سرخط خبرها
مسئول قدیمی‌ترین درمانگاه دام‌پزشکی بولوار شاهنامه عنوان کرد:

هزینه‌های میلیونی برای حیوانات خانگی

  • کد خبر: ۶۷۰۳
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
هزینه‌های میلیونی برای حیوانات خانگی

حسین برادران‌فر - یکی از حرفه‌های پررفت و آمد و تأثیرگذار در حاشیه بولوار شاهنامه تا میدان هفت‌خان وجود درمانگاه‌های دام‌پزشکی است که خدماتی از قبیل درمان، تغذیه، واکسیناسیون، باروری و جراحی حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، طیور، سگ، گربه و... را ارائه می‌دهد.در روز دام‌پزشکی(14مهرماه) به‌سراغ دکتر امیرحسین هوشنگی یکی از دام‌پزشکان قدیمی حاشیه بولوار شاهنامه رفته‌ایم و درباره این حرفه، معضلاتش، خاطراتش و خلاصه زندگی روزمره یک دام‌پزشک گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. 


تأسیس اولین درمانگاه خصوصی دام‌پزشکی
پدر امیرحسین هوشنگی یعنی حسین هوشنگی یکی از قدیمی‌ترین دام‌پزشکان خراسانی است و 30سال قبل به همراه استاد خود اولین درمانگاه دام‌پزشکی مشهد و خراسان را افتتاح  می‌کند.
دکتر امیرحسین هوشنگی در توضیح این مطلب می‌گوید: پدرم جزو اولین دانش‌آموختگان جامعه دام‌پزشکی خراسان‌ بود و بعد از فارغ‌التحصیلی‌ از دانشگاه تهران به‌عنوان دام‌پزشک و سرپرست اداره دام‌پزشکی شهرستان سرخس و بعد هم مشهد، فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه خدمات‌دهی، سامان‌بخشی، اجرای طرح‌های آموزشی و تحقیقات پژوهشی انجام داده‌ است. امیرحسین هوشنگی در ادامه می‌گوید: پدر من در سال1369 برای خدمات‌دهی بهتر به صنعت دامداری و دام‌پزشکی خراسان و مشهد، اولین درمانگاه خصوصی دام‌پزشکی را به همراه دکتر الکساندر آواک که از دوستان و استادان پدر بودند، در جاده قدیم قوچان(اطراف میدان معراج فعلی) افتتاح کردند. همچنین ایشان در 27سال قبل درمانگاه دیگری را در سه‌راه‌فردوسی(همین درمانگاه) راه‌اندازی کرده که قدیمی‌ترین درمانگاه دام‌پزشکی بولوار شاهنامه است.من نیز از هفت‌سالگی همراه پدر برای معالجه دام‌ها به روستاهای اطراف مشهد می‌رفتم و همین شد که به رشته دام‌پزشکی علاقه‌مند شدم، بدین ترتیب تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دام‌پزشکی دانشگاه مشهد ادامه دادم و بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان دستیار در این درمانگاه مشغول به فعالیت شدم. پدر در سال1382 از دنیا رفتند و بعد از فوت ایشان، من به عنوان مسئول درمانگاه این مسیر را ادامه داده‌ام.


تحقیق و پژوهش‌های دامی
مسئول قدیمی‌ترین درمانگاه دام‌پزشکی بولوار شاهنامه در حوزه تحقیقات، پژوهش و کارآموزی به دانشجویان رشته دام‌پزشکی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ است.
وی در توضیح بیشتر این مطلب می‌گوید: با توجه به پیشینه حضور در فعالیت‌های تحقیقاتی مرحوم پدرم، ادامه این تحقیقات را در زمینه تخصص‌هایی چون گوارش دام، اثرات شیمیایی و تأثیرات دارو‌ها بر شیردهی و تولد دام‌ها، عمل جراحی در دام‌های بزرگ(گاو و شتر)، بررسی برخی انگل‌های مشترک بین سگ‌سانان و انسان و همچنین بیماری‌های مشترک دامی پژوهش‌های مفصلی چه در زمان دانشجویی و چه بعد از آن داشته‌ام.


