شمسایی: آقاپور مزد تلاشش را گرفت سالار آقاپور بهترین بازیکن جوان فوتسال جهان شد هشتمی کشتی خراسان‌رضوی در بین ۳۵ استان کشور! ماشاریپوف به دنبال تمدید قرارداد با استقلال سه مسابقه امروز لیگ برتر فوتبال زیر ذره‌بین ناظران ویژه(۸ خرداد ۱۴۰۳) افشای نام داورانی که از نکونام شکایت کردند| برادران حیدری در صدر باشگاه استقلال ستاره عراقی را نمی‌خواهد پرچمداران ایران در المپیک پاریس مشخص شدند بازگشت یزدانی به تشک کشتی افشاگری پورموسوی در خصوص اتفاقات بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان+ ویدیو نابسامانی در تیم ملی جودو پخش زنده بازی النصر و الاتحاد در لیگ عربستان (۷ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بانوی مشهدی در راس کمیته مستریونیورس پیروانی خطاب به سرخپوشان: جواب نکونام را ندهید درویش تحت فشار هواداران پرسپولیس ادعای بیرانوند و نعمتی در رختکن: در پرسپولیس می‌مانیم اوسمار ریسک می‌کند یا احتیاط؟ موضع گیری سرخپوشان علیه داور بازی! گولسیانی با پرسپولیس در قزوین
سرخط خبرها

گزارش دنیای ورزش از ۴۸ سال قبل و بسکتبال مشهد

  • کد خبر: ۶۸۳۳۱
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
گزارش دنیای ورزش از  ۴۸ سال قبل و بسکتبال مشهد
گزارش مجله دنیای ورزش سال ۵۲ از مسابقات بسکتبال جوانان مشهد را بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بهار ۴۸ سال پیش بود که رقابت‌های بسکتبال جوانان، جام غلام‌حیدر بهارزاده، از پیشکسوتان و مربیان بسکتبال خراسان، در مشهد برگزار شد. جامی که در آن بسیاری از استعداد‌ها و ستاره‌های آینده بسکتبال مشهد ظهور و بروز پیدا کردند و به همین دلیل بود که مجله دنیای ورزش در سال ۵۲ نگاه ویژه‌ای به این مسابقات داشت. دنیای ورزش آن سال در گزارشی به قلم خلیل ظهورکاری که خود از بسکتبالیست‌های مشهدی بود و در حوزه قلم و رسانه هم دستی داشت، به این رویداد پرداخته است. مسابقاتی که دست‌آخر به فینال جذاب راه‌آهن و لکوموتیو، ۲ تیم نامدار بسکتبال خراسان در آن سال‌ها، رسید و این راه‌آهن بود که فاتح نبرد تجربه و جوانی شد. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را از نظر خواهید گذراند.


راه‌آهن با لوکوموتیو قهرمان شد!

جامعه ورزش خراسان بار دیگر خاطر مربی ورزش فقید خراسان، غلام‌حیدر بهادرزاده، را گرامی داشت. بهادرزاده نامی است آشنا در ورزش این خطه قهرمان‌پرور است که در گذشته‌ای نه‌چندان دور با پیکری استوار و عزمی نامحدود کمر به پرورش نسل جوان این استان بست و قهرمانانی افتخارآفرین پرورش داد که گروهی از آنان مربیان امروز استان‌اند که هر یک در راه استاد خویش گام برمی‌دارند. هیئت بسکتبال خراسان نیز برای ارج‌نهادن به زحمات مربی فقید ورزش خراسان یک دوره مسابقات بسکتبال جوانان به‌نام جام غلامحسین بهادرزاده بین بازیکنان متولد ۱۳۴۰ به بالا برگزار کرد. در این مسابقات ۱۲ تیم حضور داشتند که به‌صورت دوحذفی مسابقات را برگزار کردند.


