مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟ پیش بینی نوسانات قیمت در بازار خودرو مشهد (۷ فروردین ۱۴۰۲) قیمت پایه و شرایط عرضه سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شد | پرسپولیس گران‌تر از استقلال در فرابورس
سرخط خبرها

اعلام نرخ رسمی انواع نان پس از افزایش قیمت + جدول (تیر ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۷۴۸۱۶
  • ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
  • ۹
اعلام نرخ رسمی انواع نان پس از افزایش قیمت + جدول (تیر ۱۴۰۰)
در پی افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها قیمت مصوب نان در مشهد به‌طور میانگین ۴۳ درصد افزایش یافت.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «نان به طور متوسط در مشهد ۴۳ درصد گران شد.» این خبر را ابتدا یک مقام آگاه که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به ما می‌گوید و درنهایت مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، آن را تایید می‌کند. نانوایان می‌گویند که دولت نباید به جای پیشنهاد راهکار، هزینه ثابت نگه داشتن قیمت نان را از جیب نانوا تامین کند، ازطرفی افزایش ۴۳ درصدی قیمت قوت غالب مردم حتما بر سبد خرید اقشار مختلف به خصوص کم برخوردار‌های جامعه تأثیر فراوان می‌گذارد، اما گویی مسئولان هیچ راهکاری جز افزایش قیمت یا هزینه از جیب مردم نمی‌شناسند.


هرچند مسئولان کشوری مانند حسن حنان، قائم مقام و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، در گفتگو با تسنیم از افزایش قیمت نان اظهار بی اطلاعی می‌کنند، هم زمان سایت مهر نرخ نامه جدید نان در تهران را منتشر کرده است. با وجود همه این ناهماهنگی‌ها در گفته‌های مسئولان، این افزایش قیمت از ظهر روز گذشته به نانوایی‌های مشهد نیز اعلام شده است و حالا آن‌ها نان را با نرخ جدید به مردم می‌فروشند.


برچسب گرانی، پشت شیشه نانوایی‌ها

برای بررسی این خبر سری به چند نانوایی در شهر می‌زنیم. «نان سنگک ساده؛ ۲ هزارتومان.» این عبارت را با خط درشت روی چند برگه آچهار چاپ کرده و به شیشه یک نانوایی در خیابان کاشانی چسبانده اند. پیرمردی در صف، برگه را به مردی دیگر نشان می‌دهد و می‌گوید دیروز هزارو ۴۰۰ تومان نبود؟ مرد سری تکان می‌دهد. پیرمرد سوالش را این بار از شاگرد نانوایی می‌پرسد. پسر جوان می‌گوید: تا همین امروز صبح هزارو ۴۰۰‌ می‌فروختیم، اما از یک ساعت قبل (حدود ساعت ۱۱) نرخ‌های جدید اعلام شده است. جلوتر می‌رویم و این بار ما می‌پرسیم که آیا نرخ نامه دارند. پسر جوان جواب می‌دهد: بله، با مهر و امضای اتحادیه. از او می‌خواهیم نرخ نامه را نشانمان دهد که می‌گوید: «صاحب کارم جلوی اتحادیه منتظر گرفتن نرخ نامه است. رئیس اتحادیه به همه گفته است می‌توانند با نرخ جدید بفروشند و فعلا قیمت را روی برگه بنویسند و نصب کنند تا نرخ نامه‌ها آماده شود.»


به نانوایی دیگری در خیابان عبادی می‌رویم. آنجا هم همین کاغذ را می‌بینیم که در آن، قیمت جدید نان سنگک با ۴۳ درصد افزایش اعلام شده است و مردم از این خبر داغ که تا لحظه تهیه این گزارش حتی به رسانه‌های برخط نیز نرسیده است، متعجب شده اند. چهارپنج نفری که در صف هستند، خود را کنار می‌کشند و راه را برای کارگری که درحال تخلیه آرد از یک نیسان است، باز می‌کنند. اینجا هم بحث بر سر گرانی است.

 

صاحب نانوایی برای نظارت بر تخلیه آرد و هم برای قانع کردن مردم به دلیل این افزایش قیمت به پیاده رو آمده است و به چند مرد و یک زن ایستاده در صف توضیح می‌دهد: «این نرخ‌ها باید خیلی زودتر از این تغییر می‌کرد. قیمت کارگر، بیمه، آب، برق، گاز، خمیرمایه و هر هزینه دیگری که فکر کنید، از دو سال قبل تا حالا افزایش یافته و ازطرفی هزینه زندگی خود ما نیز سنگین شده است. مگر خانواده من گوشت و مرغ نمی‌خواهند؟ چطور با درآمد دو سال قبل زندگی کنیم؟

 

 دولت باید فکری به حال مردم کند نه اینکه از جیب نانوا قیمت را ثابت نگه دارد. از یک نانوایی در میدان استقلال هم می‌پرسیم که آیا قیمت نان تغییری کرده است. شاگرد نانوایی جواب می‌دهد: امروز هنوز نان را به نرخ قبلی می‌دهیم؛ یعنی به قیمت ۷۰۰ تومان، اما از فردا نرخ جدید ۱۰۰۰ تومان می‌شود. همین جمله کافی است تا همهمه اعتراض بین مردمی که در صف هستند، شنیده شود.
یک نانوایی در میدان توحید نیز روی یک تکه کاغذ با ماژیک آبی نوشته است: «نان بربری سنتی خبازی ۳۵۰ گرم، ۱۱۵۰ تومان.» به گفته صاحب نانوایی، قیمت این نان قبلا ۸۰۰ تومان بوده است.


