بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جزئیاتی تازه از پیش‌مقاله واکسن کووایران برکت بعد از دریافت مجوز مصرف

  • کد خبر: ۷۰۵۹۰
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
جزئیاتی تازه از پیش‌مقاله واکسن کووایران برکت بعد از دریافت مجوز مصرف
واکسن کووایران برکت واکسنی است که بر اساس ویروس غیرفعال در حال توسعه است. تولیدکنندگان آن به تازگی پیش‌مقاله‌ای را درباره این واکسن منتشر کرده‌اند. در این مقاله مرور می‌کنیم که چه جزئیاتی از این واکسن کرونا منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز - واکسن کووایران برکت واکسنی است که بر اساس ویروس غیرفعال در حال توسعه است. تولیدکنندگان آن به تازگی پیش‌مقاله‌ای را درباره این واکسن منتشر کرده‌اند. در این مقاله مرور می‌کنیم که چه جزئیاتی از این واکسن کرونا منتشر شده است.


تعریفی کلی از فاز‌های آزمایشی واکسن‌ها


برای دانستن اثربخشی یک واکسن باید چندین تعریف ابتدایی را با هم مرور کنیم. هر واکسنی قبل از تولید و تزریق گسترده آن به مردم باید در سه فاز تحت آزمایشات بالینی قرار بگیرد.

اولین فاز آزمایشی هر واکسن، روی حیوانات اجرا می‌شود که اولین فاز واکسن کووایران برکت انجام شد. دومین فاز واکسن روی بخشی از انسان‌ها و حیوانات و فاز سوم، مرحله به مرحله با فاصله زمانی‌های متغیر روی انسان‌ها انجام می‌شود تا اثربخشی آن در زمان‌های متفاوتی بررسی شود. با این حال، گفته می‌شود که فاز دوم و سوم واکسن کووایران برکت با هم انجام شده و همچنان مقاله‌ای درباره این مطالعات منتشر نشده است.

 

جزئیاتی تازه از پیش‌مقاله واکسن کووایران برکت بعد از دریافت مجوز مصرف


پیش مقاله درباره واکسن برکت چه می‌گوید؟

تولیدکنندگان این واکسن با انتشار پیش‌مقاله‌ای با توضیحات نه چندان کامل در وبسایت «بیوآرکایو» (Biorxive) اعلام کرده‌اند که دوز اول و دوم این واکسن در مراحل بالینی روی حیوانات کاملا اثربخش است. در ابتدای این پیش‌مقاله آمده است که طی دستوری فوری برای تولید واکسنی اثربخش و ایمن برای جلوگیری از ابتلا به ویروس سارس-کوو-۲، واکسن کووایران برکت تولید شده است.

پس از این توضیحات، در این پیش‌مقاله دوز اول ۵ میکروگرم و دوز دوم ۳ میکروگرم ذکر شده است. همچنین متذکر شده‌اند که این واکسن روی آنتی‌بادی‌های موش، خرگوش و نخستی‌های غیرانسانی تحت آزمایش بوده و این نتایج نشان داده است که این واکسن روی خوکچه هندی، خرگوش، موش و میمون‌ها اثربخش بوده است.

همچنین گفته شده که میمون رزوس پس از تزریق دو دوز ۵ و ۳ میکروگرم ایمنی کامل از خود نشان داده است. در انتهای مختصر این پیش‌مقاله ذکر شده است که با وجود این نتایج، «واکسن کووایران برکت واکسنی است که می‌تواند برای جلوگیری از همه‌گیری بیماری کویید-۱۹ استفاده شود.»

واکسن‌هایی که بر اساس ویروس‌های غیر فعال یا کشته شده ساخته می‌شوند می‌توانند در بدن فعال نشوند و سلول‌ها فقط برای آن آنتی‌بادی تولید کنند تا در برابر بیماری مربوطه مقاوم شوند. یکی از مزیت‌های چنین واکسن‌هایی این است که بدن نسبت به تمامی بخش‌های ویروس مقاوم می‌شود و آنتی‌بادی تولید می‌کند و می‌تواند حتی نسبت به جهش‌های بعدی ویروس مقاوم شود.

