رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است
سرخط خبرها

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

  • کد خبر: ۷۰۰۹۴
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
  • ۱
معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر
موشک‌های بالستیک بومی یکی از مولفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند. در این گزارش ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی معرفی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قدرت موشکی جمهوری اسلامی که امروزه به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت کشورمان در جهان مطرح است، قدرتی است که ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت عاریه‌ای از کشورهای دوست و همسایه برای مقابله با دشمن بعثی در جگ هشت ساله به دست آمد، اما با تلاش‌های متخصصان در دوران دفاع مقدس این دانش در سال‌های جنگ کم کم رنگ و بوی بومی به خود گرفت و تلاش‌هایی نیز برای ساخت موشک‌های بومی انجام شد.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران، شاخص‌ترین فردی است که در ایجاد و توسعه قدرت موشکی ایران نقش بسزایی دارد. او به همراه دیگر متخصصان جوان کشورمان با پایان جنگ تحمیلی، طراحی و ساخت انواع موشک‌های بومی را در دستور کار قرار داد.

 

طیف موشک‌های بومی از موشک‌های کوتاه برد آغاز شد و کشورمان امروزه به موشک‌هایی دست یافته که نه تنها مرزهای خود را تحت پوشش قرار می‌دهد، بلکه سایه این موشک‌ها بر روی رژیم صهیونیستی نیز افتاده است. این موشک‌های به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشورهایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

مهم‌ترین نکته‌ای که بارها از سوی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام شده این است که ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم و برنامه‌های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می‌‎کنیم. یکی از نقاط اوج این فناوری را می‌توان در موشک‌های بالستیک دانست که جمهوری اسلامی ایران به لبه فناوری در این زمینه رسیده است.

 

اقتدار منطقه‌ای و عوامل موثر در حفظ و تقویت آن امروزه یکی از اصول اساسی قدرت به شمار می‌روند؛ اگر همه این عوامل دست به دست همدیگر دهند آنگاه مولفه‌ای به نام قدرت شکل می‌گیرد. هنگامی که این مولفه‌های قدرت را در قالب سیاسی کشورمان بررسی می‌کنیم آنگاه بهتر متوجه می‌شویم که اقتدار منطقه‌ای چه تاثیری در ارتقای جایگاه یک کشور در تمامی عرصه‌های موجود دارد. این قدرت به خصوص طی چند سال اخیر با رشد و ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از طریق توان موشکی توانسته تا حد زیادی این اقتدار را به منصه ظهور بگذارد.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

موشک‌های بالستیک ایران؛ تیرهای زهرآگین ایران بر پیشانی دشمنان

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و صنایع دفاعی وابسته به آن‌ها چندین سال است که در همه زمینه‌ها به خودکفایی رسیده‌اند که حوزه موشکی و به ویژه موشک‌های بالستیک از آن جمله هستند. در ادامه با ۵ نوع از این موشک‌ها آشنا می‌شویم.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

موشک قیام

موشک بالستیک میان بُرد قیام روز ۲۹ مرداد سال ۱۳۸۹ همزمان با افتتاح رسمی نیروگاه اتمی بوشهر و با حضور مسئولان دفاعی کشورمان رونمایی شد. هر کدام از موشک‌ها و تسلیحات با یک ایده خاص ساخته می‌شوند، به گفته فرماندهان نظامی کشورمان این موشک با ایده پردازی سردار طهرانی مقدم و برای نابودکردن رژیم صهیونیستی ساخته شده است. موشک قیام برای نخستین بار در رزمایش اقتدار ولایت آزمایش شد.

 

طول: ۱۱/۵ متر.

 

قطر:۹ /۰ متر.

 

وزن: ۶ تُن که ۶۵۰ کیلوگرم از آن وزن کلاهک موشک است.

 

موتور: تک مرحله‌ای سوخت مایع.

 

سقف پروازی: ۲۰۰ کیلومتر.

 

برد عملیاتی: ۸۰۰ کیلومتر(توان رسیدن به نزدیکی دریای مدیترانه و رژیم صهیونیستی).

 

ویژگی‌ها: عدم امکان ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن توسط سامانه‌های ضد موشکی، استفاده از آلیاژ جاذب امواج راداری، کلاهک این موشک نیز از نوع سه تکه MIRV، کلاهک بارانی و شدیدالانفجار و عدم استفاده از بالک در بدنه موشک.

