دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

بزرگ‌ترین خیانت اقتصاد نفتی، فرهنگی بود

  • کد خبر: ۷۴۶۵
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۳
بزرگ‌ترین خیانت اقتصاد نفتی، فرهنگی بود
اظهارات معاون علمی‌و‌فناوری رئیس جمهور در نشست «علم‌وفناوری و اقتصاد دانش‌بنیان»

شرکت‌های فناوری باید به داخل شهر بیایند
آخرین برنامه معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در سفر روز گذشته‌اش به مشهد، شرکت در نشست «علم‌وفناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» در استانداری خراسان‌رضوی بود. نشستی که در نبود استاندار برگزار شد.
معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در این نشست گفت: در دل اقتصاد بیمار کشور توانستیم محیط جدیدی را برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنیم. قوانین تسهیل‌کننده‌ای در حوزه بیمه، مالیات، امور گمرکی و سربازی ایجاد کردیم. سال گذشته رهبر معظم انقلاب در یک اقدام بی‌نظیر اجازه دادند که جوانان ما در شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان دوره سربازی خود را بگذرانند. از این مجوز بالاتر، چه چیزی وجود دارد؟
سورنا ستاری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با چنین رویکردی از اقتصاد دانش‌بنیان حمایت می‌کنند و از سوی دیگر، برخی مسئولان با تنگ‌نظری مجوزهای خرد را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان صادر نمی‌کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، گفت: پارک علم‌وفناوری و شرکت‌هایی که فعالیتشان در حوزه فناوری‌های نرم است، باید داخل شهر فعالیت کنند. از دکتر کافی می‌خواهیم اگر در دانشگاه فردوسی امکانش را دارند، بخشی از فضای دانشگاه را در اختیار شرکت‌های فناور بگذارند و هزینه بازسازی و تجهیز را هم معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری بر عهده خواهد گرفت.


مسئولان اقتصاد دانش‌بنیان را باور کنند
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی در این دیدار گفت: 2سال برای گرفتن مجوز و تأسیس این انجمن تلاش کردیم. از مجموع 4583شرکت دانش‌بنیان در کشور، 253شرکت در خراسان‌رضوی هستند. اکنون مسئولان استانی، انجمن ما را به رسمیت می‌شناسند، ولی درخواست ما این است که در تصمیم‌گیری‌های حوزه کسب‌وکارهای نو، محل رجوع و مشورت باشیم.
مددی افزود: در سطح ملی نیز درخواستمان این است که با توجه به تجربه، مهارت و نیروی انسانی موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی برای انجام پروژه‌های بزرگ ملی به شرکت‌های استان اعتماد شود و از ظرفیت موجود در خراسان‌رضوی نیز استفاده شود.
مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مشهدی که چندی پیش در محضر رهبر معظم انقلاب و در جمع 30شرکت برتر دانش‌بنیان حضور داشت، در این جلسه گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام نقاط کشور به صورت کامل اجرا نمی‌شود، اما وضعیت اجرای این قانون در خراسان‌رضوی بدتر است. بسیاری از مشکلات شرکت‌ها مربوط به اجرانشدن همین قانون در زمینه‌هایی مثل مالیات، تعرفه‌های گمرکی، بیمه و... است.
ناصر حسینی افزود: سال گذشته طرح توسعه 25مخزن نفتی در شورای عالی اقتصاد کشور تصویب شد. ما با همکاری 16شرکت دانش‌بنیان دیگر در خراسان‌رضوی و سایر نقاط کشور برای توسعه این مخازن با نصف بودجه معمول آمادگی داریم. در این طرح تمام استانداردهای روز دنیا اعمال خواهد شد. برای انجام این کار به تسهیلات نیاز نداریم و ضمانت‌نامه بانکی نیز ارائه خواهیم کرد. تنها خواسته ما این است که به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد شود.


مبارزه اقتصاد فناور با اقتصاد نفتی
در ادامه نشست «علم‌وفناوری و اقتصاد دانش‌بنیان»، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور گفت: بزرگ‌ترین خیانت نفت فرهنگی بود. فرهنگ اقتصاد نفتی باعث شده است که ما عادت کنیم نفت را بفروشیم و در عوض کالا بخریم. سیستم اقتصادی بازار آزاد فقط یک نمایش است. هیچ‌کدام از کشورهای پیشرفته دنیا در اقتصاد دانش‌بنیان رشد نکردند، مگر اینکه از بازارشان همچون ناموسشان محافظت کردند.
سورنا ستاری افزود: این در حالی است که ما بازارمان را به‌راحتی باز می‌گذاریم. اشتباه نکنید؛ در این ماجرا تنها دولت مقصر نیست. این مسئله از کوچه و خیابان تا سطوح کلان اقتصاد وجود دارد. درحالی‌که برای تولید گوشت باید 40مجوز اخذ شود، واردات گوشت با گرفتن تنها 3مجوز صورت می‌پذیرد و واردات قاچاق هم که مجوز نمی‌خواهد!
وی افزود: اکنون دوره یک مبارزه آغاز شده است؛ مبارزه میان اقتصاد فناور و اقتصاد نفتی، مبارزه میان جوان‌هایی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و کسانی که به اسم تولید مشغول واردات هستند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر بخواهیم، می‌توانیم در این مبارزه پیروز شویم. تمام کمبودها و مشکلات ما مربوط به داخل است. تمام مجوزها باید در داخل کشور صادر شود و تمام سدها باید در خاک ایران برداشته شود. خوشبختانه در خراسان‌رضوی مسئولان دید روشنی به کسب‌وکارهای فناور دارند.
ستاری با اشاره به عملکرد مدیریت‌شهری گفت: شهرداری مشهد را در اقتصاد فناور پیشرو می‌دانم. احداث کارخانه نوآوری تا پایان سال توسط مدیریت‌شهری، و اینکه شهرداری تصمیم گرفته است از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه خدمات به مردم استفاده کند، بیانگر دید روشن مدیران شهری مشهد است.
وی با انتقاد از اقتصاد وابسته به خام‌فروشی در کشور گفت: فناوری را نمی توان با پول خرید. اشتغال را نمی‌توان با پول خرید. این ضعف اقتصاد زیرزمینی است که به مفت‌خوارگی عادت کرده است و هرچیزی را می‌خواهد با پول‌پاشی محقق کند. این طبیعت اقتصاد رانتی است و به‌سادگی درست نمی‌شود. ما در یک مبارزه فرهنگی هستیم. مشکلات ما زمانی حل می‌شود که کارآفرینی ارزش باشد و استخدام شدن منفور شود. مشکل فرهنگی ما این است که اگر میز را از کارمندان دولت، یعنی از امثال من، بگیرند در دل تهران از گرسنگی می‌میریم و به توانایی خود برای تولید ارزش افزوده اتکا نمی‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->