خسارت شده اند.


پیشنهاد اصناف برای کمک به واکسیناسیون

وی با تأکید بر اینکه راهکار‌های اقتصادی برای جبران میزان خسارت واردشده نیازمند منابع مالی است، می‌گوید: اکنون با توجه به شرایط موجود، دولت نمی‌تواند با اختصاص منابع مالی به اصناف کمک کند، بنابراین بهترین کار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و زدن واکسن است تا دیگر شاهد تعطیلی بازار نباشیم؛ چون تعطیلی مداوم، فشار اقتصادی بسیاری را به کسبه وارد می‌کند. بنانژاد با اشاره به خسارت ناشی از کرونا به اقتصاد مشهد می‌گوید: هرچند واکسیناسیون رایگان در اولویت است، اصناف مشهد حاضر هستند به منظور سرعت گرفتن روند واکسیناسیون وارد عمل شوند و در این حوزه دولت را کمک کنند. این مسئله می‌تواند موجب شود که اقتصاد مشهد با سرعت بیشتری خود را ترمیم کند و خسارت واردشده بر اقتصاد این شهر کمتر شود.


برخی صنوف تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند

دبیر اتاق اصناف مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به خسارت شدید موج جدید کرونا به اصناف می‌گوید: هنوز به صورت تفکیک شده آمار خسارت کرونا بر صنوف مختلف مشهد به دست نیامده است، اما همین دیروز یکی از صنوف اعلام کرد که ۷۰ درصد واحد‌های زیرمجموعه ما به دلیل موج جدید کرونا دچار خسارت شدید شده اند. عبدا... افشاری می‌افزاید: درحال برآورد میزان خسارت موج جدید کرونا بر اصناف مختلف هستیم تا بتوانیم باتوجه به در پیش بودن ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، این برآورد‌های خسارت را به مسئولان مربوط ارائه کنیم. امیدواریم این مسئله بتواند با درنظر گرفتن مساعدت‌های مالیاتی، کمکی به صنوف مشهد بکند که دچار خسارت شده اند.

وی درباره ابعاد میزان خسارت موج جدید کرونا بر واحد‌های صنفی مشهد می‌گوید: بخش اصناف که ارتباط زیادی با اقتصاد زیارت دارد، تعداد زیادی از شاغلان رسمی و غیررسمی را پوشش می‌دهد که شامل افراد شاغل در هتل ها، رستوران‌ها و مجتمع‌های تجاری می‌شود. در همین مدتی که به دلیل محدودیت‌های کرونایی مجتمع‌های تجاری تعطیل بودند، واحد‌های صنفی مستقر در این مجتمع‌ها دچار زیان شدیدی شده اند و اکنون برخی از آن‌ها در انجام تعهدات مالی خود دچار مشکل شده اند، ازاین رو انتظار می‌رود کمک‌های لازم برای این افراد درنظر گرفته شود.
 
افشاری بیان می‌کند: بسیاری از واحد‌های صنفی مشهد باتوجه به محدودیت‌های چندهفته‌ای ناشی از وضعیت قرمز، توان پرداخت تعهدات مالی خود را ندارند، ازاین رو انتظار داریم دولت در این زمینه حمایت‌هایی ازجمله تعویق وصول برخی تعهدات مالی را در دستورکار قرار دهد.

برخی برآورد‌ها از استمرار ویروس کرونا تا دست کم پایان سال ۱۴۰۰ حکایت دارند. در این وضعیت، دولت برای حمایت از کسب وکار‌های آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا چه باید بکند؟ نتیجه مطالعات اتاق‌های بازرگانی ایران به همراه اتاق‌های تعاون و اصناف ایران بر ضرورت حمایت از کسب وکار‌ها در صورت تداوم شرایط فعلی کرونا تأکید می‌کند. این سه اتاق بر ضرورت حمایت در حوزه‌های گوناگون شامل «مالیات»، «تأمین اجتماعی»، «تأمین مالی»، «هزینه‌ها و عوارض سربار کسب وکارها»، «توسعه ظرفیت‌های فناوری و تجارت الکترونیک» و «تسهیل دسترسی واحد‌های اقتصادی به ملزومات بهداشتی» تا زمان مهار بحران کرونا تأکید کرده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->