واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

چرا همایون نخواست راه استاد شجریان را ادامه دهد؟

  • کد خبر: ۶۷۸۶۴
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
  • ۱
چرا همایون نخواست راه استاد شجریان را ادامه دهد؟
در وصف همایون شجریان همین بس که پسر «خسرو آواز ایران» است و آواز را از او بلد شده است. توصیف دیگری که می‌توان از این خواننده مطرح کرد، این است که پسر خسرو آواز ایران، آواز اصیل ایرانی وام‌گرفته از پدر را ادامه نمی‌دهد

امیری | شهرآرانیوز، در وصف همایون شجریان همین بس که پسر «خسرو آواز ایران» است و آواز را از او بلد شده است. توصیف دیگری که می‌توان از این خواننده مطرح کرد، این است که پسر خسرو آواز ایران، آواز اصیل ایرانی وام‌گرفته از پدر را ادامه نمی‌دهد و به آواز آن‌گونه که استاد به آن می‌پرداخت، نمی‌پردازد و داشته‌هایش از موسیقی سنتی ایرانی را در فرم‌های جدید موسیقی ریخته است که به‌دلیل تلفیق با انواع دیگری از موسیقی جوان‌پسندتر و بازارپسندتر نیز هست.

 

 

ویدیویی کم‌تر دیده شده از تنبک‌نوازی همایون در کودکی

همایون در کودکی ریتم‌شناسی را از ناصر فرهنگ‌فر، نوازنده برجسته تنبک، آموخت. آواز را هم که از پدر می‌آموخت و در ادامه با از استادانی، چون اردشیر کامکار، سنتور و سه‌تارنواختن را بلد شد.
ظرف موسیقی سنتی همایون با همراهی در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران، با تنبک‌نوازی و هم‌آوایی با پدر پر و پرتر می‌شد، همان‌طور که همراهی با نوازنده‌های بزرگی مانند استاد حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و سه‎تار، و کیهان کلهر، نوازنده کمانچه، نیز بر تجربه و دانش او می‌افزود.

همایون در همین دوران آلبوم‌های موسیقی خود را نیز منتشر می‌کرد. ۱۸ سال پیش «نسیم وصل» با آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان منتشر شد. سپس «ناشکیبا» و پس از آن، آلبوم‌های «شوق دوست» و «نقش خیال» یکی پس از دیگری از همایون شجریان به بازار آمد.

«با ستاره‌ها»، «خورشید آرزو» و «قیژک کولی» هم در ادامه فعالیت‌های او در زمینه موسیقی سنتی است، اما «شب جدایی» در دهه ۸۰ آخرین اثر او در این وادی است که جداکننده راه او از سنت و مسیر استاد شجریان بزرگ هم به‌شمار می‌رود. جدایی‌ای که در دهه ۹۰ شمایی دیگر از همایون شجریان در موسیقی سنتی پدیدار کرد.
آوازخوانی همایون در آلبوم «شوق‌نامه» تسلط او را بر آواز ایرانی بیش از پیش آشکار کرد، اما در دهه ۹۰ و در همکاری با سهراب پورناظری و در آثاری ازجمله «آرایش غلیظ» فصلی دیگر را آغاز کرد که فاصله‌اش با آن آوازخوانی اصیل فاصله‌ای دراز است.

 

 تصنیف «شب جدایی» که توانایی آوازخوانی همایون را به رخ می‌کشد 



مسیری که عاشقان استاد را راضی نمی‌کند

ازهمین‌روست که همایون شجریان همیشه منتقدان جدی داشته است؛ عده‌ای که معتقدند همایون می‌بایست میراث استاد شجریان در آواز می‌بود تا صدای استاد در حنجره او زنده بماند. ازاین‌رو، آثار جدید همایون به‌هیچ‌وجه این منتقدان را راضی نمی‌کند. آن‌ها منکر توانایی و زیبایی موسیقی در این آثار نیستند، اما همچنان دل در گرو آواز اصیل استاد دارند که نشانه‌های زیادی از آن در حنجره همایون هم هست.

