ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

واکسیناسیون معلمان همچنان در بلاتکلیفی است

  • کد خبر: ۷۳۵۲۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
واکسیناسیون معلمان همچنان در بلاتکلیفی است
وزارت آموزش‌وپرورش برخلاف سال قبل که برای بازگشایی مدارس سردرگم بود، امسال با قوت و مطمئن، به بازگشایی مدارس تأکید دارد؛ البته به موضوع ضرورت واکسیناسیون معلمان نیز اشاره می‌کند و با صراحت، خواستار اجرای واکسیناسیون این گروه دربرابر کرونا است.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ بازگشایی یا تعطیلی ادامه‌دار مدارس؛ مسئله این است. کشور وارد پنجمین موج شیوع کرونا شده و به گفته بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، نظیر دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، برای عبور از موج پنجم به حداقل دو ماه زمان نیاز است؛ به عبار ت دیگر تا ابتدای مهرماه درگیر موج پنجم و سویه جدید کرونا خواهیم بود.

 

درمیان خبر‌های پرالتهاب کرونایی، موضوع بازگشایی مدارس بعداز ۲۰ ماه تعطیلی، دوباره نُقل محافل کارشناسی و خبر‌های مسئولان شده است. وزارت آموزش‌وپرورش برخلاف سال قبل که برای بازگشایی مدارس سردرگم بود، امسال با قوت و مطمئن، به بازگشایی مدارس تأکید دارد؛ البته به موضوع ضرورت واکسیناسیون معلمان نیز اشاره می‌کند و با صراحت، خواستار اجرای واکسیناسیون این گروه دربرابر کرونا است.

 

در آخرین اظهار نظر دراین‌زمینه، وزیر آموزش‌وپرورش، محسن حاجی‌میرزایی، از تنظیم مقررات و شیوه‌نامه‌هایی برای بازگشایی مدارس گفته است و اینکه با رعایت همه این مقررات و شیوه‌نامه‌ها از ابتدای مهرماه، درِ مدارس بعد از ۲۰ ماه به روی دانش‌آموزان باز می‌شود. وزیر آموزش‌وپرورش دلیل تأکید بر بازگشایی مدارس را به جایگاه و اهمیت آموزش برای دانش‌آموزان ربط می‌دهد. به گفته او غیرحضوری‌بودن مدارس سبب شده است برخی والدین به دلیل نگرانی، از ثبت نام فرزندانشان برای تحصیل خودداری کنند، تا جایی‌که به گفته او سال گذشته حدود ۴۰هزار دانش‌آموز پایه اول در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند.


دردسر‌های پسا تعطیلی ۲۰ ماهه

مدارس به دلیل کرونا در ایران ۲۰ ماه تعطیل شد. برخی از کارشناسان همسو با وزارت آموزش پرورش به افت تحصیلی دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی اشاره می‌کنند. آن‌ها بیشترین افت و آسیب تحصیلی را متوجه دانش آموزان کلاس اولی می‌دانند؛ دانش آموزانی که نه رنگ مدرسه را دیدند، نه نشستن پشت نیمکت و نه آموزش درست قلم به دست گرفتن را تجربه کردند.


برخی از کارشناسان این افت تحصیلی را ضربه جبران ناپذیری به پیکره آموزشی کشور در سال‌های پساکرونا می‌دانند و معتقدند که دانش آموزان و معلمان پس از پایان کرونا روز‌های سختی را پیش رو خواهند داشت. همچنین به اذعان این کارشناسان آموزشی هرقدر دوری دانش آموزان از مدارس بیشتر باشد، این آسیب عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. در نقطه مقابل، عده‌ای از کارشناسان خوش بین هستند و به طولانی بودن دوران تحصیل دانش آموزان اشاره می‌کنند. به عقیده آنان هر دانش آموز برای دیپلم گرفتن ۱۲ سال در مدرسه درس می‌خواند؛ بنابراین ضعف‌های یادگیری دانش آموزان در دوران کرونا را می‌توان در دوران پساکرونا به راحتی جبران کرد. البته آنان نیز مانند گروه اول، کار آموزش معلم‌ها را در دوران پساکرونا، سخت می‌دانند.


دودوتا چهارتای واکسن

درحالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش عزم خود را بر بازگشایی مدارس جزم کرده اند، هنوز برنامه روشن و مشخصی برای واکسیناسیون معلمان وجود ندارد.
هرچند مسئولان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش می‌گویند از مرداد، کار واکسیناسیون معلم‌ها را شروع می‌کنند، باید پرسید حتی در چنین شرایطی، سیستم آموزشی برای شروع ماه مهر از پشت نیمکت آماده است؟


