سرخط خبرها
در دومین جلسه شورای اجتماعی محله آبکوه مطرح شد

لزوم تدوین چشم‌انداز مشترک

  • کد خبر: ۶۷۴۸
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
لزوم تدوین چشم‌انداز مشترک

فیاض- دومین جلسه شورای اجتماعی محله آبکوه با دستورکار اولویت‌بندی مشکلات محله و همچنین بررسی سیاست دفتر توسعه محله در دفتر توسعه محلات آبکوه سعدآباد برگزار شد.
به گزارش شهرآرامحله، در این جلسه پس از بیان مشکلات محله توسط اعضا، کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محله آبکوه به توضیح بازآفرینی شهری و دفتر توسعه محله پرداخت و اظهار کرد: از سال1393 سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر به تصویب رسید و به عنوان متولی پیشبرد آن، شرکت بازآفرینی شهری ایران ذیل وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش فقر شهری، توانمندسازی گروه‌های اجتماعی، ارتقای هویت و منزلت محله، حفاظت از ارزش‌های محلی و مقاوم‌سازی در رویارویی با سوانح تشکیل شد.مهلا گلمکانی هدف اصلی بازآفرینی شهری را ارتقای کیفیت زندگی در محلات با مشارکت ساکنان اعلام کرد و گفت: بازآفرینی شهری به جای تمرکز صرف بر خصوصیات کالبدی، از تمام ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و کالبدی محله در راستای بهبود شرایط زندگی اهالی آن استفاده می‌کند.وی ادامه داد: محدوده فعالیت شرکت بازآفرینی شهری شامل محدوده‌های تاریخی، بافت‌های میانی، بافت‌های غیررسمی حاشیه شهرها و پهنه‌های شهری با پیشینیه روستایی است که محله آبکوه یکی از بافت‌های میانی قدیمی و اصیل مشهد با پیشینه روستایی محسوب می‌شود. بنابراین نیازمند تعریف و تبیین چشم‌انداز مناسبی است که اقدامات امروز برای رسیدن به آینده ایده‌آلی را تعیین کند.
کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محله آبکوه به تأسیس دفتر توسعه از ابتدای تیرماه امسال اشاره کرد و گفت: از وظایف دفتر توسعه محله می‌توان به همراهی با اهالی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای توسعه بافت با درنظر گرفتن واقعیت‌های محله و شهر، کمک به توانمندسازی اجتماعی، کمک به افزایش آگاهی از قوانین و حقوق مرتبط، بررسی عمیق محله برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها و پیگیری رفع موانع نوساز بافت اشاره کرد.
گلمکانی با اشاره به آخرین طرح محله آبکوه که در سال1395 به‌روزرسانی شده است، بیان کرد: این طرح دارای مشکلات اساسی است که مهم‌ترین آن، درنظرگرفتن مطالعات اجتماعی برای آن است. ما در نظرسنجی از اهالی محله تصمیم داریم با همکاری شورای اجتماعی محله، مشارکت حداکثری مردم این محله را به دست آوریم تا بتوانیم چشم‌اندازی مناسب با نیاز و خواست اهالی تدوین کنیم. مشارکت زمانی انجام می‌شود که چشم‌انداز مشترکی وجود داشته باشد.
محمد صدر، کارشناس شوراهای اجتماعی محلات منطقه، نیز در این جلسه اظهار کرد: برای حل مشکلات مربوط به توسعه ابتدا باید اعتمادسازی شود. اهالی محله باید به اهداف، اقدامات و برنامه‌های آینده دفتر توسعه محله و شورای اجتماعی محله اعتماد کنند و به همین دلیل در ابتدا باید طرح‌هایی ارائه شود که در راستای اعتمادسازی مردم باشد.
در پایان جلسه، اعضای حاضر به همراه تعدادی از اهالی از محله آبکوه بازدید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->