سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: می‌رویم که کویت را شکست دهیم پخش زنده بازی افغانستان و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (یک اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است
سرخط خبرها

لیوال: ایران هیچ‌گاه بازگشت افغانستان به سال‌های تلخ دهه ۹۰ را نمی‌خواهد

  • کد خبر: ۶۸۲۴۸
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
لیوال: ایران هیچ‌گاه بازگشت افغانستان به سال‌های تلخ دهه ۹۰ را نمی‌خواهد
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با بیان اینکه امروز افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد گفت: ایران هیچ‌گاه بازگشت افغانستان به سال‌های تلخ دهه ۹۰ را نمی‌خواهد.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران که برای یک سفر کاری به مشهد آمده بود شب گذشته در دیدار با نمایندگانی از جامعه مهاجران افغانستانی که در محل کنسولگری افغانستان در مشهد برگزار شد، اظهارداشت: من تا زمانی که به عنوان سفیر به ایران نیامده بودم، به ظرفیت‌های جامعه مهاجر آگاه نبودم، حالا ما اطلاعات کاملی درباره متخصصان مهاجر در حوزه‌های مختلف داریم.

 

وی ادامه داد: ما یک پروسه مهم پیش رو داریم و آن قانونمند سازی حضور مهاجران افغانستانی در ایران است پروسه‌ای که سال‌ها روی آن کار شده که آن توزیع تذکره الکترونیکی و پاسپورت الکترونیکی برای مهاجران است.

 

این دیپلمات افغانستانی افزود: هرچند که شیوع ویروس کرونا دست‌های ما را بست و مشکلات امنیتی و جنگ در افغانستان هم بر روی این پروسه تاثیر گذاشت، این باعث شد آنطور که ما می‌خواستیم این روند طی نشود.

 

لیوال تصریح کرد: تاکنون در ایران ۱۰۰هزار تذکره الکترونیکی توزیع شده است و ۵۰۰ هزار نفر در تمام مراکز در شهر‌های مختلف ایران در حال طی مراحل هستند و براساس آمار‌های ما ۵۰درصد مهاجران افغانستانی در این روند ثبت نام کرده‌اند. اولویت ما برای صدور تذکره الکترونیکی دارندگان کارت آمایش هستند.

 

مشهد قطب مناسب تجاری ما است

این مقام افغان افزود: ما با این کار نه تنها حضور مهاجران افغانستانی در ایران را قانونمند می‌سازیم بلکه مناسبات تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران را هم قانونمند می‌کنیم.

 

سفیر جمهوری افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان ما وارد فصل جدیدی از همکاری با کشور‌های منطقه و بین‌المللی  شده‌ایم، پس از خروج نیرو‌های خارجی ما در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم در دیدار با تاجران افغان در مشهد درباره انتقال سوخت و کالا به افغانستان با آن‌ها صحبت کردیم، مشهد قطب مناسب تجاری ما است.

 

وی ادامه داد: افغانستان این روز‌ها در دوران جدید و شرایطی سیاسی و اجتماعی تازه‌ای قرار دارد که دلیل آن صلح افغانستان است. حوادث تروریستی اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که ما بیشتر از هر زمان دیگری امروز به وحدت ملی نیازمندیم.

 

لیوال با اشاره به اینکه در چندماه اخیر افغانستان یک حرکت دیپلماتیک در سطح کشور‌های منطقه‌ای را آغاز کرده تا این کشور‌ها مشروعیت جنگ در افغانستان را ارزیابی کنند افزود: نتیجه‌های بسیار خوبی به دست آمده، کشور‌هایی مثل اندونزی، قطر، عربستان و چند کشور دیگر در سطح فتوا این جنگ را ضد ارزش‌های اسلامی دانسته‌اند، که ربطی به جهاد و اسلام ندارد ادامه این جنگ پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان فقط باعث کشته شدن مردم می‌شود.

 

وی ادامه داد: ایران در تمام این پروسه و اجماع بین المللی برای صلح در کنار مردم و دولت افغانستان ایستاد است، ایران هیچ گاه بازگشت افغانستان به سال‌های تلخ دهه نود یا چیزی به نام امارت اسلامی را نمی‌خواهد و رفتن به جنگ‌های داخلی که افغانستان را ده‌ها سال به عقب برد نمیخواهند.

 

ما نیازمند قانونی شدن روابط تجاری بین ایران و افغانستان هستیم

جابر انصار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد هم در این مراسم گفت: صبر و شکیبابی مهاجران افغانستان در مشهد باعث جایگاه امروز ما است.

 

وی ادامه داد: ما نیازمند قانونی شدن روابط تجاری بین ایران و افغانستان هستیم، امروز نیاز است تا ما همه طرح‌های خود را به منظور سهولت در تجارت آماده کنیم و با دوستان ایرانی شریک کنیم تا درباره آنها به جمع بندی برسیم.

 

انصار با اشاره به انجام فعالیت‌هایی برای تاسیس شورای عالی مهاجران گفت: این شورا باید از تمام قومیت‌های افغانستان نمایندگی کند، 

 

این دیپلمات افغانستانی در ادامه با اشاره به آغاز واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد افزود: درباره واکسن با کمیساریا صحبت کردیم، و طبق توافق ما و اداره اتباع قرار است که همه مهاجران افغانستانی چه آنهایی که مدارک اقامتی دارند و چه آنها که ندارند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->