وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

درباره سریال‌هایی که بخشی از هویت ما شده‌اند

  • کد خبر: ۶۹۳۸۳
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
درباره سریال‌هایی که بخشی از هویت ما شده‌اند
در ادامه قصد داریم به ۳ نمونه برجسته از سریال‌های محبوبی بپردازیم که در این سال‌ها مردم جهان با آن زندگی کرده‌اند و شخصیت‌هایش را جزئی از خانواده خود می‌دانند.
مهدی حسینی | شهرآرانیوز - آن روز صبح هیچ‌وقت از یادم نمی‌رود. طبق معمول ساعت۶ از خواب بیدار شده بودم که بروم مدرسه، اما هیچ دل و دماغ نداشتم. البته من هیچ‌وقت حس مدرسه نداشتم، ولی آن روز یک طور دیگر اینرسی سکون بر وجودم غلبه کرده بود. بالأخره به‌زور خانواده راهی شدم. وقتی رسیدم به مدرسه، دیدم بقیه هم حال خوشی ندارند. زامبی‌وار و بهت‌زده و بدون هیچ شور و شوقی در حال قدم‌زدن بودند. انگار همه‌جا گرد مرگ پاشیده بودند. هیچ‌کس باورش نمی‌شد قهرمان زندگی همه‌مان مرده و ما را با آن حس خلأ درونی تنها گذاشته باشد. سؤال پس صورت‌های مات و مبهوت بچه‌ها این بود که مگر می‌شود شرلوک هلمز مرده باشد؟ همان هلمز زیرک که مدام تغییر قیافه می‌داد، سخت‌ترین پرونده‌ها را سریع حل می‌کرد و مجرمان را یکی‌یکی به زندان می‌فرستاد.
چطور ممکن بود موریارتی بتواند هلمز را شکست دهد؟ نمی‌دانم اقتضای سنمان بود یا به‌علت محدودبودن تعداد شبکه‌ها و فیلم و سریال‌هایی که به دستمان می‌رسید، یا واقعا اگر الان هم برای اولین‌بار با جرمی برت در نقش هلمز آشنا شویم، باز همان اثر را بر وجود ما می‌گذارد و جزئی از خانواده‌مان می‌شود؟ هرچه بود، حسی که ما با سریال‌هایی، چون ماجرا‌های شرلوک هلمز، قصه‌های جزیره، آن شرلی و... تجربه کردیم، زیستن و بزرگ‌شدن با آن شخصیت‌ها بود. حالا فرض کنید به‌جای یک شهر، یک استان، یک کشور یا حتی یک قاره، کل جهان چنین حسی را با یک سریال تجربه کنند. این همان پدیده‌ای است که امروزه و با رشد فناوری میسر شده است و سایت‌های مختلف اینترنتی، وی‌اودی‌ها و... آن را میسر کرده‌اند و دوره طلایی سریال‌های تلویزیونی را رقم زده‌اند. در ادامه قصد داریم به ۳ نمونه برجسته از سریال‌های محبوبی بپردازیم که در این سال‌ها مردم جهان با آن زندگی کرده‌اند و شخصیت‌هایش را جزئی از خانواده خود می‌دانند.


دوستان | Friends
زمان پخش: ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴

 

درباره سریال‌هایی که بخشی از هویت ما شده‌اند

 

سریال «دوستان» یکی از سریال‌های موفق کمدی موقعیت یا همان سیت‌کام است که ۱۰سال از کانال ان‌بی‌سی پخش شد و هنوز هم برخی شبکه‌ها آن را بازپخش می‌کنند. سریالی درباره ماجرا‌های زندگی ۶ دوست در محله منهتن نیویورک. ریچل در لباس عروس وارد کافه هم‌نشینی این دوستان می‌شود و به همین راحتی ما وارد زندگی‌شان می‌شویم. جنس روابط این ۶ شخصیت، شوخی‌های کلامی که با ضرباهنگ مناسبی پشت سر هم ادا می‌شدند، کاریزمای بازیگران که هر یک بعد‌ها برای خود به برند تبدیل شدند و داستان عاشقانه‌های سریال چنان جایی در دل بینندگان باز کرد که در هنگام پخش آخرین قسمت آن ۵/۵۲میلیون آمریکایی به تماشای آن نشستند. سریال «دوستان» بین منتقدان هم بسیار محبوب شد و درمجموع در ۶۲رشته جوایز امی نامزد شد و فصل هشتم آن توانست عنوان بهترین سریال کمدی سال را از آن خود کند. همین موفقیت‌ها باعث شد بازیگران بزرگی، چون برد پیت و ریز ویترسپون و... در برخی اپیزود‌های آن به‌عنوان مهمان حاضر شوند. بسیاری از اصطلاحات به‌کاررفته در این سریال همچنان ورد زبان جوانان است و حتی به کسانی که عاشق همدیگرند، اما به هم نمی‌رسند، می‌گویند رابطه راس و ریچلی دارند. حالا اپیزود تازه‌ای از این سریال با عنوان «تجدید دیدار دوستان» بعد از ۱۷سال روی شبکه اچ‌بی‌اورفته است و همه برای دیدنش هیجان‌زده‌اند.


