رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

تهران و ریاض در مسیر تنش‌زدایی

  • کد خبر: ۶۶۹۱۲
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
تهران و ریاض در مسیر تنش‌زدایی
روابط ایران و عربستان این روز‌ها شاهد تحولات عظیمی است که مسئولان ایرانی به وضوح در این مورد موضع گرفته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روابط ایران و عربستان این روز‌ها شاهد تحولات عظیمی است که مسئولان ایرانی به وضوح در این مورد موضع گرفته‌اند. خبرگزاری بلومبرگ نیز به تازگی در گزارشی نوشته است: «اظهارات محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان، مبنی بر تمایل ریاض برای داشتن روابط خوب با ایران با واکنش‎هایی همراه شده است. رئیس‌جمهور جدید در آمریکا موجب شده تا دولت‌های عربی به دنبال دوستان جدیدی باشند و در روابط دوستان قدیمی خود بازنگری کنند. با توجه به لفاظی‌های سال‌های اخیر مقام‎های سعودی به ویژه بن سلمان درباره ایران، اکنون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که چک سفید امضایی به عربستان نمی‌دهد؛ او به دنبال پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای است؛ بنابراین یک توضیح درباره تلاش سعودی‌ها برای نزدیک شدن به ایران، این است که متحدان منطقه‌ای آمریکا در حال تطبیق خود با رئیس‌جمهور جدید هستند.»

 

اما از سویی روزنامه الاخبار در تحلیلی با اشاره به حرکات سعودی‌ها نوشت: «عربستان سعودی در سایه ناامیدی از آمریکا، چاره‌ای جز بازنگری در سیاست‌هایش در منطقه به‌ویژه در قبال ایران و متحدانش در محور مقاومت ندارد، اما از نظر پایتخت‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس، بهای رابطه مجدد با سوریه تغییر شکل روابط دمشق با تهران است که در این رابطه عربستان سعودی پیشنهاد اولیه‌ای برای بازسازی سوریه ارائه داده، اما مشخص نیست آیا می‌تواند از دیوار تحریم‌های آمریکا بگذرد یا خیر. حقیقت آن است که رئیس‌جمهور سوریه شروط سعودی‌ها را نخواهد پذیرفت و از روابط خود با تهران صرف‌نظر نخواهد کرد.»

 

با این حال سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: «هدف گفتگو‌های ایران و عربستان هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است. همواره از این گفتگو‌ها در هر شکل و سطحی استقبال کردیم. تنش‌زدایی به نفع دو کشور و منطقه است. امیدواریم با تغییر فضایی که می‌بینیم، به مفاهمه معناداری برای روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای برسیم.» همچنین سخن‌گوی دولت در این باره گفت: «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه دولت‌ها انجام شده است و تا حصول نتیجه ادامه دارد.»

 

علی ربیعی با مثبت خواندن روند مذاکرات گفت: «در سال‌های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده‌ایم و امروز روزنه‌های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است.» کشور‌های منطقه نیز از این گفتگو‌ها استقبال کرده‌اند. به نوشته روزنامه دیلی‌تایمز، وزیر خارجه پاکستان با اشاره به سفر اخیرش به عربستان گفت که در دیدار با همتای عربستانی خود در جریان مذاکرات ایران و عربستان قرار گرفته است. شاه‌محمودقریشی افزود: «اسلام آباد از آغاز گفتگو میان تهران و ریاض استقبال می‌کند و خوشبختانه دو کشور حرکت به سمت تنش‌زدایی را آغاز کرده‌اند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->