قرارگرفتن آهنگ‌ها و آلبوم‌های همایون شجریان در صدر پرفروش‌های موسیقی، نشان‌دهنده محبوبیت این خواننده در بین تعداد زیادی از اهالی موسیقی است و این نقد‌ها برای آن دسته از اهالی موسیقی اصیل ایرانی است که فکر می‌کردند همایون تنها کسی است که می‌تواند این میراث بزرگ را به نسل‌های بعدی انتقال دهد.

استاد شجریان در مصاحبه منتشر‌نشده‌ای که پس از سال‌ها، ۳۰ شهریور ۹۹ در رسانه‌ها منتشر شد، در پاسخ به نقد‌هایی که درباره همایون وجود دارد، گفته بود: اگر بخواهد من راهنمایی می‌کنم، فعلا آزادش گذاشته‌ام تا خودش تصمیم بگیرد. به‌هرحال، او خوانندگی را خوب بلد است، ولی اینکه آواز را چقدر دنبال کند، بستگی به علاقه‌اش به آواز دارد، درحالی‌که شرایطش را دارد.

 

 

تیتراژ سریال می‌خواهم زنده بمانم از جمله آثار همایون در فرم‌های جدید خوانندگی اوست



حضور همایون در سریال‌های شبکه نمایش خانگی

حضور همایون شجریان به‌عنوان خواننده تیتراژ سریال‌های شبکه نمایش خانگی از دیگر مسیر‌هایی است که این خواننده محبوب در آن قدم گذاشته است.

اولین تجربه همایون شجریان در شبکه نمایش خانگی با سریال «جیران» آغاز شد، پس از آن «می‌خواهم زنده بمانم». درحالی‌که سریال‌های شبکه نمایش خانگی خود متهم به محتوای ضعیف و بی‌کیفیت‌اند، صدای همایون شجریان ارزش‌افزوده‌ای برای آن‌ها به‌شمار می‌رود و به آن‌ها روحی تازه می‌دهد. بااین‌حال، نمی‌توان این شکاف عمیق بین آواز اصیل استاد شجریان را با این نوع موسیقی نادیده گرفت.

از آنجا که همایون شجریان اهل مصاحبه‌کردن نیست و حتی پاسخی به نقد‌هایی که درباره‌اش می‌شود نمی‌دهد، نمی‌دانیم چرا او به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین شاگرد استاد بزرگ آواز ایران نخواست میراث خسرو آواز ایران را به نسل‌های بعدی منتقل کند و خواست همایون شجریانی باشد که سبک موسیقی‌اش تلفیقی از انواع موسیقی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
United States of America
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
0
به گفته مرحوم استاد هوشنگ ظریف که خیلی قبل تر از استاد شجریان ترک دیار خاک کرد.در مصاحبه ای با نام بردن از حدود پنج شش نفر از خوانندگان سنتی قدیم.از جمله.طاهر خانی.حاج اقا دماوندی.ظلی.تاج اصفهان ویکی دونفر دیگر که دقیقا انهارا هر کدام از گردن کلفتهای اواز ایران نام میبرد.استاد شجریان را مجموع تمام این اساتید بعلاوه نوع اواز خود او که میفرماید همتایی ندیدم استاد شجریان را توصیف میکند.وحقیقتا راه به اقراق نبرده است.همایون درست است که از ژن پدر در اواز خوانی وهمچنین تا حدود نسبتا زیادی تارهای صوتی پدر را به ارث برده.ولی این توقع نسبتا بجایی نمیتواند باشد که وقتی اواز همایون را میشنویم.انگار که همان صدا قدرت ونوع خواندن محمدرضا شجریان است.واز همه بهتر خود همایون بر این امر بیشتر از هر کسی واقف است.به همین خاطر.هم از مزیت پسر خسرو اواز ایران بودن استفاده میکند.هم میداند که شنونده امروز حوصله حتی ده دقیقه اواز را ندارد.وبا موسیقی که همایون سه سالی است که کاملا وارد ان شده(تلفیق موسیقی سنتی وجدید تر)هم از نظر مالی جلو تر هست هم در بین نسل جوان محبوبیت دارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->