محمدجواد ابوعطا - هوای مشهد پاییزی شده است، پاییز واقعی با برگ ریزان و باران و هوای دل چسبش. بارندگی ریههای شهر را شست و چشم شهروندان را به قامت کوههای اطراف شهر روشن کرد. اما این همه ماجرا نبود و در مقابل این زیبایی ها، ترافیکهای کلافه کننده با چاشنی تصادفهای گسترده، این زیبایی را به چالش کشید و بسیاری از شهروندان را به دردسر انداخت.
صبح هم زمان با آغاز بارندگی، ترافیک بزرگ راههای مشهد را قفل کرد. تصادفهای زیادی به پلیس گزارش شد و افراد زیادی در پیچ و خم ترافیکهای غیرمنتظره گرفتار شدند.
رشد ۲۵ درصدی تصادفها
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به رشد بیست وپنج درصدی تصادفهای صبح مشهد، یکی از مهمترین دلایل افزایش این تصادفها را هم زمان شدن آغاز بارندگی با ابتدای حرکت سرویسهای مدارس، ادارات و کارخانه جات مطرح و بیان کرد: اگر بارندگی زودتر آغاز میشد، شهروندان با توجه بیشتری بیرون میآمدند و شاهد این حجم از تصادفها نبودیم.
به گفته سرهنگ حمیدرضا دهنوی، بیشترین ساعت بروز سوانح در روز گذشته از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ بود و با حضور همکاران ما و کنترل تردد خودروها، این آمار از ساعت ۸ به بعد فروکش کرد.
هر ۷ تصادف، یک مجروح
روز گذشته همان طور که افراد زیادی در ترافیک گرفتار شدند و نتوانستند به موقع در مدرسه یا محل کارشان حاضر شوند، تعدادی از شهروندان راهی مراکز درمانی شدند.
طبق آماری که رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اعلام کرد از هر ۷ تصادفی که دیروز در مشهد به وقوع پیوست، یک تصادف «جرحی» بود و به مصدومیت افراد منجر شد. البته در حوادث ناشی از بارندگیهای دیروز هیچ شهروندی جانش را از دست نداد و بیشترین تصادفها نیز «خسارتی» بود که با حضور نیروهای پلیس راهور در محل، اقدامات لازم به منظور بازگشایی محورها انجام شد.
تصادف زنجیرهای نداشتیم
وقتی چندین خودرو در یک زمان و مکان به صورت سلسله وار با یکدیگر برخورد کنند، به این برخوردها اصطلاحا «تصادفهای زنجیره ای» گفته میشود، مدلی از تصادف که به گفته سرهنگ دهنوی، خوشبختانه دیروز در مشهد حتی یک نمونه هم از آن نداشتیم. اما عمده تصادفها پشت سر هم و در نقاط مختلف رخ داد که همین گستردگی موجب شد تا خدمت رسانی پلیس راهور به افراد درگیر به کندی صورت بگیرد.
بزرگ راههای خطرناک
یکی از سؤالاتی که در ذهن شهروندان همیشه وجود دارد، مربوط به نقاطی است که بیشترین حوادث در آنها رخ میدهد. سؤالی که رئیس پلیس راهور خراسان رضوی آن را این گونه پاسخ میدهد: بیشترین حوادث معمولا در بزرگ راهها و کمربندیها رخ میدهد، چراکه سرعت خودروها در این مکانها بیشتر است.
میدان فجر، بزرگ راههای خاتم، کلانتری، آیت ا... هاشمی رفسنجانی، وکیل آباد و بابانظر به ترتیب بیشترین فراوانی تصادف را داشتند که سرهنگ نودهی با اشاره به این موضوع اعلام میکند: دیروز بیشتر تصادفها در بزرگ راههای مشهد رخ داد.
اصولی برای رانندگی ایمن زیر باران
رانندگی در هوای پاییز تجربه دل چسبی است، اما نباید فراموش کرد که رانندگی در این فصل نیازمند رعایت اصولی است که رئیس پلیس راهور خراسان رضوی آن را تشریح میکند. هنگام بارندگی توجه کامل به جلو و بیشتر کردن فاصله با خودرو جلویی نکته مهمی است، چراکه نمیتوان به ترمزهای خودرو اطمینان کرد، رعایت سرعت مطمئنه نکتهای است که توجه به آن خطر تصادف را به اندازه زیادی کاهش میدهد، البته توجه داشته باشید که سرعت مطمئنه با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است و با سرعت مجاز یکی نیست.
جادههای آرام استان
بر خلاف اتفاقات پشت سر همی که دیروز در مشهد رخ داد، جادههای بارانی استان هیچ بحرانی را پشت سر نگذاشتند. به گفته سرهنگ امیدوار، فرمانده پلیس راه خراسان رضوی، روز گذشته در
جادههای استان شاهد هیچ تصادفی که منشأ آن باران باشد نبودیم و تنها یک تصادف فوتی در محور تربت حیدریه به شادمهر داشتیم که علت آن خواب آلودگی راننده و واژگونی خودرو بود.
در این تصادف یک خودرو سانتافه واژگون شد که ۲ سرنشین آن در دم جان باختند و ۲ سرنشین دیگر خودرو مصدوم شدند.
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی با اشاره به اینکه رانندگی در ابتدای بارندگی بسیار خطرناکتر از رانندگی در باراندگی مداوم است، در توضیح علت آن بیان کرد: معمولا وقتی بارندگی نداریم، سطح جادهها از ذرات جدا شده از لاستیک خودروها، روغن ریزی و ذرات خارج شده از اگزوزها پوشیده میشود و آغاز بارندگی موجب حرکت این ذرات میشود و جاده را بسیار لغزنده میکند.