خطر بیماری‌های مشترک
نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی در منطقه مسکونی و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان همیشه یکی از دغدغه‌های جامعه دام‌پزشکی و پزشکی بوده‌ و این خطر بارها توسط کارشناسان فن گوشزد شده‌ است.دانش‌آموخته دانشکده دام‌پزشکی مشهد دراین زمینه می‌گوید: بولوار شاهنامه به‌دلیل ماهیت و ساختار روستایی‌ای که دارد، یکی از مراکز قدیمی دامداری، دا‌مپروری، مرغداری(تخم‌گذار و گوشتی) شهر مشهد است، این محدوده از سال92 به‌عنوان محدوده منفصل به بافت شهری متصل شده، ازاین رو نگهداری احشام در منازل مردود و غیرقانونی است اما از آنجایی که تنها منبع درآمد و رزق و روزی قشر بزرگی از ساکنان بولوار شاهنامه و حومه آن از راه نگهداری دام‌ها می‌گذرد، جمع‌آوری یک‌باره دام‌ها از منازل امری بعید و تقریبا محال است. البته این موضوع از لحاظ پزشکی برای اهالی محلات دردسرساز است چراکه دپوی فضولات دامی و حیوانی محیط بسیار مساعدی را برای تجمع حشرات مانند پشه، کک و مگس فراهم کرده و عامل انتقال برخی بیماری‌ها مانند هاری و سالک است.با توجه به اینکه دامداری تنها منبع درآمدی قشر بزرگی از ساکنان بولوار شاهنامه است، می‌توان با دادن‌ تسهیلات و وام‌های خوداشتغالی به دامداران و کوچ تدریجی آن‌ها از مناطق شهری، این مشکل را برطرف کرد.

 

مشکلات آموزشی و دارویی
کمبود و کیفیت داروها، افزایش تراکم و حجم دامداری و مرغداری‌ها، افزایش تعداد فارغ‌التحصیلانی که در حوزه دام‌پزشکی مهارت عملکردی و دانش تئوری مناسبی ندارند، از مشکلات جامعه دام‌پزشکی امروز است.هوشنگی بیان کرد: در دنیای امروز ما با بیماری‌های متعدد ی همانند تب‌برفکی، تب‌کریمه‌کنگو و انواع آنفولانزاها در دام‌ها و طیور روبه‌رو هستیم که به دلیل مقاوم‌سازی (عامل ویروسی و باکتریایی) داروهای موجود اثر چندانی روی آن‌ها ندارد و باید داروهای جدیدی را برای درمان این بیماری‌ها تولید کرد. ما امروزه با کمبود داروهای باکیفیت و اثرگذار مواجه هستیم و داروهای تولید داخل نیز از لحاظ کیفیت و کمیت جواب‌گوی بیماری‌های موجود نیستند، از طرفی داروهای خارجی به‌واسطه تحریم‌ها بسیار گران و کمیاب هستند. مشکل دیگر جامعه دام‌پزشکی امروز تعدد دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته هستند که کارایی و عملکرد مناسب برای خدمت در حوزه دام‌پزشکی را ندارند و ناچار به فعالیت در دیگر بخش‌های اقتصادی مانند دلالی می‌شوند.

 
حیوانات فانتزی خانگی  
چند سالی است که بخشی از خدمات درمانگاه‌های دام‌پزشکی به ارائه خدمات برای حیوانات خانگی و فانتزی مانند سگ، گربه و انواع پرنده‌ها اختصاص یافته‌ است، حیواناتی که صاحبانشان مثل بچه‌های خود از آن‌ها مراقبت می‌کنند.  وی دراین‌باره می‌گوید: نگهداری این‌گونه‌ حیوانات در سال‌هایی اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این نگهداری در صورتی که بر مبنای اصول بهداشتی، محل خواب و خوراک جداگانه و واکسیناسیون به‌موقع انجام شود، هیچ گونه بیماری و عوارض جانبی در پی ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->