رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

رئیسی: تسهیل دسترسی مردم به عدالت مهم‌ترین هدف تحول فناورانه است

  • کد خبر: ۷۱۹۷۷
  • ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
رئیسی: تسهیل دسترسی مردم به عدالت مهم‌ترین هدف تحول فناورانه است
آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس قوه قضائیه در جریان این مراسم با تبریک ایام با برکت میلاد امام رضا(ع) از تمام دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی تقدیر کرد و بیان داشت: تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم و این امر را به منظور سهولت دسترسی مردم به عدالت انجام دهیم.

 

رئیس دستگاه قضا مهم ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان ۴ میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آن ها نیز می گردد و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.

 

رئیسی با بیان این که افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی های کار فناورانه است گفت: ۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می شود.

 

رئیس دستگاه قضا افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها به ویژه نیروی انتظامی را از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند دانست.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: این موضوع تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها حتما در جهت اجرای سریع احکام می‌تواند کمک کند و دسترسی قضات را به وضعیت افراد می‌تواند تسهیل کند و این هم در جهت رضایت مردم است. پیشگیری از وقوع جرم که از اهداف مهم این دوره است و از مواردی است که در قانون اساسی نسبت به وظایف قوه قضاییه تاکید شده است، در پرتوی گسترش کار فناوری می‌تواند موثر باشد.

 

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است موثر باشد. الان این دادگاه‌های بر خط که در سراسر کشور فعال شده، آثار بسیار خوبی داشته، مردم راحت شدند و دسترسی آن‌ها راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد، این هم در جهت تسهیل کار بسیار می‌تواند موثر باشد.

 

رئیس دستگاه قضایی اذعان کرد: از طرف دیگر؛ این شفاف سازی‌ها حتما می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. ما فکر می‌کنیم شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. این در قوه قضاییه بسیار توانسته است موثر باشد و انشالله آثار و برکات آن در آتی هم برای قوه قضاییه و هم برای دولت باشد.

 

رئیسی در ادامه با اشاره به حذف دو میلیون از مراجعات به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلامات عنوان کرد: این موضوع از برکات کاری است که انجام شده و جای تقدیر از همکاران عزیز دارد. لازم است که مردم نسبت به دستگاه‌ها نظر دهند و نسبت به رفتار قاضی و کارمند اظهار نظر کنند.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: سه میلیون از جامعه آماری که عزیزان اعلام کردند نظر دادند و قریب به ۷۰ درصد اعلام رضایت کردند. این از کارهای بسیار ارزشمندی است. اینکه ما بخواهیم نظر دهیم که چکار کردیم به نظر من اهمیت آن زیاد نیست و اهمیت آن است که خود مردم و کسانی که به دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند بگویند که قاضی، کارمند و نیرویی که با آن‌ها ارتباط برقرار کرد آیا واقعا کار را درست انجام داد یا کار را با بروکراسی اداری و پیچیدگی‌هایی که موجب نارضایتی‌هایی شد دنبال کرد.

 

رئیسی ادامه داد: نکته مهمی است که مردم اعلام کنند که ما راضی هستیم و رضایت مردم برای ما بسیار مهم است؛ چرا که سرمایه اجتماعی را خواهد افزود. ما دنبال کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی باشیم. این کار شفافیت و فناوری پایه حتما می‌تواند این جهت را تضمین کند.

 

رئیس قوه قضاییه اذعان کرد: اعلام به اینکه این ۴۳ سامانه‌ای که فعال شده و انشالله تا آخر سال نیز سامانه‌های دیگری فعال می‌شود، مجموعه این‌ها بتواند به رضایتمندی مردم و ارتباطات صحیح واحدهای مختلف به هم کمک کند.

 

رئیسی تصریح کرد: در کار ثبت اسناد و املاک نیز سرعتی که نسبت به کارها صورت گرفته و فعال شدن سامانه‌های مختلف قابل تقدیر است. هم دقت در ثبت اسناد، هم سرعت در کار و هم افزایش رضایتمندی مردم بسیار موثر است.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پایبندهای الکترونیکی یک تاسیس قانونی است، گفت: قانون این تاسیس را داشته و به نظر من تاکنون به آن آنچنان که باید عنایت نشده است؛ از یک تاسیس قانونی چرا استفاده نکنیم؟ الحمدالله این کار دنبال شده و امروز آماری که دوستان دادند حاکی از آن است که این کار روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این تاسیسی است که قانونگذار قبول کرده و وقتی که تاسیس قانونی است و تسهیل امر زندان است و در جهت بازاجتماعی کردن زندانیان موثر است.

 

رئیسی با بیان اینکه یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح مجرمین است، گفت: اصلاح مجرمین و بازاجتماعی شدن زندانی گاهی به این است که ما بتوانیم از این تاسیسات استفاده کنیم تا در جهت بازاجتماعی کردن زندانی بتواند موثر واقع شود و این هم نکته بسیار خوبی است.