فرصت نیکو برای جوانان

برگزاری مسابقات بسکتبال جوانان فرصتی باارزش بود تا تیم‌های جوان مشهد رودرروی یکدیگر قرار گیرند و چهره‌های امید در راستای تدارک تیم خراسان برای شرکت در مسابقات قهرمانی ایران شناخته شوند. از آغاز تیم‌های دانشگاه، پاس، راه‌آهن، لکوموتیو و تاج با بهره‌گیری از چهره‌های جوان و باتکنیک مشهد مدعیان بزرگ این جام بودند، ولی غیبت دانشگاه در این مسابقات فرصتی بود تا تیم جوان تاج به دور یک‌چهارم نهایی برود. در جمع ۴ تیم دوره نیمه‌نهایی، لکوموتیو تیمی بود باقدرت و پرتحرک و دیدار بزرگ این تیم مقابل پاس که با نتیجه ۴۲ بر ۳۹ به پیروزی رسید، ازجمله بازی‌های جالب دوره مقدماتی بود.

 

یغمایی‌پور، زهی، اولیا، یغمایی و احمدیان چهره‌های جوان و ثابت تیم پیروز بودند که می‌توان گفت زیربنایی است استوار برای آینده بسکتبال خراسان. پاس در این دوره از مسابقات به‌علت غیبت چند مهره بزرگ و آماده‌نبودن بازیکنان، به مقام سومی قناعت کرد، درحالی‌که جواد شاکری، غلام حق‌نیا و جواد محدث، بزرگان این تیم، در راه رسیدن به این مقام رنج بسیار متحمل شدند.


بازشناسی تیم‌های مدعی

تاج ازجمله تیم‌های تحول‌یافته است که فقط یک مقام دومی در جام انقلاب به‌دست آورد. جلیل ابراهیمی از چهره‌های پرتحرک این تیم بود. راه‌آهن که در این دوره به مقام قهرمانی رسید، از چهره‌های ثابت و صاحب‌نام بسکتبال استان شکل گرفته بود. محمود الهیاری، محمد منتظری، مسعود شفا، محمود پدرامی و امیر ابراهیمی ۵ یار اصلی این تیم بودند که بدون شکست به مقام قهرمانی رسیدند. در دیدار نهایی این مسابقات تیمسار نوروزی، سرپرست شهربانی‌های خراسان؛ آقای جعفریان، مدیرکل تربیت‌بدنی؛ سرهنگ امین رضوی، رئیس هیئت؛ محمد کریمی، کارشناس تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش‌وپرورش؛ و ۱۰۰۰ تماشاگر حضور داشتند.


دیدار اوج و پیروزی راه‌آهن

دیدار ۲ تیم با رقابت فشرده لکوموتیو مقابل راه‌آهن آغاز شد و با بهره‌گیری از موقعیت‌های جالب، جوانان این تیم بار‌ها موفق به کسب امتیاز شدند و نیمه اول با نتیجه ۲۷ بر ۲۴ خاتمه یافت، ولی در نیمه دوم درخشش مشکینیان و اولیازاده و همکاری جالب یغمایی‌پور سبب شد که این فاصله جبران شود و در ۵ دقیقه پایان، هر ۲ تیم در امتیاز ۴۷ مساوی شوند. ۲ مدعی مقام قهرمانی تا دقایق پایانی مسابقه با رقابتی فشرده بازی را تعقیب می‌کردند، ولی سرانجام لکوموتیو با نتیجه ۶۹ بر ۶۱ مغلوب تجربه راه‌آهن شد. در این مسابقه محمد منتظری، الهیاری و پدرامی از راه‌آهن، یغمایی‌پور، مشکینیان، اولیازاده و زهی بیشتر امتیازات را برای تیم خود کسب کردند.


قهرمان پنالتی

در خلال این مسابقات یک دوره مسابقه پنالتی بین تیم‌های حاضر برگزار شد که درنتیجه تیم راه‌آهن با ۱۸۷ پرتاب مقام اول، تاج با ۱۵۶ پرتاب دوم و آرارات با ۱۵۴ پرتاب سوم شدند. در رشته انفرادی محمود پدرامی با ۴۷ پرتاب، محمود الهیاری با ۴۳ پرتاب و آرا کارامیان با ۳۸ پرتاب از مجموع ۵۰ پرتاب مقام‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->