اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود
سرخط خبرها

پیش‌بینی افزایش ناگهانی قیمت گوشت در ماه‌های آینده

  • کد خبر: ۷۱۷۷۵
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
  • ۲
پیش‌بینی افزایش ناگهانی قیمت گوشت در ماه‌های آینده
افزایش صددرصدی کشتار دام مولد در استان، رشد ناگهانی قیمت گوشت را در ماه‌های آینده درپی دارد.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ اصل ماجرا تکراری است و بار‌ها دامداران آن را مطرح و رسانه‌ها منعکس کرده اند، با این حال تاکنون کسی این هشدار‌ها را جدی نگرفته است و بار‌ها شاهد افزایش جهشی قیمت محصولات دامی و فرآورده‌های آن بوده ایم. افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به افزایش هزینه‌های تولید گوشت و شیر می‌شود. در این شرایط، دامدار گریزی جز افزایش قیمت یا کشتار زودهنگام دام ندارد؛ اتفاقی که براساس آمار‌ها هم اکنون رخ داده است.

 

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان دهنده افزایش ۴۹درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. میزان عرضه گوشت در اردیبهشت۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۵۰درصد، برای بز و بزغاله ۳۳درصد، برای گاو و گوساله ۴۹درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ۸۵درصد و برای شتر و بچه شتر ۵۴درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (فروردین) در حدود ۶/۱ درصد افزایش داشته است.

 

برخی نشانه‌ها از افزایش کشتار دام مولد در ماه‌های اخیر حکایت دارد. اتفاقی که در اردیبهشت و خرداد رخ داد و نگرانی‌هایی را درباره وضعیت ذخیره ژنتیکی دام کشور به وجود آورد. ازسوی دیگر کشتار دام مولد به منزله کاهش زادوولد دام و درنتیجه کاهش عرضه گوشت در ماه‌های آینده است و می‌تواند موجب افزایش ناگهانی قیمت گوشت در آینده شود.

 

درحالی کشتار دام در کشور افزایش یافته است که براساس گزارش مرکز آمار ایران، انواع گوشت در یک سال اخیر ۶۹ درصد و در یک ماه اخیر ۵/۱ درصد گران شده است. به عبارتی افزایش کشتار، تأثیری بر کنترل روند گرانی گوشت نگذاشته است. اکنون در مشهد هرکیلوگرم ران گوساله به قیمت ۱۳۲ تا ۱۳۵ هزار تومان، هر کیلو شقه گوسفندی به قیمت ۱۱۵ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۳۳ هزار تومان، ران و گردن گوسفندی ۱۳۲ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۱۴۵ هزار تومان و هر کیلو فیله گوساله به قیمت ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این قیمت‌ها نسبت به سال گذشته، دست کم ۷۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی کشتار دام

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه میانگین کشتار دام در استان ما بیشتر از کشور است، می‌گوید: اگر میزان کشتار دام در کشور ۴۹ درصد زیاد شده، این میزان در خراسان رضوی به دلیل افزایش هزینه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. فرشید صراف دلیل افزایش کشتار دام در خراسان رضوی را افزایش هزینه‌های تولید بیان می‌کند و می‌گوید: در چند وقت اخیر قیمت بسیاری از نهاده‌های دامی افزایش فراوانی یافته و همین مسئله سبب شده است نگهداری دام بسیار سخت شود.

 

به عنوان نمونه در چند وقت اخیر قیمت کاه که کم ارزش‌ترین ماده غذایی دام است، به کیلویی ۴ هزار تومان هم رسیده است. قیمت سبوس هم از هزارو ۴۰۰ تومان به ۴ هزارو ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان افزایش یافته است. یونجه نیز اکنون کیلویی ۶ هزار تومان عرضه می‌شود. باتوجه به اینکه دولت فقط برای سه نهاده جو، ذرت و سویا اقدامات حمایتی انجام می‌دهد، در عمل افزایش قیمت سایر نهاده‌ها سبب شده است که هزینه اداره دامداری‌ها فوق العاده افزایش بیابد.

 

وی بیان می‌کند: همچنین این نکته را باید اضافه کرد که در برخی مواقع حمایت‌های دولت از همین سه نهاده نیز نوسان‌هایی دارد و گاه تمام نیاز‌های دامداری‌ها را پوشش نمی‌دهد. وی با بیان اینکه اکنون هزینه تمام شده هر کیلوگرم گوشت در دامداری‌ها ۱۰۸ هزار تومان است، می‌گوید: اگر ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی حذف شود، این مسئله درکنار گرانی سایر عوامل تولید، سبب می‌شود قیمت هرکیلوگرم گوشت در ۶ ماهه دوم سال احتمالا به ۲۰۰ هزار تومان هم برسد، از این رو از مسئولان تقاضا می‌کنیم که به منظور حمایت از تولید و مصرف کنندگان به صورت جدی مشکلات دامداران را برطرف کنند.

 

صراف با بیان اینکه با روند فعلی در آینده مجبور به واردات گوشت خواهیم شد، می‌گوید: نباید وضعیت بازار به گونه‌ای رقم بخورد که قادر به تامین نیاز داخلی نباشیم و بازار داخلی را دراختیار واردکنندگان قرار دهیم. وی با بیان اینکه دامداران در گذشته راهکار‌هایی را برای حمایت از تولید دام به دولت پیشنهاد داده اند، بیان می‌کند: پیشنهاد داده بودیم که دولت به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت گوشت و فرآورده‌های دامی را آزاد کند و یارانه مربوط را مستقیم به حساب شهروندان واریز کند. تحقق این موضوع، حمایت از تولید و مصرف کننده را هدفمندتر می‌کند.

قاچاق خوراک دام؛ عامل گرانی گوشت

رئیس اتحادیه سراسری دامداران هم می‌گوید: باتوجه به خشک سالی و نبود برنامه ریزی مسئولان، کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاو‌های باردار به دلیل کمبود خوراک دام، راهی کشتارگاه می‌شوند. مجتبی عالی با اشاره به کاهش واردات خوراک دام اظهار می‌کند: قیمت کاه با افزایش بیش از دوبرابری به کیلویی ۴ هزار تومان رسیده است، به طوری که خشک سالی و وضعیت بحرانی تأمین نهاده‌های دامی باعث شده است گاو‌های ماده و حتی باردار به سرعت راهی کشتارگاه شوند و اکنون در کشتارگاه‌ها ترافیک سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
0
گوشت خدایی بایدگران شه دامداربیچاره شده اصلن براشون صرنمیکنه علوفه وخوراک گران هست گوشت ارزان.چراکسی پی گیرنیس مگه دامدارببچاره چکارکرده که همیشه بایدتوسری خورباشه این همه.زحمت وبدبختی میکشه بی فایده
ناهید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
0
باسلام چرابه فکردامدارنیستین مگه ما آدم نیستیم پول نان شبمون روپیدانمیکنیم نه دام هایمان فروش میرسه نه درآمدی داریم وهرچه کارگری میکنیم خرج دامها میکنیم ودام هم هیچ ارزشی ندارد آقای رییسی سرکاراومدی درست کنی پس چی شدفقط بفکرخودتون هستین به داد ماکشاورزا ن برسین قیمت دام را کاهش میدین ازاون پرگوشت راازچنگ مادرمیارین گران میفروشی دنبال راهکار باشین همه چی دست خودتون هستش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->