امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم
سرخط خبرها

نگاهی به پیامد‌های یک «هزینه و فایده» کردن تاریخی!

  • کد خبر: ۷۰۷۹۰
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
نگاهی به پیامد‌های یک «هزینه و فایده» کردن تاریخی!
سخنان «حیدر مصلحی» درباره رد صلاحیت مرحوم هاشمی، بمب خبری این روز‌ها بود، با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای همراه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد، اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی صریحا اعلام کرد که در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال۱۳۹۲ اکبر هاشمی رفسنجانی به توصیه او رد صلاحیت شده است. مصلحی در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گوید در گزارشی به شورای نگهبان وقت، هاشمی رفسنجانی را برنده انتخابات پیش بینی کرده و با برشمردن «هزینه‌ها و فواید» تایید یا رد صلاحیت او را استدلال کرده و در نهایت گفته که رد صلاحیت او به نفع نظام و مصلحت آن است. این اظهارات مصلحی که به نوعی تایید اظهارات پیش‌گفته هاشمی‌رفسنجانی است، با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای همراه شده است.

 

در یکی از نخستین واکنش‌ها، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت‌به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهاد‌های قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»


بی سامانی سیاسی

همچنین غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، در گفتگو با «جماران» درباره اظهارات اخیر مصلحی گفت: «اصل این حرف درست است که ایشان رفته و گفته ساعت به ساعت دارد رأی آقای هاشمی بالا می‌رود و مصلحت نیست که ایشان رئیس جمهور شود. اما مگر آقای مصلحی معیارسنجش مصلحت نظام شده است؟!» علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز در‌این‌باره گفت: «من درباره صحت و سقم این ادعا بی‌اطلاعم. ظاهرا این مسئله‌ای بین ایشان و شورای نگهبان است، اما این‌گونه بیانات چه درست باشد و چه نباشد بیش از هر چیز نشان دهنده بی‌سامانی سیاسی و به انحراف رفتن حاکمیت مطلق قانون است. این گونه مسائل می‌تواند هشداری به افزایش ناهنجاری سیاسی در کشور باشد. این مسائل باید به‌صورت دقیق روشنگری شود.»


نگرانی از آینده مردم‌سالاری دینی

محسن هاشمی‌رفسنجانی نیز درباره عملکرد شورای نگهبان و ماجرای ردصلاحیت پدرش نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت که در بخش‌هایی از آن آمده است: «اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده، از جناب‌عالی درخواست تظلم‌خواهی دارم. شما بار‌ها فرموده‌اید «انقلاب را بدون مردم بی‌معنا می‌دانید»، اما به نظر اراده‌ای که در کشور درحال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند.»


بیگانگی شورای نگهبان با روش هزینه و فایده

آیت‌ا... سیدمحمدرضا مدرسی یزدی، عضو فق‌های شورای نگهبان، درباره اظهارات اخیر مصلحی و در پاسخ به انتقادات گفت: «بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه را که دوست داشته یا فکر کرده که این‌چنین است، تصویری از واقع دانسته است. روش هزینه و فایده از تصمیمات شورای نگهبان بیگانه است و شورای نگهبان براساس قانون اساسی و معیار‌های اصل ۱۱۵ بررسی، تحقیق و صحبت می‌کند.»


یک اصلاحیه؛ عقب‌نشینی مصلحی

به‌دنبال انتقادات گسترده از مصلحی، وی در پستی اینستاگرامی توضیحاتی را منتشر کرده که به‌نوعی عقب‌نشینی از سخنان جنجالی پیشینش است. در بخش‌هایی از این پست اینستاگرامی آمده است: «فیلم منتشرشده در فضای مجازی بخشی از نظرات این‌جانب درخصوص فرایند تایید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است. لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم، شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->