به گزارش شهرآرانیوز، در نقش «سهراب»، همانجایی که خنجر پدر در سینهاش فرو رفته، حسی شبیه به کودکی که مادرش را از دست داده است، اشکهایش را روان میکند. حتی وقتی در این نمایش بازی در بازی، در نقش رستم فرو میرود، بازهم با حسی عمیق، «رستمـ»ـی داغدار میشود.
حس خوب در کنار رعایت تکنیکهای بازیگری و صدای خوش از ویژگیهای شاهنامهخوانی صنم علینیا، شاهنامهخوان دهساله مشهدی است.
علینیا از کودکی به ادبیات علاقهمند بود. مادرش اشعار برخی شاعران را برای او میخواند. او همچنین در مدرسهای تحصیل میکند که ادبیات در آن مهم است.
آنطور که میگوید، 2سالونیم پیش همراه یکی از دوستانش به مرکزی میرود که در آنجا قصهخوانی میکردند. آنها متوجه میشوند در این مرکز شاهنامهخوانی هم آموزش داده میشود و به همین دلیل در کلاسهای شاهنامهخوانی ثبتنام میکنند.
«روز اول کلاس، استادم به من گفت طریقه اجرا و نحوه ایستادنم شبیه به شاهنامهخوانهاست.»
علینیا از همان زمان در جشنوارههای شاهنامهخوانی نیز شرکت میکند. او اولینبار در جشنواره شاهنامهخوانی «سیاوش» شرکت میکند که بزرگسالان در آن شرکت کرده بودند. بااینحال، او موفق میشود مقام سوم آن جشنواره را بهدست آورد.
علینیا آخرینبار در آرامگاه فردوسی و پای مجسمه رستم و سهراب که تازه رونمایی شده بود، داستان رستم و سهراب را اجرا میکند. همه کسانی که برای رونمایی از این مجسمه اطراف مجسمه حاضر بودند، با تماشای اجرای این کودک شاهنامهخوان به وجد آمدند و احساس خوب او را هنگام شاهنامهخوانی تحسین کردند.
«یک سال است که داستان رستم و سهراب را تمرین میکنم. یک دلیل اینکه هنگام اجرا واقعا اشک میریزم، این است که داستان غمانگیز رستم و سهراب است؛ اما دلیل دیگرش این است که من سعی میکنم معنای اشعار را درک کنم. وقتی درک میکنم، این اتفاق میافتد.»
او ادامه میدهد:
«این داستان در کنار داستان رستم و اسفندیار ازجمله داستانهای مورد علاقه من در شاهنامه است. در اینجا رستم بهمعنای اندیشه کهن و سهراب بهمعنای اندیشه نوست که اندیشه کهن اندیشه نو را از بین میبرد. من بهعنوان یک شاهنامهخوان دوست دارم اندیشه کهن و اندیشه نو در کنار هم باشند. اندیشه نو از تجربه اندیشه کهن استفاده کند و در کنار هم رشد کنند.»
صنم علینیا بهتازگی در 2 جشنواره سراسری نیز شرکت کرده و موفق شده است جزو نفرات برتر در هر 2 جشنواره باشد.
این کودک شاهنامهخوان مشهدی صاحب رتبه سوم جشنواره سراسری شاهنامهخوانی و نقالی مشهد و رتبه اول جشنواره سراسری شاهنامهخوانی و نقالی بهبهان شده است.
او معتقد است همسنوسالهایش باید به مسیری قدم بگذارند که به آن علاقهمندند.
بیشتر بخوانید:
گفتگو با قطبالدین صادقی، کارگردانی که شاهکارهایش براساس شاهنامه تولید شدهاند