 

عملیات: پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با حملات سنگین موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکایی را در پاسخ به ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در نیمه شب چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ مورد هدف قرار داد. در جریان این حمله طبق معمول یگان‌های موشکی زمین به زمین سپاه در نوک پیکان تهاجم بودند. بر اساس تصاویری که از این عملیات منتشر شد، دو نوع موشک قیام و موشک‌هایی از خانواده فاتح در این حمله استفاده شده است. هدف اول پایگاه عین الاسد در استان الانبار و هدف دوم پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق بوده است.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

موشک خرمشهر

موشک بالستیک خرمشهر ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ و در رژه سالانه نیروهای مسلح در مقابل حرم مطهر امام خمینی (ره) از مقابل جایگاه رژه رفت تا بدین گونه از آن رونمایی شود. سردار حاجی زاده گفته بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آن را به صورت اختصاصی برای هوافضای سپاه طراحی کرده و ساخته است. نسل دوم این موشک نیز ساخته شده است که در برخی قسمت‌ها مانند شکل کلاهک با نسل نخست آن تفاوت دارد.

 

طول: ۱۳ متر.

 

قطر: ۱/۵ متر.

 

وزن: ۲۰ تُن که ۲ تُن از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است.

 

موتور: سوخت مایع.

 

سرعت حرکت: بیش از ۱۵ ماخ.

 

برد عملیاتی: ۲ هزار کیلومتر.

 

ویژگی‌ها: عدم وجود بالک در بدنه، سرعت حرکت بسیار بالا، کلاهک قابلیت حمل کلاهک‌های چندگانه، کلاهک هایپرسونیک، قدرت انفجار و دقت بسیار بالای اصابت، توان عبور از سامانه‌های دفاعی و ضد موشکی دشمنان و بسیاری قابلیت‌های دیگر.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

موشک سجیل

سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که ۲۲ آبان ماه سال ۸۷ با حضور سردار محمدنجار وزیر وقت دفاع با نام پروژه عاشورا رونمایی و با موفقیت آزمایش شد که باعث ایجاد تحولی عظیم در صنعت موشکی ایران شد. این موشک در دو نوع با نام‌های سجیل ۱ و ۲ ساخته شد.

 

طول: ۱۷/۵۷ متر.

 

قطر: ۱/۲۵ متر.

 

وزن: ۲۳ تُن که ۱۰۰۰ کیلوگرم از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است.

 

موتور: سوخت جامد دومرحله‌ای.

 

برد عملیاتی: ۲۵۰۰ کیلومتر.

 

سقف پروازی: ۲۵۰ کیلومتر.

 

سرعت برخورد به هدف: ۴۳۰۰ متر بر ثانیه.

 

سامانه هدایت: اینرسی با دقت بالا که می‌تواند اهداف را با دقت کمتر از ۲۰ متر هدف قراردهد.

 

ویژگی‌ها: زمان آماده سازی بسیار کم، شتاب بالا در هنگام پرتاب و شلیک، استفاده از سیستم ناوبری جدید و سنسورهای بسیار پیچیده، عدم امکان ردیابی توسط دشمن و توان عبور از سد سامانه‌های دفاعی همچون پاتریوت و گنبد آهنین.

 

معرفی ۵ موشک بالستیک قدرتمند ایرانی + مشخصات و تصاویر

 

موشک عماد

موشک بالستیک عماد یکی از موشک‌های بالستیک ساخت صنایع دفاع کشورمان است که ۱۹ مهرماه سال ۹۵ با حضور مسئولان دفاعی کشورمان همچون سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی و معرفی شد. البته این موشک یک سال قبل از رونمایی یعنی در سال ۱۳۹۴ آزمایش شده بود.

 

طول: ۱۵ متر.

 

قطر: ۱/۲۵ متر.

 

وزن: ۱۷ تُن که ۷۵۰ کیلوگرم از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است.

 

موتور: سوخت مایع دومرحله‌ای.

 

برد عملیاتی: بازه ۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتری تا ۲ هزار کیلومتری.

 

ویژگی‌ها: سرعت بالای پیمایش، توان عبور از سامانه‌های دفاعی دشمن مانند آرو ۳، ضریب خطای بسیار پایین، مانورپذیری، قابلیت کنترل تا آخرین لحظات برخورد به هدف، قابلیت پرتاب از پرتابگرهای ثابت و متحرک و بسیاری از ویژگی‌های محرمانه.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
البته اینا 4 تا بود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->