آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های نوروزی از فردا سه شنبه (۷ اسفند ۱۴۰۳) آیا صرفا تعطیلی ادارات در رفع ناترازی انرژی موثر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ اسفند ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۲۷ میلیون تومان حقوق یک سال کارگران به یک متر خانه هم نمی‌رسد! فروش فوق‌العاده ۹ محصول ایران‌خودرو آغاز شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات پارلمان رژیم صهیونیستی: باید همه مردان غزه کشته شوند فروش بدون قرعه‌کشی ۳ خودرو سایپا از امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات تداوم روند کاهش قیمت طلا در مشهد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سرازیرشدن پول حقیقی‌ها به بورس | شاخص کل ۵۶ هزار واحد مثبت شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی کارگران واقعی نیست | هزینه‌های زندگی بیش از ۴۰ میلیون تومان است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) چند؟ قیمت منطقی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) گوشت، برنج، شکر و مرغ تنظیم‌بازار از شنبه آینده (۱۱ اسفند ۱۴۰۳) در مشهد توزیع می‌شود آفت نمایشگاه‌های مبلمان برای مبل‌سازان مشهدی | دلالان نمایشگاه‌های مبل مشهد را قبضه کردند قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۶ اسفند ۱۴۰۳) | افت قیمت در بازار طلا و سکه معافیت انواع گوشت و فراورده‌های آن از مالیات بر ارزش افزوده | قیمت گوشت کاهش می‌یابد وزیر جهاد کشاورزی: هیچ کمبودی در تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد کارخانه‌های روغن خوراکی خراسان رضوی در سراشیبی تعطیلی پیش‌بینی عضو کمیسیون تخصصی طلای اتاق اصناف ایران از قیمت طلا تا شب عید ۱۴۰۴ دومین عرضه‌اولیه این هفته اعلام شد | چهارشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۳) منتظر عرضه‌اولیه «آلومینا» باشید + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) | گوجه‌فرنگی و بادمجان چند؟ سهم افزایش حقوق کارگران در تورم کمتر از ۱۳درصد است کدام قطعات سکه در حراج‌ها طرفدار بیشتری دارد؟ (۶ اسفند ۱۴۰۳) قیمت تمام‌شده ساخت هرمتر واحد مسکونی به ۲۵ میلیون تومان رسید (اسفند ۱۴۰۳) مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۳) بورس فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است؟ ویدئو| داروخانه‌های مشهد زیر ذره‌بین نظارت تعزیرات حکومتی نانوایی‌های سیار، راهکاری برای رفع کمبود توزیع نان در مشهد در ایام پایانی سال مدیرکل صمت خراسان رضوی: پیشنهاد می‌کنم برق اصناف از ساعت ۶ عصر قطع شود!
سرخط خبرها

صنعت قطعه سازی را باید در امر صادرات توانمند کنیم

  • کد خبر: ۷۲۱۳۶
  • ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
صنعت قطعه سازی را باید در امر صادرات توانمند کنیم
سهم خانواده قطعه‌سازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا شیخ عطار در جلسه هم‌اندیشی با انجمن صنایع همگن قطع سازی کشور اظهار کرد: افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی رویکردی است که هم اکنون در این صنعت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعه‌سازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند؛ اما باید بتوانیم صنعت قطعه‌سازی را به حدی از بلوغ برسانیم تا توانایی صادرات و ارزآوری داشته باشد که این امر نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی روز است.



مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش افزود: دومین موضوعی که در ایدرو بر آن متمرکز هستیم، اجرای هر چه سریعتر سیستم خوشه‌سازی است. در حال حاضر هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تأمین قطعه کار می‌کند. این روش در کشور‌های صاحب صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؛ لذا بایستی بگونه‌ای این روش تغییر یابد که خودروساز در نهایت با هفت الی هشت مجموعه مواجه باشد.

تمرکز بر خوشه‌سازی در زنجیره تامین

شیخ عطار با بیان اینکه در اجرای سیستم خوشه‌سازی زنجیره تامین، طرف‌های تجاری خودروساز و قطعه‌ساز بایستی خود را متعهد به انجام تعهدات بدانند؛ تاکید کرد: در غیر اینصورت مدیریت دشوار خواهد بود. امیدواریم در دولت آینده بستر مناسبی جهت تحقق امر تجمیع قرارداد‌ها با اولویت در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای و عدالت بین خودروساز و قطعه‌ساز فراهم آید.



این مقام مسئول تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی امروزه دچار معظل بزرگی نظیر داشتن ظرفیت بلااستفاده است؛ بنحوی‌که توان واقعی تولید قطعه‌سازان تامین قطعات مورد نیاز برای تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، اما در شرایط فعلی نیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی‌مانده است.

واقعی شدن قیمت خودرو در جهت بهره‌وری بالا از نقدینگی

این مدیر سازمان گسترش در ادامه در رابطه با مباحث مطرح پیرامون قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اصرار ما در ایدرو بر واقعی شدن قیمت خودرو در بازار جهت استفاده قطعه‌ساز و خودروساز از نقدینگی با بهره‌وری بالاست. بایستی با واقعی کردن قیمت‌ها هر چه سریعتر بار این زیان انباشته را از دوش دولت برداریم. این امر با تجدید ارزش‌گذاری و اقدامات دیگری همچون اعطای تسهیلات کم‌بهره یا وام ارزی قابل دستیابی خواهد بود.



شیخ عطار ضمن تاکید بر اینکه ۴۲ میلیون نفر در ثبت‌نام‌های خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند، به معنای نیاز واقعی خودرو به این میزان نیست، گفت: دلیل این جم بالای تقاضا، رانت ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومانی ناشی از تفاوت قیمت بازار و کارخانه است که متاسفانه این ارقام قابل توجه در قالب زیان وارد حساب‌های خودروسازان کشور می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد زیان انباشته و در نتیجه بحران نقدینگی برای خودروسازان شده و در نتیجه صنعت قطعه‌سازی و زنجیره تامین، از این بحران آسیب‌های زیادی متحمل شده‌اند. این درحالیست که این سرمایه می‌توانست صرف توسعه اقتصادی کشور و این صنعت پیشران شود

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->