سرخط خبرها

«سی‌بی‌آر»؛ روزنه امید معلولان

  • کد خبر: ۶۹۵۶
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
«سی‌بی‌آر»؛ روزنه امید معلولان
گفت‌وگو با مدیر تنها پایگاه سلامت اجتماعی منطقه

شهرکی - حدود 10سال آخر خدمتش را در سازمان بهزیستی به‌عنوان سرپرست مجتمع خدمات بهزیستی کنار صدمتری بوده و همچنین چند سالی سرپرست کودکان خیابانی در مرکزی واقع در خیابان شهید رستمی بوده است. سال‌های آخر خدمت هم در مجتمع پالیزکاران محله مصلی بوده و به‌نوعی عمرش را در همین منطقه گذرانده است. پایگاه سلامت اجتماعی «پویان» را در محله اروند راه می‌اندازد که در کنار ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طرح «سی‌بی‌آر» را نیز در آن اجرا می‌کند. طرحی بین‌المللی برای معلولان که توان‌بخشی آن‌ها مبتنی بر جامعه است تا این افراد همچون دیگر شهروندان از فرصت‌های برابر برخوردار شوند. در بخش نخست گفت‌وگو علی محمد ایوبی، مدیر این مرکز، از «سی‌بی‌آر» و زیرپوشش بودن 2هزار و 800معلول می‌گوید.


چرا محله اروند را برای راه‌اندازی مرکز انتخاب کردید؟
بعد بازنشستگی‌ام از سازمان بهزیستی با پیشنهاد سازمان توافق شد که در این قسمت شهر این مجتمع را دایر کنم. مهر سال1396 بعد اخذ مجوز‌ها و تأیید محل شروع به کار کردم. یک بخش کارم، سی‌بی‌آر است. این سی‌بی‌آر توان‌بخشی معلولان مبتنی بر جامعه است. با هر درصدی از معلولیت و هرگونه معلولیتی شامل جسمی ، حرکتی و... سی‌بی‌آر معلولان برنامه ای جهانی است که در کشور ما مربوط به معاونت امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی می‌شود. در مشهد دو مجتمع یکی در محله امام هادی(ع) و دیگری شهرک شهیدرجایی هستیم که در این زمینه فعالیت داریم.


«سی‌بی‌آر» در چه مکان هایی اجرا می‌شود؟
2هزار و 800معلول را زیرپوشش داریم. بخش احمدآباد، رضویه، ملک‌آباد، نیشابور، دیزباد، رباط سفید، رضویه تا نزدیک سرخس، بخش مرکزی یعنی دهستان کنه‌ویست را هم زیرپوشش داریم و دهستان کبودآباد و... . البته شناسایی جدید هم داریم تا آن‌هایی که تشکیل پرونده نداده و دچار معلولیت شده‌اند بعد معرفی به کمیسیون پزشکی، برایشان تشکیل پرونده می‌دهیم. برای محله‌های شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر هم فعلا طرح ارتقای سلامت اجتماعی را انجام داده و در صددیم که بعد اخذ مجوز، سی‌بی‌آر را برای این محله‌ها نیز اجرا کنیم.


سی‌بی‌آر قرار است چه کاری برای معلولان انجام بدهد؟
در سی‌بی‌آر هم آموزش پیشگیری از معلولیت است. یعنی تسهیلگر، هم به فرد معلول و هم خانواده‌اش آموزش‌های لازم را می‌دهد که به‌عنوان مثال با معلول جسمی و ذهنی چطور رفتار شود و...

 

آموزش‌ها هر چند وقت یک‌بار انجام می‌شود؟
بر اساس ضرورت انجام می‌شود. ما حتما در ماه یک‌بار آموزش را داریم. علاوه‌برآن آموزش بیرون از خانواده هم داریم. در مسجد، بسیج و... دسته‌جمعی است. علاوه‌بر مواردی که گفتم آموزش برنامه توانمندسازی داریم. بیشتر در راستای اشتغال آن‌ها. کشاورزی، دامداری و... که با 4میلیون وام بتوانند کاری برای خود انجام بدهند.


جامعه معلولان شما متنوع و مختلف است. چطور برای اشتغال و آموزششان برنامه‌ریزی می‌کنید؟
آن چیزی که مربوط به سی‌بی‌آر است سعی می‌کنیم در اشتغال برویم به‌سراغ معلولان خفیف و آن‌ها که توانایی انجام کاری را دارند. برای معلولان جسمی شدید مناسب‌سازی محیطی داریم. مثلا سرویس بهداشتی، حمام و... منزلشان با هزینه سازمان بهزیستی یا مشارکت محلی متناسب با وضعیتشان می‌شود تا این معلول بتواند با ویلچر داخل سرویس برود.


می‌خواهید این معلول را از خانه بیرون بیاورید که احساس کند می‌تواند وارد اجتماع شود. چطور جامعه هدفتان را پیدا می‌کنید؟
بله. درباره نحوه شناسایی باید بگویم بر اساس آمار جهانی 2درصد جمعیت هر محدوده‌ای، معلول است. مثلا بخش رضویه که 36هزار نفر جمعیت دارد، 2درصد آن معلول هستند. این‌ها قبلا شناسایی شدند. تا جایی که امکان دارد شناسایی جدید را نیز انجام می‌دهیم. ما فراخوان می‌دهیم برای معرفی و خودمان هم دنبال شناسایی می‌رویم. این معلولیت حتما نباید نقص عضو باشد. مثلا کسی به‌مرور زمان نابینا شده یا احتیاج به عصا دارد و... ما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.


چه کسانی در این مسیر همراه شما هستند؟
درمجموع ما 29تسهیلگر محلی داریم و 6نفر هم تسهیلگر میانی داریم.


سازمان‌های مردم‌نهاد تا به حال با شما همکاری داشته‌اند؟
با بخشداری‌ها همکاری زیادی داریم. آموزش و پرورش، مراکز بهداشت و... . این‌ها شرکای کاری ما هستند و جزو شورای توان‌بخشی محسوب می‌شوند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->