سید مصطفی بهشتی - مهم است که به ازای توسعه شهر و رشد جمعیت، امکانات و خدمات هم توسعه یابد و باید در این بین، این نکته را در نظر گرفت که وقتی از یک کلانشهر یاد میکنیم یعنی همه چیز باید در ابعاد یک کلانشهر تعریف و به وجود بیاید، به عنوان مثال خیابانها، مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز درمانی و ... استاندارد یک کلانشهر باشد تا خدماتدهی به شهروندان به صورت ایدهآل انجام شود.
یکی از مشکلات بزرگی که در سالهای اخیر در کلانشهر مشهد به وجود آمده، ترافیکهای سنگین و در محل بازارها و مکانهای شلوغ کمبود فضای پارک خودرو دیگر مشکل است. بازار آزادشهر یک بازار شناخته شده در شهر مشهد است که مشتریانش از نقاط مختلف شهر این منطقه را برای خرید انتخاب میکنند. افزایش مشتریان این بازار در سالهای اخیر یکی از نقاط ضعف این بازار و محله را بسیار برجسته کرده که آن هم مشکل پارکینگ است، به دفعات در پیامهای مردمی به این موضوع اشاره کرده بودیم، اما به نظر در این مدت اتفاق خاصی نیفتاده است و به همین دلیل برای شنیدن حرف شهروندان ابتدا به بازار آزادشهر و سپس به سراغ مسئولان رفتیم.
خوشسیرت، یکی از کسبه بازار آزادشهر، است که درباره نبود پارکینگ گفت: «من به عنوان یک کاسب در این منطقه عوارض و سالیانه حق تجاری به شهرداری پرداخت میکنم، سؤالی که برای من به وجود آمده این است که نمیشود بخشی از این همین پولی را که از کسبه میگیرند به ساخت پارکینگ برای خود کسبه یا شهروندان و بازار اختصاص دهند؟»
او ادامه داد: «روزهایی هست که برای پیدا کردن جای پارک تا ۴۵ دقیقه هم معطل شدهام، از طرفی دیگر مشکلی که به وجود میآید این است که شهروندان زمانی که تصمیم میگیرند برای خرید به بازار بیایند توقع یک جای پارک دارند و زمانی که توقع و درخواستشان تأمین نشود بازار و مرکز خرید دیگری را برای خرید انتخاب میکنند.»
مداحی، یکی از شهروندانی که برای خرید به بازار آزادشهر آمده است هم درباره مشکل پارکینگ در این بازار گفت: «هر مکانی و فضایی نقاط ضعف و قدرتی دارد، این بازار آزادشهر هم با وجود تنوع کالایی که دارد، ولی نتوانسته در این سالها مشکل پارکینگ را برطرف کند، من حداقل ۵ سال است مشتری این بازار هستم، ولی توسعهای برای ایجاد فضای پارک در آن اتفاق نیفتاده است.»
وی افزود: «قبلا یک پارکینگ طبقاتی مکانیزه در این محله بود که آن هم بنا به هر دلیلی تعطیل شده است، به نظرم مسئولان باید دقت کنند که اگر توسعه فضاهای شهری را میخواهیم باید برنامهریزی و هزینه کنیم.»
یکی از اقداماتی که برای رفع مشکل پارکینگ در بازار آزادشهر میتوان انجام داد جذب سرمایهگذار است. در همینباره، وضعیت سرمایهگذاری برای رفع مشکل محدودیت پارک در بازار آزادشهر را از جعفر تبریزطلب، مسئول امور سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری منطقه ۱۱، جویا شدیم. تبریزطلب در اینباره بیان کرد: «ما اکنون پروژه پارکینگ زیرسطحی آزادی را در حال اجرا داریم که ۴۴۰۰۰ متر در قسمت پارکینگ در حال اجراست، بر اساس فرمولهایی که داریم ۱۷۶۰ جای پارک در این پروژه ایجاد خواهد شد که اگر فضای غیرمفید را در نظر بگیریم حدود ۱۶۰۰ جای پارک قطعی داریم و یقینا این میزان از جای پارک برای منطقه کفایت میکند و جز این پروژه فعلا برنامه پارکینگ دیگر در دستور کار نیست.»
قبلا هم موضوع ساخت پارکینگ در بازار آزادشهر را از دلیر، رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه، جویا شده بودیم که پاسخ داد: «به دلیل محدودیت فضایی که در این منطقه وجود دارد اکنون برنامهای برای ساخت پارکینگ در محله نیست.» اما سؤالی که چند وقت اخیر درباره بسته شدن پارکینگ مکانیزه بولوار معلم مطرح شده از محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت الیت، جویا شدیم که بیان کرد: «به دلیل قدیمی بودن فناوری پارکینگهای مکانیزه از یکسو و اتمام خدمات سرویس و نگهداری متناسب با آنها، به ویژه ناایمن بودن این پارکینگها، مقرر شد تعدادی از پارکینگها جمعآوری شود، همچنین با توجه به آمادگی یک شرکت داخلی برای بازسازی و ایمنسازی یک دستگاه از پارکینگهای مکانیزه مقرر شد اگر پس از بهروزرسانی این دستگاه، تأییدیه ایمنی آن هم گرفته شد، سپس ۲ دستگاه دیگر هم بهروزرسانی شود.»