رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شورای نگهبان از فردا روند بررسی صلاحیت‌ کاندیداها را آغاز می‌کند

  • کد خبر: ۶۷۳۳۸
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
شورای نگهبان از فردا روند بررسی صلاحیت‌ کاندیداها را آغاز می‌کند
سخنگوی شورای نگهبان: جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از فردا (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر «رادیو تهران» در پاسخ به مطلب کارشناس برنامه راجع به احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که تا پیش از رأی‌گیری ادامه دارد، اظهار داشت: البته به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است، اما تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در این‌خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و رویه این شورا این‌طور نبوده که ورود چندانی داشته باشد، ولی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این سابقه را داریم که در حین تبلیغات، برخی کاندیداها به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات، خاطرنشان کرد: امیدواریم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند و نیازی به ورود شورای نگهبان نباشد.

 

وی تأکید کرد: به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی رویه شورای نگهبان تغییر نکرده است و همیشه این رویه از ابتدا وجود داشته و این شورا بر اساس اختیارات قانونی خود همان رویه سابق در امر نظارت بر انتخابات را انجام خواهد داد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که تکلیف احراز صلاحیت چه زمانی مشخص خواهد شد، گفت: از امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت فرصت ۵ روزه برای اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها داریم که اگر بتوانیم در این فرصت اعلام‌نظر کنیم که حتماً اسامی کاندیداهای نهایی اعلام خواهد شد؛ اما اگر در این ۵ روز به نتیجه نرسیم طبق قانون ۵ روز دیگر امکان تمدید وجود دارد؛ لذا شورای نگهبان حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده باید اعلام‌نظر کند که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها هم از فردا (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد.

 

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و وجود موانعی برای مشارکت حداکثری مثل کرونا و موانعی که گروه‌های مختلف سیاسی ذکر کرده‌اند، گفت: مشارکت به مواردی از قبیل معیشتی و اقتصادی بستگی دارد. نقش شورای نگهبان و اثر نظرات این شورا در بحث مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های رسمی حداقلی است و این نظرسنجی‌ها هم توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود و تاکنون با توجه به این نظرسنجی‌هایی که برای ما ارسال شده مؤید این مطلب بوده که مؤلفه‌هایی مثل معیشت، شرایط اقتصادی و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری بسیار بیشتر از نقش نظرات شورای نگهبان است.

 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان موظف به اجرای صحیح قانون و رعایت دقیق شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی است، گفت: ملاک شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و همه باید از شورای نگهبان مطالبه اجرای قانون را داشته باشند.

 

وی تأکید کرد: اجرای قانون با مجری است و در انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان مجری است و مسئولیت نظارت بر این انتخابات بر عهده این شوراست.

 

کدخدایی در پایان درخصوص ارزیابی خود از ثبت‌نام داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از همه طیف‌های مختلف در این دوره شرکت کرده‌اند، امیدواریم شاهد انتخابات پرشوری باشیم.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->