تمامی واکسن‌ها به یک ماده کمکی نیاز دارند تا سلول‌های ایمنی بدن را فعال کنند. ماده کمکی این واکسن نمک‌های آلومینیوم مانند آلومینیوم هیدروکسید است که می‌تواند گلبول‌های سفید بدن را به اندازه کافی، نه کمتر و نه بیشتر فعال کنند تا نسبت به ویروس کشته شده واکنش نشان دهند.

در ادامه این پیش‌مقاله توضیح داده می‌شود که برای ساخت این واکسن، نوع خاصی از سلول‌های میمون آفریقایی را به ویروس سارس-کوو-۲ آلوده کردند و پس از آلودگی کامل، درون این سلول‌ها را با روش cDNA بررسی و RNA را استخراج کردند. پس از این بررسی‌ها، نوبت به کشتن سلول‌ها می‌رسد. این سلول‌ها با ماده‌ای به نام بتا-پروپیولاکتون کشته شده‌اند که استفاده از آن در مقادیر زیاد می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی را برای انسان‌ها به وجود آورد. اما در ادامه توضیح داده شده است که این ویروس‌ها پس از کشته شدن با روشی فیلتر و خالص می‌شوند و مقدار بسیار کمی از این ماده را در خود نگه می‌دارند. پس از کشتن ویروس‌ها، نوبت به افزودن ماده کمکی می‌رسد و همانطور که گفتیم این مواد نمک‌های آلومینیوم هستند. حالا واکسن آماده وارد شدن به مرحله آزمایشات بالینی است.

فاز اول این واکسن در دو مرحله انجام می‌شود تا تمامی خطرات آن را بررسی کنند. در مرحله اول خطر مسمومیت در دوز‌های بالا را روی موش، خرگوش و خوکچه هندی بررسی کردند. این مرحله با موفقیت کامل سپری شد و فاقد هر گونه مسمومیت در اعضای حیاتی بدن مانند قلب، کبد و کلیه بود. مرحله دوم که برای بررسی ایمنی بدن انجام می‌شود، روی میمون‌ها اجرا شد. این مرحله نیز با موفقیت سپری شد و بدن میمون‌ها بایمنی کاملی را نسبت به ویروس سارس-کوو-۲ نشان دادند و هیچ مشکلی در قلب، کبد و کلیه آن‌ها دیده نشد.

علاوه بر این نشان داده شد که افزودن نمک آلومینیوم می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند. طبق مطالعات، تزریق دوز ۵ میکروگرم از ویروس کشته شده و نمک آلومینیوم، مقدار زیادی ایمنی سلولی نسبت به این ویروس در حیوانات ایجاد می‌شود و تا کنون مشکلی در آزمایشگاه پیش نیامده است.


آیا داده‌های پیش‌مقاله معتبر است؟

باید بدانیم مقالاتی که در وبسایت‌های آرکایوی مانند بیوآرکایو قرار می‌گیرند فاقد هر گونه اعتبار هستند و برای بررسی و تایید دانشمندان مطرح دنیا در این پایگاه‌ها قرار می‌گیرند. ظاهراً فاز دوم و سوم این واکسن بدون ارائه مقاله معتبر و تایید شده‌ای در حال اجرا است و همچنان توضیحی از سمت وزارت بهداشت داده نشده است. به علاوه، این واکسن بر پایه ویروس غیر فعال توسعه یافته است و به این معنی است که دارای عوارضی مانند تب و لرز، تنگی نفس، تندشدن تنفس، تورم مفاصل، اسهال، استفراغ، درد شکم و سایر عوارض ابتلا به بیماری کویید-۱۹ است.

نکته مهم اینجاست که به هر حال، قشر عظیمی از جامعه بدون مطالعه و دانستن این عوارض در فاز‌های مطالعاتی آن شرکت می‌کنند و ریسک بسیار بالایی را بدون آگاهی متحمل می‌شوند. از طرفی نیز همه مردم منتظر شفاف‌سازی و توضیحات کافی درباره این واکسن ایرانی هستند و امیدوارند تا مسئولین بتوانند پاسخی برای سوالات داشته باشند و توضیحات واضحی درباره آن بدهند.

 

منبع: ویجیاتو

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->