 

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: در ارتباط با استعلامات مالی که یکی از مشکلات جدی بود که هم مردم و هم ثبت با آن مواجه بودند و هم دادگستری‌ها مشکل داشتند و این استعلامات مالی که امروز به صورت بر خط و سریع انجام می‌گیرد، با استفاده از کار فناوری امریست که هم موضوع ثبت و اجرای احکام و کار قضات و همکاران دادگستری‌ها را تسهیل می‌کند.

 

رئیسی با اشاره به موضوع نظارت گفت: نیاز بود که این کار به صورت فناورانه و دانش بنیان پیش رود. هم نظارت بر مجموعه و هم نظارت بر بخش‌های بیرون از سازمان دستگاه قضایی، فعال شدن داشبوردهای مدیریتی برای مرکز و استان‌ها کار بسیار خوبی بوده است.

 

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: این داشبوردها پیش روی یک مدیر است که بتواند تمام استان‌ها را زیر نظر داشته باشد. این داشبورد فعال در دیوان عالی کشور شما می‌دانید که اصل قانون اساسی است و اصل قانون اساسی این است که دیوان عالی کشور باید نسبت به آراء تمام محاکم در کشور نظارت کند. بخشی از آراء محاکم به دیوان عالی کشور می‌آید که لازم است نقض یا ابرام شود. اما آیا همه آراء همین است؟ خیر؛ این بخشی از آراء است.

 

رئیسی با اشاره به موضوع سرعت و دقت در رسیدگی گفت: به نظرم استفاده از این سامانه‌ها و کار فناوری کاملا می‌تواند قوه قضاییه و دیوان عالی کشور را برای نظارت بر دادرسی در محاکم نسبت به اتقان آراء مطمئن کند. الحمدالله این داشبوردی که فعال شده نظارت دیوان عالی کشور را بر محاکم و آراء محاکم در جهت اتقان آراء از آن کارهای بسیار خوبی است که الان فعال شدن آن می‌تواند به اجرای قانون اساسی و اجرای وظایف دیوان عالی کشور و قوه قضاییه کمک به سزایی داشته باشد.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: من باید از عزیزانمان در نیروی انتظامی و از آقای سردار اشتری و همکارانشان صمیمانه تشکر کنم. این تعامل و ارتباط بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه رضایتمندی مردم را به دنبال دارد و انشالله خداوند متعال از همه عزیزانمان در این بخش‌ها راضی باشد.

 

رئیسی تصریح کرد: فعال شدن ۵۰ مرکز پزشکی قانونی که عمدتاً در مناطق محروم دایر دشه اند در راستای خدمت رسانی به مردم عزیز کشورمان بسیار اثرگذار است و باید این رویه استمرار داشته باشد.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع بیرون بردن زندان‌ها از کالبدهای شهری اشاره کرد و بیان داشت: بیرون بردن زندان‌ها از کالبدهای شهری امری است که در زمره تاکیدات قانون گذار است و ما نیز به عنوان مجری قانون در این راستا اقدام کردیم و باید باز هم تلاش بیشتری کنیم تا هر چه می‌شود زندان‌ها را از کالبد شهری بیرون بیاوریم و در حاشیه شهرها قرار دهیم؛ اقدامی که در این راستا در استان ایلام صورت گرفته است قابل تقدیر می‌باشد.

 

رئیسی در ادامه با اشاره به احداث ساختمان‌های دادگستری در استان‌های یزد، هرمزگان و گیلان ضمن تقدیر از دست اندرکاران این امر بیان داشت: ایجاد ساختمان‌ها و مراکز جدید دادگستری هم به حفظ کرامت مردم و ارباب رجوع می‌انجامد و هم دسترسی مردم به عدالت را تسهیل و تسریع می‌گرداند.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان این که پیگیری کار تحول در دستگاه قضایی از ضروریات است گفت: قوه قضاییه نیازمند یک تحول بود و این تحول باید دنبال شود و من یقین دارم با همکاران خوبی که چه در ستاد و چه در استان‌ها در دستگاه قضایی داریم این حرکت تحولی دنبال خواهد شد و تاکید من این است که نباید هیچ گونه وقفه‌ای در اقدامات تحولی صورت گیرد.

 

رئیسی با بیان این که افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از آثار حرکت تحولی در دستگاه قضایی است گفت: بخشی از مفاد سند تحول عملیاتی شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز بخش باقی مانده آن اجرایی می‌شود.

 

رئیس دستگاه قضا در پایان از اقدامات و تلاش‌ها و زحمات همه قضات و همکاران قضایی به ویژه دکتر زارع پور رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه که شبانه روزی مشغول کار و خدمت رسانی هستند تقدیر به عمل آورد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->