براساس داده‌های آماری، ایران دارای جمعیت دانش آموزی ۱۵ میلیون نـــفـــــری است که در ۱۱۰هـــزار مـــدرســه تحصیل می‌کنند. این تعداد دانش آموز توسط ۷۱۷ هزار معلم آموزش می‌بینند. با فرض نخست، اینکه دانش آموزان را به دلیل اینکه سن آنان کمتر از ۱۸ سال است، از چرخه دریافت واکسن حذف کنیم، باید ۷۱۷ هزار معلم در دو مرحله واکسن دریافت کنند؛ و باز اگر فرض کنیم از امروز (۱۷ تیر) که هفته سوم تیرماه است، کار واکسیناسیون معلمان آغاز شود، برای واکسینه شدن همه آن‌ها تا پایان شهریور باید روزانه ۱۸ هزار و ۶۲۳ دوز واکسن تزریق شود تا همه معلمان در این مدت دو دوز واکسن را دریافت کنند؛ کاری که با شرایط فعلی واکسیناسیون ناممکن به نظر می‌رسد.


در کنار این مورد باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که برپایه یافته‌های دوساله محققان درباره کرونا، کودکان می‌توانند ناقلان خاموش کرونا باشند؛ بنابراین می‌توانند احتمال چرخش کرونا را درکنار دیگر بیماری‌های فصلی پاییز میان خانواده‌ها و معلمان بیشتر کنند.


اکنون هیچ!

پاسخ زهرا نهبندانی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره شرایط و برنامه ریزی‌ها بــــــــــرای واکسیناسیون معلمان این گونه است: قرار است از مرداد و درصورت تأمین واکسن مورد نیاز، واکسیناسیون معلمان در استان شروع شود.
او گفت وگوی جامع درباره این موضوع را به زمان اجرایی شدن واکسیناسیون موکول می‌کند.


بازگشایی احتمالی مدارس در مهر

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، نیز همانند مدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش، صحبتش را با تأکید مطرح شده درباره بازگشایی مدارس شروع می‌کند. البته او «احتمال» را نیز به گفته هایش درباره بازگشایی مدارس اضافه می‌کند و می‌گوید: نظر وزارت آموزش وپرورش بر بازگشایی مدارس است، اما کرونا پیچیده‌تر از آن است که اجازه جامع و کامل برنامه ریزی را بدهد.
خدابنده می‌گوید: همان طور که می‌دانید، کشور درگیر موج جدید کرونا شده و شهر‌ها در حال قرمز شدن هستند؛ بنابراین احتمال دارد بازگشایی حضوری مدارس دستخوش تغییراتی شود.


خراسان رضوی بیشترین تعداد معلم و دانش آموز را دارد

با این حال، او به جلسات برگزارشده آموزش وپرورش استان با دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور واکسیناسیون معلم‌ها اشاره می‌کند. خدابنده، آمار درخور توجه جمعیت دانش آموزی استان را دلیل اصلی برگزاری جلسات و برنامه ریزی برای واکسیناسیون ذکر می‌کند و می‌افزاید: استان خراسان رضوی از نظر تعداد دانش آموز و معلم در صدر استان‌های کشور قرار دارد.


به گفته او، جمعیت دانش آموزان و فرهنگیان شاغل در استان خراسان رضوی بیشتر از کلانشهر تهران است.
بر اساس آماری که مدیرکل آموزش وپرورش استان بیان می‌کند، خراسان رضوی یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش آموز دارد که کار تدریس این تعداد دانش آموز برعهده ۹۰ هزار فرهنگی شاغل در استان است.


شرط واکسیناسیون معلمان

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی در پاسخ به اینکه در فرصت دوماهه امکان ترزیق دو دوز واکسن وجود دارد یا خیر، می‌گوید: برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت آموزش وپرورش، اولویت دادن به معلمان و تزریق واکسن آن هاست. اگر واکسن به موقع برسد و از ابتدای مردادماه شروع کنیم، می‌توانیم کار واکسیناسیون معلمان استان را تا قبل از مهر تمام کنیم.

 

در همین راستا در شهرستان‌ها مشکلی نخواهیم داشت، اما در مشهد به دلیل اینکه یک سوم معلم‌ها حضور دارند، تزریق واکسن با جدیت بیشتری باید انجام شود.
نکته دیگری که مدیرکل آموزش وپرورش استان به آن اشاره می‌کند، هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی است. به گفته او با شروع واکسیناسیون معلم‌ها آموزش وپرورش لیست معلم‌ها را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد تا تنها بر اساس لیست واکسن به فرهنگیان ارائه شود.


ابهامات حضور دانش آموزان

خدابنده به این نکته نیز اشاره می‌کند که همه واکسن‌های ساخته شده برای جمعیت بالای ۱۸ سال است و هنوز هیچ شرکتی در دنیا برای افراد کمتر از ۱۸ سال، واکسن تولید نکرده است. مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌گوید: همین موضوع حضور دانش آموزان سر کلاس را با، اما و اگر‌ها و نظرات مختلفی روبه رو کرده است. ما نیز منتظر تصمیم نهایی کشور برای بازگشایی مدارس یا ادامه روند آموزش مجازی هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->