 

گم‌شدگان |Lost

زمان پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰

 

درباره سریال‌هایی که بخشی از هویت ما شده‌اند

 

 
پخش سریال «دوستان» از سال ۱۹۹۴ شروع شده بود و با تأخیر به ایران رسید، اما سریال «گم‌شدگان» را می‌توان سرآغاز دوران تازه‌ای از سریال‌سازی دانست که به دوران طلایی تلویزیون مشهور شده است. چون از یک طرف جلوه‌های ویژه رایانه‌ای مقرون‌به‌صرفه شده بود، از طرف دیگر بازیگران سینمایی پا به عرصه سریال‌ها گذاشته‌بودند و مهم‌تر از همه بستر‌های عرضه سریال و فیلم‌ها با توسعه اینترنت، به کل جهان گسترش پیدا کرده‌بود. تا جایی که در ایران هم دوستان همپای آمریکایی‌ها قسمت‌های سریال را دنبال می‌کردند. ویژگی سریال «گم‌شدگان» تغییر مدام زاویه نگاه به روایت بود. به‌ظاهر یک حادثه ساده رخ داده است. هواپیمایی سقوط کرده است و مسافرانش در جزیره‌ای ناشناخته گرفتار شده‌اند. اما با پیگیری داستان زندگی هریک از شخصیت‌ها، درمی‌یابیم حضور آن‌ها در جزیره اتفاقی نیست و سرنوشت مشخصی در انتظار هریک از آن‌هاست. ظرافت خاص «گم‌شدگان» در تغییر زاویه نگاه مخاطب به شخصیت‌ها و مدیریت اطلاعات است. مثلا شما در چند قسمت سویه‌هایی از شخصیت کیت دیده‌اید و فکر می‌کنید او را می‌شناسید، اما ناگاه در یک قسمت اطلاعات جدیدی از او به دست می‌آورید که به‌کلی دیدگاهتان را تغییر می‌دهد. این موضوع درباره همه شخصیت‌ها صادق است و جنبه‌ای مرموز به هریک از آن‌ها می‌دهد.
 
کارگردان و نویسنده به این هم بسنده نکرده بودند؛ بعد از استقرار بازماندگان در جزیره، مشخص می‌شود جزیره ساکنانی دارد و دودی عجیب و سیاه‌رنگ در جزیره حرکت می‌کند. ما ابتدا این ساکنان را به‌عنوان مهاجم می‌شناسیم، اما با تغییر زاویه ماجرای سقوط هواپیما در جزیره، این بازماندگان سانحه هستند که در مقام متجاوز قرار می‌گیرند. یعنی درست وقتی فکر می‌کنی همه روابط را شناخته‌ای، همه‌چیز به‌کلی تغییر می‌کند.



بازی تاج و تخت | game of thrones
زمان پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹

 

درباره سریال‌هایی که بخشی از هویت ما شده‌اند

 
شاید زمانی که نسخه سینمایی «ارباب حلقه‌ها»‌ی پیتر جکسون با آن جلوه‌های ویژه عجیب‌وغریب در سال۲۰۰۱ روی پرده رفت، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ۱۰سال بعد هزینه‌های جلوه‌های ویژه آن‌قدر کاهش پیدا کند و مخاطب تلویزیون چنان زیاد شود که اثری در آن سطح در تلویزیون ساخته شود. این اتفاق در سال۲۰۱۱ رخ داد و سریالی فانتزی در ۷کشور مختلف و با تیم‌های عظیم تولید جلو دوربین رفت تا ماجرا‌های سرزمین پادشاهی هفت‌اقلیم و نبرد بین آدمیان برای تصاحب تاج و تخت از یک سو و نزدیکی زمستان و یورش موجوداتی اهریمنی از پس دیوار بلند هزاران‌ساله را از سوی دیگر به تصویر بکشد. یک فانتزی سرشار از شخصیت‌های جذاب، لوکیشن‌های چشم‌نواز، جنگ‌های نفس‌گیر و اژدهایان اساطیری که همه دست‌مایه‌های لازم برای تبدیل‌شدن به اثری محبوب را در خود داشت و موفق هم شد بسیاری از رکورد‌ها را جابه‌جا کند. ازجمله این رکورد‌ها می‌توان به میزان فروش، بیشترین هزینه ساخت یک سریال، بیشترین تعداد تماشاگر درام، بیشترین دانلود غیرقانونی و... اشاره کرد.
 
برتری این سریال نسبت به نمونه‌های قبلی که ذکر کردیم، در بی‌انتهابودن دنیای آن است. هریک از شخصیت‌های زنده‌مانده در آخرین اپیزود سریال می‌توانند دستاویزی برای ساخت ادامه آن باشند. همین الان هم پیش‌درآمدی با عنوان «خانه اژدها» در حال ساخت است و سال۲۰۲۲ از شبکه اچ‌بی‌او پخش خواهد شد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->