یک نانوایی نیمه یارانه‌ای بربری ماشینی در خیابان توحید که درحال تعطیل کردن است، نیز به ما می‌گوید: قیمت این مدل نان به ۲ هزار تومان رسیده است. این درحالی است که پیش از این نرخ نان بربری ماشینی در نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای ۸۰۰ تومان بود و با ۴۳ درصد افزایش قیمت باید به نرخ هزارو ۱۴۴ تومان به فروش برسد. این یعنی برخی نانوایی‌ها با سوءاستفاده از این شرایط، گران فروشی می‌کنند.


نرخ نامه رسمی اعلام شد

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد درباره این افزایش قیمت به شهرآرا می‌گوید: تغییرات نرخ نان براساس مصوبات کارگروه گندم وآرد استان است که دیروز (شنبه) به ما ابلاغ شد و بر اساس آن، نانوایان می‌توانند از امروز (یکشنبه) آن را اعمال کنند. به گفته کشتگر، قیمت انواع نان در مشهد بین ۳۸ تا ۴۵ درصد افزایش داشته است که به طور متوسط برای نانوایی‌های یارانه‌ای ۴۳ درصد و برای نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای ۴۲ درصد بوده است.

 

داغ گرانی نان روی دست مردم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
محمود پیر مرادیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
0
کمبود آرد دولتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
0
نان بربری تنوری واقع در میدان حبیب الهی
طرشت را عددی ۳ هزارتومان میدهند که قبل از عید ۱۵۰۰ تومان بود بعداز عید ۲ هزارتومان والان ۳هزار تومان شده هیچکس هم جوابگو نیست.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
0
من همین امروز از نون تنوری سنتی که قبلاً 550 تومان بود، 1300 تومان خریدم. نانوایی نیمه یارانه ایست.
حساب کنید میشه بیشتر از 136% افزایش؟!!!
حالا کیه تو این مملکت جوابگو باشه!؟
وحید
Russian Federation
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
قیمت نان باکت چنده یا هنوز قیمتش مشخص نیست
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
0
سلام عزیز چرافقط مشهد همه‌جا گرون شده کرج امروز روزتعطیله من نمیدونم چجوری ی شبه رو تعطیل اینا نونوگرون میکنن ازوزنشم کم میکنن ی سنگک معمولی روزبه روز کوچکترمیشه شده 3000هزارتومان بابا به خدا قدرت خرید نداریم به کی باید بگیم این ظلمو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
0
0
سلام چرابایدهمه چیزگران شودولی نان گران نمیشود یعنی مردم بجزنان نه پوشاک میخرند ونه لبنیات وحبوبات نمیخورند اینها جزمایهتاج مردم نیست ومشکلی ندارد گران شوند فقط نان قوت مردم ایرانه بقیعه اش کشکه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
0
0
یعنی فقط قوت مردم نانه نه پوشاک نه حبوبات نه لبنیات استفاده نمیکنند چراهمه اش دنبال بهانه های علکی وغیرمنطقی هستید
نیستانک
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
سلام مسئولین عزیز لطف کنید پایه حقوق نانوایان را در حد یک کارمند یا نیروی کار متناسب جامعه در نظر بگیرید.و مقدار وزن خمیر هم با مراجعه به بیست نانوایی معیار قرار دهید. تا حداقل یکطرف این ماجرا و معامله از روی حقیقت و شفاف متضرر گردد. الان نانوا با این وزن جعلی و قیمت باز هم اعلام ضرر میکند. و ریاست اتحادیه هم با اطلاع از این امر هر شش ماه یکدفعه اعلام ورشکستگی این صنف را میکند.در صورتیکه در جامعه شهرهای بزرگ نانوایی یک کسب نسبتا خوب میباشد و از سطح زندگی خوبی الحمدالله برخوردارند.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
0
0
متاسفم که این قیمت‌ها را فقط میبینیم داخل تهران وسط تهران جدولی قبول ندارند نانوا ها برابری ساده راقیمت ۲۸۰۰یکساله می‌فروشند وبرای تعزیرات حکومتی هم پیامکی نوشته ام اصلا مراجعه ای نداشتند ازریاست جمهوری آقای روحانی فکرکنم تعزیرات بکلی آن تعطیل شده و دیگر نیستند خدابیامرزه خوب بودن اگربودند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->