سرخط خبرها

تحقق نشاط اجتماعی با ورزش و فعالیت داوطلبانه

  • کد خبر: ۶۷۱۷
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
تحقق نشاط اجتماعی با ورزش و فعالیت داوطلبانه
سارا خدادادی کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت ثامن

یکی از نیازهای روحی و فطری انسان را باید در نشاط خلاصه کرد که در بسیاری از جنبه‌های حیاتی انسان نقش مؤثری دارد. در واقع نشاط همان احساس مثبت و رضایت‌بخشی است که هر فرد در زندگی اجتماعی خود آن را تجربه می‌کند و درنهایت این احساسات مثبت به ارتقای سلامت روانی‌اجتماعی منتهی می‌شود. همین نشاط اجتماعی باعث می‌شود تا فرد احساس رضایت بیشتری کند که می‌توان حس تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، افزایش امید به جامعه، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، ارتقای کیفیت زندگی و افزایش خلاقیت و نوآوری را از نشانه‌های آن دانست که شادی جامعه را هم به دنبال خواهد داشت.
این جامعه شاد از عوامل بسیار مؤثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود و سبب کاهش نابسامانی‌های خانوادگی و طلاق، افزایش میزان میل و رغبت تحصیلی و دل به کار دادن و افزایش تولید می‌شود؛ بدون شک در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر به دست می‌آید.
با همین توضیح هم‌زمان با هفته سلامت روان که از 18تا 24مهر در تقویم نام گرفته است، راهکارهای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه را برمی‌شمرم که در تحقق آن باید تمام ظرفیت‌های دینی، ملی و قومی به کار بسته شوند و رسانه‌ها هم بسیج شوند.
مهم‌ترین راهکارها در این راستا هم شامل تقویت شبکه‌های اجتماعی، تشویق عضویت در آن‌ها، سوق دادن به فعالیت‌های داوطلبانه، سوق دادن جامعه به سوی ورزش، ساخت نمادها و فضاهای شهری مناسب، افزایش حس تعلق، ارتقای احساس امنیت، توسعه عدالت اجتماعی، وضعیت معیشتی مناسب، تقویت معنویت و تعامل با دیگران می‌شود. راهکارهایی که آغاز و اجرایشان در جامعه با همکاری خود مردم امکان‌پذیر خواهد بود.
برهمین مبناست که امسال شعار روزهای هفته سلامت روان به نحوی تنظیم شده که فرد را در خانواده و جامعه مخاطب قرار می‌دهد و با عنوان‌های خود مراقبتی، آموزه‌های دینی ، فرهنگ و معنویت، تحکیم خانواده، مهارت‌های زندگی و رسانه و شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید که نشاط اجتماعی از خودمراقبتی آغاز می‌شود و با عوامل دیگر ذکر شده توسعه پیدا می‌کند.
پس باید هرکسی به نوبه خود در کنار متولیان تلاش کند تا این نشاط ایجاد شود.
البته جدا از این موضوع به جرئت می‌توان گفت پایه همه این عناوین به این مهم برمی‌گردد که برای ارتقای نشاط اجتماعی باید فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه وجود داشته باشد. همچنین وضعیت معیشتی مردم نیز در اولویت قرار گیرد؛ یعنی در بحث نشاط اجتماعی وضعیت کلی جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما جدای از شرایط اجتماعی، نباید فراموش کرد که خود افراد هم نقشی حیاتی در گسترش نشاط اجتماعی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->